Geribildirimlerinizde Açık ve Net Olun

Çalışanlara geribildirim sağlamada çoğu yönetici iyi niyetlidir. Ancak iş uygulamaya gelince maalesef birçoğu bu işte pek başarılı değildir. Nedendir dersiniz? Az sayıda rol model ile birlikte yetersiz eğitim fırsatlarının birleşimi.

The Ken Blanchard Companies’in Kıdemli Danışman Ortaklarından Phil Reynolds’ın sıkça karşılaştığı bir durum bu.

“Geribildirim üzerine verdiğim neredeyse her eğitimden sonra, katılımcıların yanıma gelerek, ’Keşke yönetici olmadan önce bu tür bir geribildirimi almış olsaydım.’ demelerine alıştım. Bu beceriyi öğrenmenin değerini görebiliyorlar çünkü kullanarak çalışanları üzerinde daha büyük bir etki yaratabileceklerini fark ediyorlar.”

AÇIK VE NET BEKLENTİLERİN ÖNEMİ

Geribildirime ilişkin Reynolds’ın gözlemlediği en önemli noktalardan biri, çoğu iş ortamında geribildirim niyeti ile verilen mesajların, davranışı değiştirmeye ya da pekiştirmeye yaramayan, genel bir dizi “belirsiz, içi boş” söylemler formunda olmaları.

Bu belirsiz söylemlerin başlangıç noktası, yöneticilerin öncelikle iyi yapılmış bir işin ne olduğuna ilişkin beklentilerini açık ve net olarak belirtmemeleridir. Aynı yöneticiler daha sonra çalışanlarının yapmaları gerekeni yapmadıklarını keşfettiklerinde, şaşırıyorlar.

Peki bu belirsizlik neden? Bu soruya çoğu zaman Reynolds’ın duyduğu cevap, “Ne yapmaları gerektiğini biliyor olmaları lazım.” şeklinde.

Reynolds’ın açıklamasıyla, “Liderler çoğu zaman çalışanlarının bazı şeyleri kendi kendilerine bilmeleri gerektiğini düşünürler. Bu nedenle de onlara hedeflerine yönelik geribildirim, açık ve net amaçlar ya da yeniden yönlendirme sağlamazlar.”

DOĞRU DENGEYİ BULMA

Yöneticiler durumdan kaçınarak ve erken zamanda durumu isimlendirmeyerek meselenin etrafında şiddetli bir duygu yükünün yoğunlaşmasına yol açarlar. Ancak ondan sonra durumla yüzleşir ve baş etmeye çalışırlar. Bu noktada sertçe duruma müdahale ederek, “Bunu yanlış yapıyorsun; düzelt!” benzeri ifadeleri kullanma eğilimine girerler.

Burada yapılan temel yanlış, performans ve bireyin ayrıştırılmamasıdır. Artık geribildirim kişiliğe bir saldırı olarak algılanmaktadır. Bu gerçekleştiğinde de, direnç artar.

Reynolds yeni yöneticilerle ilgi deneyimlerinde, davranışların terazinin diğer tarafında yoğunlaştığını gördüğünü söylüyor. Duygular ilişkilerin merkezine oturuyor ve geribildirimin ilişkilere zarar vereceği endişesi taşınıyor. Reynolds’ın kelimeleri ile “Daha genç yöneticiler, olumlu bir imaj yaratma ve çalışanlarının onları sevmesinin peşindeler. Geribildirim duygularla ilişkilendirildiğinde, bu genç yöneticiler düzeltici geribildirim sağlama ve çalışanları sorumlu tutma konularında sıkıntılar yaşıyorlar.”

GERİBİLDİRİM VE GÜVEN

Zayıf geribildirimin bir olumsuz etkisi de güvene yansıyor. Yöneticiler geribildirimi zayıf verdiklerinde ya da becerilerden şüphe duymaları nedeniyle geribildirimi esirgediklerinde, sorunlar ortaya çıkıyor.

Geribildirim sağlıklı bir ilişkinin önemli bir bileşenidir. Bir çalışanın geribildirim beklemediği ve bir yöneticinin geribildirim sağlamadığı bir iş ilişkisinde, ilk akla gelecek durum güven eksikliğinin mevcudiyetidir.

Örnek olarak, en yakın arkadaşlarımızla her şey hakkında konuşabiliriz, onlar bizim doğruyu söyleyen dostlarımızdır. Çizginin diğer ucunda ise, hiçbir şeyimizi paylaşmadığımız insanlar vardır. Bu insanlara güvenmediğimizden, hakkımızda verdikleri bilgilere de değer vermeyiz.

Bir yöneticinin çalışanlara doğrudan geribildirim sağlamada kendinden emin olmadığı durumlarda, çalışanlar sanki hikâyenin tamamını almadıkları hissine kapılırlar. Bu güven eksikliği liderin, çalışan performansına liderlik etme ve etkileme becerilerini olumsuz yönde etkiler.

