WD-40
Tüketim Ürünleri

WD-40 şirketinin CEO’su Garry Ridge’e göre her şey insanlarla ilgilidir. Ona girişimleri, kârı günlük operasyonları sorduğunuzda size hemen insanlar ile başarı arasında bağ kurar. 10 yıldan daha uzun bir süredir, Ridge ve takımı (kendilerine kabile üyeleri diyorlar) güvenilir ve herkesin başarılı olabileceği, amacı olan bir iş ortamı yaratmak için çalışıyor.

WD-40 Merkezi San Diego’da olan global pazarlama şirketidir. Güvene dayalı ilişkilerin var olduğu kurumsal ortamı yansıtan markaları, tamamen güvenilir ve değerli ürünleri temsil eder.

GÜVEN YARATMA

WD-40’da güven iki unsur ile yaratılır: İnsanların kendilerini güvende hissedecekleri bir ortam ve beklentilerin açık bir biçimde anlaşılacağı bir süreç. Ridge, “Burada, önemsemeye, açık sözlülüğe, hesap verebilirliğe ve sorumluluk üstlenmeye odaklanarak güvenli bir ortam yaratırız. Bunun için kabile liderlerimizin çalışanlarını önemsemesini, onlarla ilgilenmesini, onlara samimiyetle ve açık sözlülükle yaklaşmasını isteriz. Çalışanların hesap verebilir olmasını ve sorumluluğu üstlenmesini bekleriz.” Bu nedenle liderlerin ve çalışanların hedef belirlemek ve iyi bir performansın neye benzediğini belirlemek için birlikte iyi bir şekilde çalışması gereklidir.”

The Ken Blanchard Companies’in iki eğitimi, Güven Oluşturma ve Çok Boyutlu Liderlik IISLII®, WD-40’ın canlı ve yetkilendirilmiş iş ortamını yaratmasına yardımcı olmaktadır. Bu iki program, insanların ilişkilerinde güven düzeyini iyileştirmek ve performans üzerine yapılan görüşmelerin kalitesini artırmak için ortak bir dil sağlar. Bu eğitimler, WD 40’ın çok önemli bir parçası olan kabile zihniyetini de destekler.

Güven Oluşturma Programı, ABCD Güven Modeli’nin çerçevesini sunar. Bu model, güvenilir ilişkiler yaratmak ve sürdürmek için sade ama güçlü bir yöntemdir. İnsanlar aşağıdaki unsurların önemini öğrenirler:

  • Yetkin —Yeterlilik gösterirler.
  • İnanılır—Doğru ve dürüst davranırlar.
  • İlgili—Başkalarına önem verirler.
  • Sağlam— Verdikleri sözleri tutarlar.

Çok Boyutlu Liderlik II—SLII® ile liderler çalışanlarıyla etkin hedefler belirlemeyi, onların gelişim düzeyine ve ihtiyaçlarına yönelik uygun liderlik sağlamayı ve yol boyunca onlara geribildirim vermeyi öğrenirler.

Ridge, WD’deki kültür yaratma işine giriştiğinde, yeni bir kültürde ilişkilerin nasıl farklı olacağını anlatmak için bir yola ihtiyacı olacağını biliyordu.  Takım üyesi demek, onun arzu ettiği güven ve bağlılık düzeyini karşılamıyordu. Bu nedenle kabile üyesi terimini kullanmayı tercih etti.  Onun algısına göre kabile üyesi olmak,  bir yere ait olmakla ilgiliyken, takım üyesi olmak geçici bir süreyle bir oyunda yer almak gibiydi.  Açık iletişimin olduğu ve kabile liderlerinin daha genç kabile üyeleriyle bilgilerini paylaşabileceği bir kabile kültürü yaratıldı.

Ridge, “WD kabilesinin birinci sorumluluğu, bilgi paylaşmak ve öğrenmenin sürdürülmesini cesaretlendirmekti. Lider olarak her sabah insanların en iyi hallerine ulaşmalarına yardım etme isteğiyle uyanmalıyız.” diyor.

Bu sürecin merkezinde, Ridge’in “Zayıf Vermek Yerine A Almama Yardım Et” dediği bir iş felsefesi yatmaktadır. Hedefler belirlendiğinde, koç gibi hareket etmek, kabile üyesinin arzu edilen sonuçları gerçekleştirmesi için önündeki engelleri kaldırmak kabile liderinin sorumluluğudur. “Çok Boyutlu Liderlik II—SLII®  bize kullanmamız için zıtlaşmayan bir dil sağlar. SLII her bir durumu anlamamıza ve kabile üyesinin belirli bir görev veya projedeki ihtiyaçlarını karşılayacak liderlik stilini ona sağlamamıza yardım eder. Güven Oluşturma programı ise, bize güvenli bir ortam yaratmamızda yardımcı olur. Böylece çalışanlar kendilerini güvende hisseder ve liderlerinin onlara zarar vermek istemediğini bilir. İki program birlikte çok iyi işler; kurumdaki iletişimi, verimliliği ve morali geliştirirler.”

