Blue Cross Blue Shield of Arizona Sağlık

Blue Cross Blue Shield of Arizona (BCBSAZ), 1,5 milyona yakın Arizona’lıya sağlık sigortası ve ilgili hizmetler sunan bir kuruluştur. BCBSAZ ‘da liderler, insanları ihtiyaç duydukları sağlık hizmeti ile buluşturarak, daha hızlı sağlık kazanmaları ve daha uzun bir süre sağlıklarını korumaları için onlara destek olmaya gönülden bağlıdır. Bu misyonu gerçekleştirebilmek amacıyla çalışanların güçlü liderler haline gelmesine destek olmak için yönetim eğitimleri düzenliyorlar.  BCBSAZ Kurumsal Eğitim Uzmanı Dawn Vinh, “The Ken Blanchard Companies’e ait iki programı kullanıyoruz. Yöneticiliğe Giriş: Yeni Yöneticiler için Temel Beceriler ve Çok Boyutlu Liderlik II. Bu programlar; şeflerimize ve yöneticilerimize başkalarına liderlik etmek ve çalışanların hedeflerini gerçekleştirmesine yardım etmek için gereken becerileri kazandırıyor.” diyor.

“SLII® uzun yıllardır eğitim programımızda bulunduruyoruz. Yöneticiliğe Giriş: Yeni Yöneticiler için Temel Beceriler Programı ise yeni şef olmuş çalışanlarımızın çok işine yarayacağını farkettik.”

Yüksek performanslı çalışanların yönetici pozisyonlarına terfi etmesi şaşılacak bir durum değildir. BCBSAZ’da liderler, pozisyona yeni getirilen kişinin eğitim almasının ne kadar önemli olduğunu biliyordu.  Vinh, “Bir kişinin, kimseyi yönetmediği mevcut pozisyonunda bireysel olarak olağanüstü işler başarması başkalarını yönetmek için gerekli becerilere sahip olduğu anlamına gelmez. Onlara bu becerileri kazandırmak bizim görevimiz ve Yöneticiliğe Giriş: Yeni Yöneticiler için Temel Beceriler Programı bu amaca hizmet ediyor.” diyor.

Bu programda katılımcılar, dört görüşmeyi öğrenir ve uygular. Bu görüşmeler, hedef belirlemek, yol boyunca takdir etmek, işler yolunda gitmezse yeniden yönlendirmek ve proje bittiğinde de kutlamak için çalışanlarıyla ortaklık kurmasına yardım eder. Bu program; dinleme becerilerini geliştirmeyi, açıklığa kavuşturmak için soru sormayı, ne anlaşıldığını doğrulamayı ve çalışanın kabiliyetlerine güveni ifade etmeyi  gösteren sade bir model sunar. Böylece yöneticiler yaptıkları görüşmelerin etkinliğin nasıl artıracaklarını da öğrenirler.  

Vinh, “Yöneticiliğe Giriş: Yeni Yöneticiler için Temel Beceriler Programını; şef ve yöneticilerimizin iki günlük eğitimlerinin ilk gününde sunuyoruz. İkinci gün delegasyon, koçluk, performans görüşmeleri ve İnsan Kaynakları ile nasıl iş birliği içinde olunur gibi konulara odaklanmış bir içerik oluyor. İki günlük program temel yönetim becerileri ve şirket çalışanlarını (liderleri) başarıya hazırlamak için özel olarak dizayn edilmiş organizasyonel araçlarla oldukça geniş kapsamlı bir karışımdan oluşuyor.” diyor.

Zorunlu bir eğitim programı hazırlanmamış olmasına rağmen, uzmanlar ve yöneticiler genellikle Yöneticiliğe Giriş: Yeni Yöneticiler için Temel Beceriler eğitimine katılıyorlar. Altı ay boyunca öğrendikleri becerileri iş hayatlarında kullanıyorlar ve ardından da SLII®-Çok Boyutlu Liderlik II’ye katılıyorlar.

SLII®, bir bireyin belirli bir görevdeki ihtiyaçlarını teşhis etmeyi, sonra da ihtiyaçları karşılayacak şekilde uygun liderlik stilini kullanmayı öğretir. Çok Boyutlu Lider’in amacı, performans ve gelişimleri hakkında sık gerçekleştirilen görüşmeler yoluyla bağlı çalışanların yeterlilik, motivasyon ve özgüvenlerinin gelişmesine yardım etmektir.