KURUMUNUZDA GERİBİLDİRİMİ GELİŞTİRMENİN ÜÇ YOLU

Bir lider olarak, kurumunuzda geribildirimi geliştirerek faydalı görüşmeleri yeniden başlatmak için yapabileceğiniz çeşitli şeyler var.

  • Eğitim sağlayın. İnsanlar sadece yapmayı bildiklerini yapabilirler. Gerekli bilgi ve beceriye sahip olmayan kişilerden, herhangi bir eylemi etkin bir şekilde gerçekleştirmelerini istemek ya da beklemek gerçekçi değildir.
  • Etkin geribildirim için örnek olun. Olumlu ve yeniden yönlendirici geribildirimin neye benzediğini, çalışanlarınıza yaparak siz gösterin.
  • Kurumunuzun kültürüne bir bakın. Kültür, kurumlardaki davranışları her şeyden çok etkiler. Geribildirimi bir öncelik haline getirin, geribildirim vermede iyi olan çalışanları takdir edin. Geribildirime değer verildiğini ve teşvik edildiğini çalışanların bilmesini sağlayın.

 

GERİBİLDİRİM YATIRIMI KAR GETİRİR

Geribildirime odaklanma günümüzün iş ortamlarının temel gereksinimidir. Çalışanlar, güvendikleri yöneticilerle çalışmak ve ihtiyaçları olan bilgiyi kendilerine dürüstçe sağlayan yöneticileri karşılarında görmek istiyorlar. Reynolds’a göre bu, başta zorlu bir iş olsa da, harcanan emek ve zamana değer olumlu sonuçlar veren bir liderlik erdemi.

“Geribildirim pısırıklar için değil. Ancak olayın sonunda daha iyi performansa ulaşmak var. Daha etkin geribildirim ve güven sağlandığında büyük olasılıkla birey işinin nasıl gittiğini açıkça paylaştığı iletişimi kuracaktır. Bu da yöneticiye, çalışanın ihtiyaç duyduğu direktif ve desteği sağlama fırsatı verir.

Kurumunuzda, yöneticiler ve çalışanlar arasında ne tür görüşmeler gerçekleşiyor? Çalışanlar, yöneticileri ile göstermeleri gereken performansa yönelik etkin görüşmeler yapabiliyorlar mı? Eğer bu soruların cevapları sizi tatmin etmiyorsa, yöneticilerinizin geribildirim sağlama konusundaki beceri düzeylerine bir bakın. Geribildirim, herkesin performansında olumlu yönde bir zıplama yapmada müthiş bir araçtır.

 


 

Kurumunuzdaki geribildirim becerilerini geliştirme konusunda daha fazla bilgi sahibi olmak ister misiniz O halde ücretsiz webinarımızda bize katılın!

SONUÇ ALICI GERİBİLDİRİM NASIL SAĞLANIR?

19 Ekim 2011, Çarşamba

TSİ:19:00–20:00

Başarılı geribildirim sağlama, kendiliğinden olan bir şey değildir. Etkin geribildirim sağlamak için, liderlerin temel bazı becerileri öğrenmeleri, geliştirmeleri ve olgunlaştırmaları gerekir. Bu temel becerileri baz almayan kurumlar, çalışanların davranışlarını gözlemleme, yansıtma ve kendi kendilerine düzeltmelerini sağlayacak bir ortamı yaratamazlar.

Bu webinarda, Blanchard Kıdemli Danışman Ortağı Phil Reynolds, geribildirim sağlamaya yönelik kilit becerileri inceleyecek. Webinar katılımcıları aşağıdaki noktalarda bilgi sahibi olacaklar:

  • Başkalarını geliştirmede bir araç olarak etkin geribildirim sağlamanın önemi
  • Dört farklı tür geribildirimin ne zaman ve nasıl verileceğini anlama
  • Geliştirici geribildirim ile düzeltici geribildirim arasındaki farklar
  • Başkalarına, kendi gelişimleri için sorumluluk alma kabiliyeti sağlayan ve performansı geliştiren davranışları teşvik eden geribildirimi nasıl sağlamalı?

Kurumlardaki performans, zayıf geribildirim becerilerinden olumsuz etkilenmektedir. Etkin geribildirim, artan performans ve daha iyi ilişkiler için bir rehber işlevi görmekte ve esin kaynağı olmaktadır.

Kurumunuzda performansı geliştirecek, güven ile özgüveni teşvik edecek ve verimliliği arttıracak şekilde geribildirimi nasıl sağlayacağınız üzerine değerli bilgiler edineceğiniz bu fırsatı kaçırmayın.

Webinar dili İngilizce'dir.

Webinara katılmak için, şimdi kaydolun.