Hach Kimya

Su kalitesi analizi yapan küresel bir kurum olan Hach için liderlerinin daha etkin olmasını sağlamak stratejik bir hedeftir. Müşterileri için su analizini daha iyi yapmanın yanında, liderlere Çok Boyutlu Liderlik II (SLII®) eğitimini vermek de kurumsal başarı için çok önemlidir. Genel merkezi Loveland Colorado’da olan Hach’ın misyonu, "Dünyanın dört bir yanından insanlar için su kalitesinden emin olmak". Danaher'e bağlı bir kuruluştur. Danaher, tüm bağlı şirketlerinde geçerli olacak bir liderlik dili kullanmaya karar verdiğinde, Hach de SLII kavramları ile tanışmıştır.

Global Öğrenme ve Gelişim Kıdemli Müdürü, Carli Whitfield-Stoller "Başkanımız Kevin Klau firmadaki tüm yöneticilere SLII eğitiminin verileceğini duyurduğunda bunun çok cesur bir adım olduğunu düşündüm. En başta eğitimi global olarak tüm yöneticilere verme düşüncesi biraz gözümüzü korkutmuştu. Ancak yine de eğitimi verme aşamasında işletme ve İK ortaklarıyla iş birliği yaparak liderlerimizin yüzde 98’ini bu eğitimden geçirmeyi başardık."

"Eğitmen eğitimi sürecinde öğrenme ve gelişim takımının yanısıra iş ve İK liderleri ile de iş birliği yaptık. Böylece iki günlük SLII eğitimi dünyanın her yerinde birçok dilde hızlı bir şekilde verilebilir hale geldik. Eğitim kararını vermek ve uygulamaya koymak ise sadece bir başlangıçtı." Hach’ın gerçek başarı ölçüsü, öğrenilenlerin kalıcı olması; yeni öğrenilen dil, araçlar ve liderlik becerilerinin günlük işleyişte kullanılmasıydı.

ANAHTAR SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

Whitfield-Stoller, "Liderlerin öğrenilen yeni becerileri sahiplenip kullanmalarını sağlamak için bir Tutundurma programımız var. Liderler ve kendine bağlı çalışanı olmayan kişileri, SLII’yu Başkalarına Öğretmek (artık Çok Boyutlu Kişisel Liderlik eğitimine) oturumuna davet ediyoruz. Bu oturum, liderler için bir pekiştirme niteliği taşırken, takımları için de Çok Boyutlu Liderlik II içeriğini öğrenme fırsatıdır. Liderler, işlerinin başına döndüklerinde takımları terminolojiyi, araçları ve modeli hiç bilmiyor. Dolayısıyla bu yeni liderlik dilini etkin bir şekilde kullanmaları mümkün değil. Bu nedenle, SLII’nun temel kavramlarını paylaşmak üzere uzmanlaşma araçlarında bulunan 90 dakikalık sanal bir oturumdan faydalandık. Sanal bir "Özteşhis" oyununu sürece dahil ettik. Böylece liderlerin ve ekip üyelerinin, SLII dilini ve becerilerini kullanarak daha iyi görüşmeler yapmaya başlamasını sağladık.

Eğitimden üç ila altı ay sonra liderlerimiz bir SLII Takip/Tazeleme eğitiminde bir araya geldiler. Whitfield-Stoller, "Öğrenirken eğlendik; SLII Riziko oyunu ile hem bilgilerimizi tazeledik hem de işe dönüp SLII’yu kullanmaya başladıktan sonra yaşadığımız bazı deneyimleri paylaştık. Liderler hem başarıları dinlediler hem de iş arkadaşları ile yaşadıkları zorlukları paylaştılar. Takip/Tazeleme eğitimleri liderlerimiz için çok güçlü kazanımlar sağladı." diyor.