Örneğin, insanlar WD-40’ta hata yapmaz. Yalnızca öğrenme anları vardır. Bu anlar herhangi bir durumun olumlu veya olumsuz sonuçlarıdır. Bu sonuçlar, özgürce paylaşılır çünkü olumlu sonuçlar kutlanmalıdır. Olumsuzlar ise gelecekte değişebilecek şeyleri öğrenmek için fırsattır. “Açık bir amaca, güvenli bir iş ortamını sağlayan bir dizi değere ve ortak bir liderlik diline sahip olmak, öğrenme anlarına korkulacak değil kutlanacak bir şey gözüyle bakmamızı sağlar. En önemli derslerimizi olumsuz olaylardan almışızdır. Kabile üyelerimiz, bilgi paylaşmanın herkesin yararına olduğunu bilir.”

PEKİ YA SONUÇLAR?

Ridge’in diğer liderin de anlamasını istediği şey, öğrenme girişiminin bir gecede olmayacağıdır. Ridge, “Bu pazarlık yapabileceğiniz bir konu değildir. Liderliğin indirimi yoktur. Zaman ayırmalı ve yatırım yapmalısınız.” diyor.

Yapılan yatırım WD40’da, karşılığını fazlasıyla verdi. Şirketin çalışan bağlılığı puanları global olarak yüzde 93 ve kabile üyelerinin yüzde 92’si nerede çalıştıklarını söylemeyi gerçekten seviyor. Üstelik yüzde 96’sı gelecek hakkında heyecanlı ve yüzde 99’u şirketin değerleriyle kendi değerlerinin tamamen uyumlu olduğunu söylüyor. İşin finansal boyutuna baktığımızda ise WD’nin hisse değeri geçtiğimiz yıl yüzde 41 arttı. Son 10 yılda şirketin yıllık bileşik büyüme oranı ise yüzde 16.   

“Yağ satan bir şirket için fena sayılmaz değil mi? Ancak biz yağ satmaktan fazlasını yapıyoruz. Her sabah sorunları çözmek ve fırsat yaratmak için uyanıyoruz. Bunu da insanların kendilerini güvende hissedecekleri ve kendilerinden daha büyük bir şeye katkı sağladıklarını bildikleri bir kurum yaratarak yapıyoruz. Çalışanlarımız geleceğe için umutlu ve mutlu.”

YOL BOYUNCA ÖĞRENİLENLER

Ridge’in bu yolculuğunda öğrendiğine şaşırdığı şeyler olmuş. “Yakından yönetimi (mikro yönetim) etkin olmayan ve pek de yapılmaması gereken bir liderlik stili olarak bilirdim. Her zaman bir liderin temel işinin koçluk olduğuna inanmıştım. ”Yeni terfi etmiş liderlerin çoğu etkin yeni görevlerinde olabilmek için gereken liderlik becerilerine sahip değildir. Ridge, bu insanların etkili olmak için ihtiyaç duydukları eğitimi onlara sağlaması gerektiğini fark etti.

“Blanchard’dan aldığımız eğitimleri insanların anlaması ve kullanması kolay. Kavramların basitliği onların etkili olmasını engellemez. Kabile üyelerimiz bu eğitimin istenmeyen davranışları yeniden yönlendirmekle ilgili olmadığını bilir. Bu tamamen beceri gelişimi ile ilgilidir. Eğitim, liderlere gereken beceri ve araçları sağlamaktadır. Böylece onlar da çalışanların en üst düzey performansa çıkmalarına etkin bir biçimde yardım edebilirler. Üstelik insanlar öğrendiklerini evde kendi çocuklarıyla da kullandıklarını söylediklerinde insanların hayatında gerçek bir fark yarattığımızı anlıyorum.”

Ridge’a göre liderler kendi pozisyonlarını korumakla görevli değildir; onların görevi çalışanların ellerinden gelenin en iyisini başarmasına yardım etmektir. Bu en saf haliyle hizmet eden liderliktir. Kabile liderleri, kabile üyelerine hizmet ederse, onlar da müşterilere daha iyi hizmet eder. Böylece hissedarlar da finansal sonuçlardan memnun olmayı sürdürür. İşte bu WD-40’daki başarı çemberidir.