Bir beceri olarak motivasyon

“İnsanları motive etmek mi istiyorsunuz? İşe, kendinizi nasıl motive edeceğinizi öğrenerek başlayın.”  Bu söz, çok satan kitapların yazarı Susan Fowler’ın birlikte çalıştığı tüm yönetici ve üst düzey liderlere söylediği bir sözdür. Fowler’a göre, başkalarına yardım etmeden önce, kendiniz, en iyi performansınızı gerçekleştirmek için sahip olduğunuz nedenleri  anlamalısınız.  Bu farkındalık oluşmadan, pek çok liderin başkalarını motive etme çabası, durumu daha kötüleştirmekten başka bir şey yapmayacak, zorlama ya da geçici bir takım tekniklerden öteye gitmeyecektir." 

Bu durum, pek çok kurum ve yöneticinin içinde bulunduğu bir durum. Ekonominin yavaşlamasıyla insanlar motivasyon açlığı yaşıyor, çünkü artık para ve ödüllerin olduğu dolap kilitli. Ekonominin mevcut durumu bu kaynakları kısıtlıyor. Dolayısıyla insanlar artık “Ne yapacağız?” diyor. 

Fowler, motivasyonla ilgili çalışmalarına başladığı 90’ların başından bu yana bu soruya cevap vermeye hazırlanıyor. Bu araştırma, her ne kadar onca yıldır gündemdeyse de daha yeni yeni  işletme anlayışına giriyor.  

“Eğitim uzmanı Alfie Kohn’ı  1990’larda Oprah Winfrey’de izlediğimi hatırlıyorum. Okulların ve ailelerin çocukları motive etmek için ödüllere başvurduklarını anlatıyordu. İlginç bir biçimde, öğrenme motivasyonunu arttırması gereken bu uygulamaların zamanla öğrenmeye olan etkileri olumsuz oluyormuş.” diyor Fowler. 

İnsanları, özellikle iş yerinde bu tip ödüllerle motive etmeye olan bağlılığımız sadece bu yöntemin kolay ve motivasyonun en keyifli şekli olmasından kaynaklanmıyor. Asıl neden başka alternatiflerin olmaması. İnsanları gerçekten neyin motive edeceğini bilmiyoruz.  Fowler, Rochester Üniversitesinde araştırmalarını yürüten ve Kişisel Kararlılık Teorisine öncülük eden Edward Deci ve Richard Ryan’ın çalışmasını incelemeye başladı. Deci ve Ryan ortaya koydukları bulgular ile insanları neyin motive ettiğine dair anlayışı sarsmıştı. 

“ Son motivasyon bilimi bize ödül –ceza yönteminden farklı olmak üzere geniş bir yelpazede farklı seçenekler sunmaktadır. Her insan para ya da ödül kazanmak ister ve buna ihtiyaç duyar. Ancak insanlar, kendilerini motive eden şeyin bu olduğuna inanırlarsa, verimli olduğu kadar ihtiyaçlarına cevap verecek bir deneyimi de kaçırmış olurlar. 


YENİ BİR FARKINDALIK


Fowler’ı heyecanlandıran nokta, artık insanları bağlı, tutkulu birer çalışan yapan unsurlar hakkında daha çok şey biliyor olmamız. “Gallup’un Çalışan Bağlılığı üzerine yapmış olduğu araştırma bir farkındalık oluşturdu. Artık kurumlar;  çalışan bağlılığının kurumun karlılığına etkisi olduğunun bilincinde.  Asıl mesele; çalışan bağlılığını nasıl sağlarsınız?”

İşte bu yüzden Fowler Optimal Motivasyon ismiyle anılan programı da kapsayan bir yaklaşım geliştirdi. Program, çalışanların, yöneticilerin ve üst düzey liderlerin iş deneyimlerini  iyileştirebilmek için her gün neler yapabildiklerine odaklanmaktadır. Bu durum yöneticilere insanların zamanlarının tümünü düzenlemelerini gerektirmeyen bir ortam yaratma fırsatı veriyor. Artık özerklik, ilişki kurma ve yetkinlikle ilgili farklı bir algı var.  Liderler optimal motivasyonun oluşacağı ortamı yaratmak için gereken şeyleri yapabilirler. 


BECERİ OLARAK MOTİVASYON

 
Fowler, çalışan bağlılığını sağlayacak bir iş ortamını yaratmanın yalnızca yöneticilerin sorumluluğunda olduğunu düşünmüyor. 
 
