İŞE ALIŞTIRMADA ÜÇ ETKİN YOL

Bazı kurumlar çalışanlarını yeni bir role alıştırmada çok başarılılar. Diğerlerinde ise çalışanların net birer iş tanımları bile olmadığından, işe alıştırma süreci, yüzmeyi öğrenmesi için çocuğu suya atmaya benziyor.

Bu tür kurumlarda işe alıştırma sürecine yeterli dikkat gösterilmemekte. Daha açık bir ifade ile, yöneticilere yeni bir göreve başlayan çalışanlarına yardım etmeleri için gerek duydukları bilgi ve araçlar sağlanmamakta. Yöneticiler için, çalışanlarını yeni görevlerine nasıl alıştıracaklarına ilişkin bir el kitabı mevcut değil.

Bu durumdaki yöneticilere, kurumlarının düzgün bir profesyoneli işe aldığı ve bu kişinin de olağanüstü bir performans ile yeni rolüne çabucak uyum sağlayacağını umut etmek haricinde fazla bir alternatif kalmıyor. Tabii bu beklentinin gerçekleştiği nadir durumlarda işler gayet yolunda gitmiş oluyor, ancak Ken Blanchard Companies Koçluk Hizmetleri Bölümü Eş Kurucusu Madeleine Homan-Blanchard'a göre işin gerçeği, yeni bir göreve başlayan profesyoneller, ilk zamanlarda oldukça yüksek düzeyde direktif ve desteğe ihtiyaç duyuyorlar.

 

RESMİN İÇİNİ DOLDURMA

Yeni bir işe başlayanların bir takım temel ihtiyaçları vardır. Örneğin kişi başka bir kurumdan ya da iş biriminden geldiyse, geçmişte deneyimlediklerinden farklı olarak işlerin bu yeni çevrede nasıl yürüdüğü üzerine aydınlatılması gerekir. Her kurumda bir çok alt kültür mevcuttur ve bu yeni kültür ve alt kültürlerin resminin içini doldurma görevi de, yöneticiye düşmektedir.

Homan-Blanchard şu açıklamayı yapmanın, yöneticinin görevi olduğunu söylüyor: "Bu birim senin için yeni bir ortam. Bunlar takımımızın değerleridir. Bu çevrede biz işleri bu şekilde görürüz." İster bilinçli olarak, ister kendiliğinden oluşmuş olsun, mevcut kültür yeni gelenlere net olarak açıklanmalıdır.

Yine Homan-Blanchard'ın sözleri ile, "Kabileler devrinden beri insanlar bir topluluğa ait olma ihtiyacındadırlar. Her yeni gelenin, yeni kabilesine katılımını ve sıcak bir hoş geldin hissi duymasını sağlamak zorundasınız. İlk büyük lokma budur."

 

LİDERLİK BAKIŞ AÇINIZI PAYLAŞMA

Homan-Blanchard, yeni gelenlerin bireysel olarak işe etkin ve hızlıca alıştırılmalarında ikinci önemli adımı, yöneticilerinin liderlik bakış açılarını onlarla paylaşmaları olarak gösteriyor. Bunun anlamı; yöneticisinin kişiyi iki yönlü olarak aydınlatması, hem kişiye, gayet açık ve net olarak kendisinden neler beklendiğini söylemesi, hem de bunları gerçekleştirmesi karşılığında kişinin, neler bekleyebileceğini netleştirmesidir. Bu yaklaşım çalışanlara bir güvenlik duygusu sağlar. Çünkü çalışanlar ne yapacaklarını, alabilecekleri destekleri ve karşılığında neye ulaşacaklarını bilirler.

Homan-Blanchard vurguluyor: "Yöneticiler, yeni olmanın (gece otoyolda, far ışığı altında hareketsiz kalan geyik gibi olmanın) etkisini göz ardı ediyorlar. Bu sürece ayırmaları gereken zamanın miktarını ve ne kadar net olmaları gerektiğini anladıklarında da çok şaşırıyorlar. Bu süreç iş tanımını vermenin ötesine; kurum, birim ve kendi değerlerini açıklamaya kadar uzanıyor."

 

İLİŞKİLERİN HARİTASININ ÇIKARILMASI

Yeni bir çalışanın ya da yeni bir işe hazırlanan bir profesyonelin işine alıştırılmasına yardım etmede bir başka önemli nokta da, ilişkilerin haritası üzerinde kişiye destek olmaktır. Bunun anlamı, kişinin ihtiyaç duyduğunda, birim içinde ya da dışında yardım için kimlere gidebileceğini anlamasına yardım etmektir.