Diğer tutundurma araçları arasında, yeni becerilerin doğru ve istikrarlı biçimde kullanılmaya devam etmesini sağlayacak bir kontrol listesi de bulunuyor. Whitfield-Stoller, "Ayrıca üç-dört ayda bir SLII Pekiştirme çalışmalarını da gönderiyoruz. Onlardan liderlik geribildirimi görüşmesi yapmayı denemelerini, gelişim düzeyi tablosunu kullanmalarını veya esneklik ile etkinliklerini yeniden değerlendirmelerini istiyoruz. Böylece SLII içeriği, liderlerin hayatlarının bir parçası oluyor. Aynı zamanda kendilerini daha da geliştirmeleri için fırsat sunuyor. Çalışanlar ve liderler neye değer verdiğimizi ve bunu nasıl gösterdiğimizi anlasınlar diye liderlik esaslarımızı SLII ile uyumlu hale getirdik." diyor. Hach ayrıca bir çevrimiçi öğrenme platformu oluşturarak, isteyenlerin istediği zaman bu kaynaklara ulaşabilmesini sağladı.

Hach’te liderler, SLII eğitiminin başlatılmasında ve sürdürülmesinde kritik role sahipler. Whitfield-Stoller, "Eğitimlerimiz, üst düzey liderlerimizin SLII deneyimlerini paylaşmasıyla başlar! SLII’dan önce ve sonra hayatlarının nasıl olduğundan bahsederler. İlk kademe bir çalışanın, üst düzey bir yöneticiden bunları duyması oldukça etkili; ilgi ve bağlılığının artmasına yardımcı oluyor." Hach, ayrıca şirket başkanının kendi SLII deneyimini, yolculuğunu ve beklentilerini paylaştığı bir film hazırlamış. Eğitmenler, üst düzey yöneticiler eğitime katılamadığında, eğitimin etkisini artırmak için bu videoyu kullanıyorlar. "Başkanımızın SLII hakkındaki konuşmasını dinlediklerinde bu eğitim programının önemini gerçekten de daha iyi anlıyorlar."

BİR BAŞARI HİKAYESİ

Hach birçok başarı hikayesine sahip. Ancak en ilginçlerinden biri, satış müdürleri ve onların takımları ile ilgiliydi. Firma, müşteriler için verimlilik artıracak yeni bir çözümün tanıtımını yapmaya hazırlanıyordu. Hach için yenilikçi bir yaklaşım olmasına rağmen, bu yeni yaklaşımı kullanacak kişiler için ciddi bir zorluktu. SLII bilgilerini kuşanan departman liderleri, bu süreçte SLII becerilerini kullanabileceklerini düşündüler. Böylece departman liderleri ile Liderlik ve Gelişim Bölümü, iş birliğine dayanan bir çözüm yarattı. Bu çözüm, takımların değişimi yönetmek için anlaşmaya varıp SLII dilini kullanmasına yardım edecekti.  

Whitfield-Stoller, "SLII’ya Başkalarına Öğretmek webinarı ile başladık. Takımlara, gelişim düzeyleri ve uyumlu liderlik stili hakkında ön bilgi verdik. Daha sonra liderleri, bu becerileri kullanmanın iş ortamında yarattığı olumlu etkileri hakkında konuşmaya davet ettik. Katılımcılar; iş arkadaşları ve diğer liderlerden gerçek örnekleri dinlediler. Yeni bir görevde, ilerleme kaydettikçe SLII Modeli’ni ve araçlarını kullanarak ihtiyaçlarını nasıl talep edeceklerini öğrendiler. Gelişimi daha fazla destekleyebilmek için liderlere kendi alanlarıyla ilgili teknik eğitim de verildi. Böylece grup yeni çözümü nasıl konumlandırabileceğini daha iyi anladı. Üstelik işi bir adım öteye taşıyarak insanların gelişim düzeylerinde daha hızlı ilerlemesi ve en kısa sürede G4 olması için bir strateji geliştirdiler. Unutmayın, SLII bir ortaklık, iş birliğidir. Dolayısıyla liderler, yeni görevde MAKET bir hedef belirlemek ve iş ortaklarının hedeflerine ulaşmasına yardım etmek için takımlarıyla ortaklık kurdular." diyor.