Fowler’ın açıkladığı gibi  “Motivasyon bir beceridir. Bizim desteklediğimiz şey ise bireylerin bu beceriyi geliştirmeleridir. Yöneticim benim için motive edici bir çalışma ortamı yaratmıyor deme lüksümüz yok. Aynı şekilde, şirketim çalışan bağlılığını yada tutkusunu keşfetmemiş olsa bile kendime acıyıp enerjimi düşürerek olumsuz bir ruh haline bürünemem.”

“Geçmişte biri işini yapması için motive edilmediğinde, daha özgür davranabiliyordu. İşlerini değiştirebiliyor ya da farklı bir şey deneyebiliyorlardı. Günümüzde ise çalışanlar işlerine hapsolmuş durumdalar. Mevcut işlerinde motivasyonlarını sağlayamıyorlar ancak başka bir seçenekleri de yok. Ekonomi ve işgücü piyasası “İşi kafasında bırakmış olmasına rağmen çalışmaya devam edenler”  topluluğu yarattı. 

“İnsanlar,  korku ve çaresizlikten bu şekilde davranıyorlar. Bu çalışan devri verilerine yansımıyor olabilir ancak başka yerlerde olumsuz etkisi söz konusu.  Zamanla, yarı optimal motivasyona sahip insanların fiziksel ve zihinsel sağlığı bozulabilir, işe geldikleri gün sayısı azalabilir, ya da daha sık geç kalabilirler ve verimlilikleri düşebilir. Bu durumla yüzleşmeyen ve gereğini yapmayan kurumlar düşen verimlilik gibi nedenlerle rekabet güçlerini kaybederler.”


İNSANLAR KURUMUN KENDİSİDİR 


Her şeye rağmen her kurum bu yeni düşünce biçimini benimsemeye hazır değil.  Uzun zamandır ödül sistemini kullanan ve ona güvenen çok şirket var.  Ancak bu kurumlarda bile, “İnsanlar derinlerde bir yerde keşfedilmesi gereken bir başka gerçeğin olduğunu da biliyorlar”. 

“Biz bu tip kurumları arıyoruz. Bu kurumlar, yapılması gerekenin bu olduğunun farkındalar ve sonuç olarak zamanla faydalarını görecekler. İnsanların pozitif bir ruh haliyle çalıştıkları bir kurum olmayı istemez misiniz?”  
İyi haber, çalışanlarınızı gözetmek ve kurumunuzla ilgilenmek birbirinden tamamen ayrı değerlendirmeniz gereken konular değil.  Aslında, karmaşık bir biçimde birbirlerine bağlılar. “Çalışanlarını gözetmeksizin sonuçları ve verimliliği her şeyin üstünde tutarak hareket eden kurumlar, hedefledikleri sonuçları ve verimliliği elde edemiyorlar.”

“Çalışanların iyi sonuçlar elde etmeleri için ihtiyaç duydukları enerjiyi anlamalısınız. Çalışanlar kurumun malı değil, kurumun kendisidir. Çalışanlara ne yapıyorsak, kuruma yapıyoruz. Bu iş hayatının insani boyutudur.”

 



Çalışan tutkusunun yüksek olduğu bir iş ortamı yaratmakla ilgili daha çok şey öğrenmek ister misiniz?Bize bu ücretsiz webinarımızda katılabilirsiniz!


YENİ MOTİVASYON BİLİMİ MERCEK ALTINDA 

3 Ekim 2012 Çarşamba
19:00 TSİ

Yeni motivasyon bilimi çalışanların motivasyonunu arttırmak için kullanılan geleneksel yöntemler yerine heyecan verici ve etkin alternatifler getirmektedir. 

Bu webinarda, çok satan kitapların yazarı ve motivasyon uzmanı  Susan Fowler size kendinizi motive etmeniz için farklı yollar sunacak. 

  • Daha kaliteli motivasyon deneyimini nasıl seçeceğinizi 
  • Motivasyonun öğretilebilir, öğrenilebilir, gelişebilir ve devamlılığı sağlanabilir bir beceri olduğunu  
  • Bireysel, lider ve kurumsal olarak motivasyon becerilerini uygulayabileceğiniz 3 açıyı
  • Motivasyonun niceliğinden motivasyonun niteliğine geçmeyi

öğreneceğiniz bu fırsatı kaçırmayın. 

Motivasyon her insanın öğrenebileceği bir beceridir ve yöneticiler bunu optimal motivasyonu sağlayacak iş ortamını yaratmak için kullanabilirler.  

Şimdi kaydolun!