Vinh, “Yöneticiler, kullandıkları liderlik stilinin devamlı olarak değişeceğini anlamalılar.  Kişiden kişiye sağlanan yönlendirme ve destek değişir. Aynı kişinin farklı görevleri için de değişir. Çok Boyutlu bir lider olmak bukalemun olmak gibidir. SLII® eğitimi sırasında insanlar bir aydınlanma yaşıyor; bir kişi, bir görevde Gelişim düzeyi 4’ken  tamamen farklı bir görevde başka bir gelişim düzeyinde olabileceğini idrak ediyor. Aslında yüksek performans gösteren birine her görevinde G4’müş gibi davranmak o kişiye haksızlık oluyor. Her çalışanın ihtiyaçlarına liderlik stilini değiştirmek, yöneticinin sorumluluğudur.” diyor.

BAŞARILI EĞİTİM PROGRAMI İÇİN İPUÇLARI

Yeni bir eğitim programını yürürlüğe koymak çok fazla denemeyi ve hatta hata yapmayı içerir. Vinh bu süreçte öğrendiklerini paylaşmayı çok istiyor. Bizlerle paylaştığı ve yararlı olabilecek bazı ipuçları:

Katılımcıların, eğitimden ayrılırken kullanmaya hemen başlayacakları iki veya üç kazanım olması önemlidir. Sekiz veya on alanda birden değişim olabileceğini farz etmek mantıklı değil. Sadece birkaç konuya odaklanmak daha gerçekçidir.

Kişilere söz konusu eğitimden ne beklemeleri gerektiğini bildirin. Yapılan alıştırmalardan bazıları gereksiz görünebilir ama tasarımın gücü bu alıştırmalarda saklı. Sık sık yapılan tekrar, bilinçli olarak hazırlanmış ve belli bir amaca hizmet ediyor. Böylece katılımcıların alıştırma yapma fırsatı  yakalayacaklar ve öğrenmeleri pekişecek. Öyle ki; öğrendikleri yeni becerileri günlük iş yaşamlarına ve akışlarına aktarıp kullanabilecekler.

Tecrübeli bir eğitmen de olsanız, bir eğitmen olarak eğitimi vermeye başlamadan önce aktiviteleri kendiniz yapmanız çok önemli. Eğitmen notlarında ihtiyacınız olan her şey var. Bir de üstüne firmanıza özel; kendi deneyimlerinizden örnekler eklerseniz, içeriği genişletmiş ve çok etkin hale getirmiş olursunuz.

İnsanların bu eğitime ayırdıkları zamana değdiğini hissetmesi çok önemli. Bu nedenle anlatılanlarla kendi yaşadıkları arasında bağ kurmalılar. Böylece, sadece yeni beceriler kazanmakla kalmaz, yeni edindikleri bu beceriler için duydukları heyecanı başkalarıyla da paylaşmak isterler. Bu paylaşım, diğerlerinin de bu eğitimi almaya istemesine yol açar ve  dolayısıyla tüm kurum için başarılı bir sonuç elde etmiş olursunuz.

“AAAAAA İŞTE BU!” DEDİRTEN ANLAR

Vinh’in “Aaa işte bu!” dediği an, kurumdaki deneyimli yöneticilerin bile Yöneticiliğe Giriş: Yeni Yöneticiler için Temel Beceriler programına katılmayı talep etmesiymiş.  Uzun yıllardır bu pozisyonda olan birinin böylesine temel bilgiler içeren bir eğitime katılmasına çok anlam verememiş. Sonradan, tecrübeli yöneticilerin bu eğitimi temel becerileri tazelemek için katıldığını görmüş.

“Eğitime katılan üst düzey yöneticiler, sahip oldukları becerileri geliştirme fırsatının kendilerine verilmesinden çok memnun olduklarını söylediler. Daha da önemlisi çalışanlarının öğrendikleri becerilere yabancı kalmıyorlardı. Eğitim programı kurumdaki herkesin aynı liderlik dilini kullanmasını sağladı. Üstelik şefler, üst düzey yöneticilerin de eğitime katıldığını görünce verilen önemi anladı ve böylece yeni beceriler edinme istekleri arttı.”

Bir yöneticinin görevi, çalışanlarındaki en iyiyi ortaya çıkarmaktır. Vinh de görevinin yöneticilerinin içindeki en iyiyi ortaya çıkarmak olduğunu biliyor. “Sanırım eğitmen olmak, bir spor takımının koçu olmaya benzer. Sahadaki görevleri ne olursa olsun her oyuncunun en iyi şekilde performans göstermesini isterdim. O zaman, BCBSAZ’deki her liderin olabileceğinin en iyisi olmasını neden istemeyeyim?”