Takımlar bazı ölçütler belirleyerek kullanması kolay bir tabloda bunları paylaştılar. Böylece takımlar G1’den G4’e olan gelişimlerini takip edebiliyorlardı. Kolaylıkla nerede gelişme fırsatı olduğunu onaylayabiliyor; süreç boyunca gösterdikleri gelişimi kutlayabiliyorlardı.

ÖĞRENMEYE DEVAM ETME

Hach’de SLII eğitimini pekiştirmek için fırsatları liderler belirler. Tüm yöneticilerin katıldığı son toplantıda, bir yandan SLII becerilerinin kullanıldığı, diğer yandan son kullanıcıların yaşadıklarını anlatan eşsiz bir aktivite yaptık. Aktiviteyi açıklarken, "Son kullanıcılarımız temiz su alabilmek için zaman zaman günde sekiz saatten fazla yürüyen ailelerden oluşuyor. Liderlerimizi aileler olarak tanımladığımız gruplara ayırdık.  Onlara içmek, pişirmek ve temizlik için yeterli su bulma hedefi verdik. Ailenin her bir üyesinin farklı bir görevi vardı ve başarılı olabilmek için her bir görevdeki gelişim düzeyini doğru saptamaları gerekti. Aileler yiyeceği bulmak, aile bireylerine ilgi göstermek gibi günlük zorlukların yanı sıra su kovalarını çalan hırsızlarla da baş etmek durumundaydı. Liderler, hem son kullanıcıların neler yaşadığını deneyimledi hem de başarıya ulaşmak için SLII becerilerini kullandı." dedi.

"Uygulamadan sonra görüş aldığımızda her lider, beyaz bir kağıt parçasına kendine verdiği sözü, mavi bir kağıt parçasına da takımına verdiği sözü yazdı. Bu notları birleştirerek bir Hach logosu mozaiği oluşturduk. Gerçekten de çok güçlü ve etkili bir uygulamaydı."

EYLEM ÇAĞRISI

Hach’taki herkes SLII eğitimini çok ciddiye alır. Whitfield-Stoller kendi öğrendiklerinden bazılarını şu şekilde açıklıyor.

  • Liderlerinizi geliştirirken, SLII dilini ve modelini kullanarak başkalarını geliştirmeleri için onları cesaretlendirin.
  • Bunu bir eğitim programından fazlası olarak benimseyin. SLII’yu çalışma arkadaşlarınızın günlük işleriyle ilişkilendirin; stratejinize ve performans hedefleriniz ile bütünleştirin.
  • Gelişimleri ölçerek ve takımınızla iletişim kurarak hedeflenen sonuçları gerçekleştirin ve koruyun. Bilgiyi kendinize saklamayın. İnsanların başarılarını fark edin ve onları başarıları için ödüllendirin.

Yakın zamanda Hach, kendine bağlı çalışanı olmayan kişiler için Blanchard’ın Kişisel Liderlik programını başlattı. "Bu programa daha yeni başladık. Ancak yöneticilere SLII, onlara bağlı çalışanlara da kişisel liderlik eğitimi vermenin ne kadar güçlü bir sonuç getirebileceğini şimdiden görebiliyorum. İnsanlar sadece Kişisel Liderlik eğitimi almıyor; bunu hissediyorlar. Yetenek gelişiminden sorumlu biri olarak, çalışanlarımızın hayatlarının bu program ile nasıl değiştiğini görmek gerçekten de harika. Çalışanlarımızın güç noktaları kavramını anlamaya başladığını görmek muhteşem."

Whitfield-Stoller, kurumun başarısında SLII ve Kişisel Liderliğin olumlu etkisini görebildiğini söylüyor. "Hach’ta daha iyi liderler geliştirirken aslında daha iyi takımlar da geliştiriyoruz. Daha iyi takımlar ile hedeflediğimiz stratejimize ulaşabiliriz. Stratejimize ulaştığımızda ise ‘dünyanın dört bir yanından insanlar için su kalitesinden emin olmak’ misyonumuzu yerine getirmiş oluruz."

Ne kadar onurlu bir misyon. Üstelik çalışanların bu misyonu gerçekleştirmesi için Hach’in kendini öğrenmeye adaması da misyonun kendisi kadar onurlu.