Güncel Haberler

KURUCU ORTAKLARIMIZDAN PROF. DR. PINAR ÖZCAN VAN RENS İK ZİRVESİ'NDEYDİ!

11 Mayıs 2018
 

Alanında en başarılı akademisyenlerden biri olarak gösterilen ve şirketimizin kurucu ortaklarından ProfesÖr Dr. Pınar Özcan Van Rens, geçtiğimiz günlerde gerekleştirilen İK Zirvesi'nde Yarının Dünyasında Stratejik Yönetim üzerine iki oturum düzenledi. Kendisiyle bu konuşma ve liderlik üzerine kısa bir de söyleşi yaptık. Söyleşimizde hem konuşmasında kısa notlar bulabilir hem de platformların gittikçe önem kazandığı bir dünyada nasıl liderlik yapmak ve strateji belirlemek gerektiği hakkında fikir sahibi olabilirsiniz. 

Geçtiğimiz hafta IK Zirvesi’de iki oturumda Yarının Dünyasında Stratejik Yönetim üzerine iki konuşma gerçekleştirdiniz.  Teknolojik anlamdaki stratejilere çok önemli vurgularda bulundunuz, konuyu biraz açar mısınız?

Özellikle dünyada günümüzdeki ve gelecekteki trend, Platform iş modelleri. Mesela sağlık sektörü, bir platform sektörüne dönüşüyor. Peki ne demek bu platform sektörü? Farklı şirketlerin, bir kullanıcının farklı ihtiyaçlarını karşılamak üzere aynı yüzeyde iş birliği yapmaları anlamına geliyor. Örneğin Amazon. Eskiden her bir ürün için üreticilere ayrı ayrı giderken, artık tamamlayıcı ürünleri bir arada bulabileceğimiz platformlar bulabiliyoruz. Bir iş oluşturup platform üzerinden müşteriye farklı hizmetleri birlikte sunabiliyoruz. Dolayısıyla da ortaklıklar çok önem kazanıyor. Kaynak sıkıntıları olduğu için küçük girişimci şirketler işbirliğine daha açıklar. Buna karşın, kendi alanlarında geçmişten gelen güce sahip olan köklü şirketler; küçük şirketlerle bir arada hareket etmeye, bir ortaklık kurup birlikte ortak ürün ve hizmetleri aynı platform üzerinden vermeye çekiniyorlar. Örneğin bankalar, cep telefonlarından hızlı ödeme yapılmasına 2000'li yılların başında başlayabilirlerdi. Ancak ne yazık ki; Apple ve Samsung gibi firmaların bu imkanı tanımasından sonra geçmek zorunda kaldılar. Sistemleri ve ortaklık yapamayan yapıları gereği de oldukça zorlandılar. Potansiyel ortaklar arasında müşterinin aslen kimin müşterisi olduğuna dair soru işareti vardı. Artık rakipleri başka bankalar değil, Amazon ve Google gibi platformlar. Örneğin,  Amazon artık girişimciliği desteklemek için KOBİ’lere kredi vermeye bile başladı. Sağladıkları avantajlarla artık bu platformlar finansal hayata da girdi. Bu durumda, yarının dünyasında stratejik yönetim ve stratejik liderlikte hem kendi sektörümüze hem de bize yakın sektörlerdeki platformları anlamalıyız. Bunun için elbette IT ve teknoloji bilgisinin artması önemli. Başka departmanların ürün ve hizmetleri ile  kendi ürününüzün bağlantılarını anlamalısınız.Daha da önemlisi, pazarda sizin ürününüzle veya hizmetinizle uyum içinde çalışan ve müşterinin alma isteğini artırabilecek bir takım şeylerin farkında olmak ve bunları teknolojik olarak anlamak ve bağdaştırmak önemli. Tüm dünyada stratejik yönetimin en önemli parçalarından biri ortaklıklar. Artık girişimci şirketin nereden çıktığının bir önemi yok. Dijitalleşen dünyada Türkiye pazarı gibi bir kavramdan söz edemeyiz. Globalleşen dünyada teknolojiyi anlamak ve bu konuda girişimci olmak yerel Pazar kavramını bitiriyor.


 

Bu kapsamda düşününce nasıl bir liderlik, iyi stratejilerinin oluşturulmasına ortaklıkların daha kolay kurulmasına vesile olur?

Artık yarının (değil bugünün) liderleri, sadece kendi sektörlerine değil birçok sektöre hakim olmak, değişik alanlarda ortaklıklar kurmak konusunda girişimci olmak zorundalar. Aynı zamanda hem kişisel ağları hem de iş ağlarını canlı tutmalılar. Fikirlerini paylaşmalı ve influencer olmalılar. Artık LinkedIn ve Twitter gibi platformlarda insanların fikirleri takip ediliyor, başkalarıyla bu platformlar aracılığıyla bağ kuruluyor ve ortaklıklar bu araçlarla başlatılıyor. Yeni fikirler üretmek, fikir alışverişinde bulunmak bir liderin başarısında büyük önem taşıyor. 

Kurulan ortaklıklar ve platformlarda yer alan firmaların liderlerinin  yaklaşımı nasıl olmalı?

Benim ürünüm için tamamlayıcı ürünler nelerdir, bununla beraber iyi gidecek ürünler nelerdir bunun farkında olmak ve bu konuda girişimci olup kapıları kapatmamak önemli. Ortaklıklarla beraber hangi platformlara dahilsin bu önem kazanıyor. Eskiden strateji modelleri rekabet ve yok etme üzerineyken, artık ortaklıklar ve platformlarda yer almak önem kazandı. Dolayısıyla Hizmetkâr Liderlik'in de bu anlamda değer ve önem kazandığını söylemek mümkün. Kendi ürünümün yanında sunabileceğim ürünlerin üreticilerine nasıl katkı sağlayabilir, onların ürünlerini geliştirmesine ve pazarlamalarına nasıl yardım edebilirim diye düşünmek ve harekete geçmek büyük fark yaratacaktır. Bu şekilde kendi ürün ve hizmetlerinin müşteriye sağladığı faydayı da artırabilecektir. Hem kendi çalışanlarına, hem de ortaklık kurduğu tamamlayıcı ürünü satan firmanın ve çalışanlarının önünü açacak şekilde Hizmetkâr Liderlik yapmak mümkündür. Bununla birlikte hizmet kültürünü benimsemiş bir işletmenin bu anlayışla belirlediği hizmet vizyonunu hayata geçirirken müşterilerin ihtiyaçlarını doğru teşhis etmesi, kurduğu ortaklıklar aracılığıyla bu gereksinimlere zamanında cevap vermesi, sistemlerinin yeni trendlere ve gereksinimlere göre değişime açık olması ve çalışanlarını da bu dinamiklere uygun bir biçimde yetkilendirmesi önemli. 

Teşekkür ederiz.