Yine Homan-Blanchard'ın sözleri ile "Çoğu zaman bu, kurumsal yönetim şeması kadar açık değildir. Bu nedenle yöneticinin yardım kaynaklarını açıkça ifade etmesi çok faydalı olur. Hangi konularda başvuracağı kişilerin kimler olduğunu belirlemek önemlidir.

Yöneticiler bilgiyi bu şekilde paylaştıklarında, yeni çalışana, kendisi ile ilgilendiklerini, ona yatırım yaptıklarını ve onun gelişimine önem verdiklerini çok net bir şekilde göstermiş olurlar. Bu yeni bir işe başlayan ya da bir role soyunan kişi için çok değerli bir destektir.

 

ÇALIŞANLARI KAZANMALARI İÇİN HAZIRLAYIN

Değişim en iyi koşullar altında bile zorlu bir süreçtir. Homan-Blanchard’ın tanımlamasıyla, “İnsanın beynini ateşler. Çoğu birey için de ilk tepki negatiftir. Yöneticinin görevi bunun üzerine yenilerini eklemek değil, neyin gerektiği konusunda çok açık ve net olmaktır.”

“Yöneticiler çalışanlarını kazanmaları için hazırlamalıdır. Onlar için ne kadar erken zaman ayırmaya başlarlarsa, o kadar çabuk şekilde kendine yeterli, başarılı çalışanlara sahip olurlar. Terzinin gömlek dikmesi, kek pişirmek ya da ev inşa etmekte de aynı durum söz konusudur. İki defa ölçün, bir defa kesin.”

Çalışanları başarıya hazırlamanın en iyi yolu, onlara ihtiyaç duydukları direktif ve desteği sağlamaya zaman ayırmaktan geçiyor. Bu onların daha çabuk işlerine ısınmalarını sağlıyor ki, her düzeyde getirisi, çok yüksek oluyor.

 


Çalışanlarınızı yeni işlerine daha etkin bir şekilde alıştırmak ister misiniz?O halde ücretsiz webinarımızda bize katılın!

ÇALIŞANLARI İŞE ALIŞTIRMA VE VERİMLİLİKLERİNİ HIZLANDIRMA YOLLARI

17 Ağustos 2011, Çarşamba

TSİ:19:00–20:00

 

Kurumlarda oryantasyon ve işe alıştırma, geleneksel olarak İnsan Kaynakları biriminin sorumluluğu olarak görülür. İşe başlama sonrasında çalışanların yanlış adımlar atmamaları için ise eğitim departmanlarına güvenilir. Bu yaklaşım iyi bir başlangıç olabilir, ancak araştırma sonuçları yöneticilerin de işin içine katılmalarının sürecin hızlanmasını sağladığını gösteriyor.

Bu webinarda Sertifikalı Master Koç Madeleine Homan Blanchard, çalışanların daha iyi birer başlangıç yapabilmelerini sağlamak için yöneticilerin kullanabilecekleri üç stratejiyi paylaşacak:

  1. Resmin İçini Doldurma: Yöneticiler, çalışanların yeni işleri ile ilgili konularda kendi kafalarından geçenleri anlamalarını umut ederler. Öncelikle iyi bir işin neye benzediğinin resmini nasıl çizeceğinizi, içini nasıl dolduracağınızı öğrenin ve çalışanınızın o resmi kavrayıp kavramadığını izleyin.
  2. Liderlik Bakış Açınızı Paylaşın: Yeni işe başlayan kişileri, "yöneticilerini gözlemekle" zaman harcamak konusunda cesaretlendirmeyin. İnançlarınızı ve beklentilerinizi kelimelere dökerek bu konuda oluşabilecek gizemi dağıtın.
  3. İlişkilerin Haritasını Oluşturun: Günümüzün iş ortamı kişiler arasında işbirliği ve alışverişi gerektiriyor. Kimin kim, neyin ne olduğunu gösterecek bir harita çizerek, aranıza yeni katılan çalışma arkadaşlarınızın kurumunuzda işlerin nasıl yürüdüğünü anlamalarına yardımcı olun.

Çoğu kurum için, oryantasyon ve işe alıştırma, yeni işe başlayanların departmanlarında kendilerini biraz daha rahat hissetmelerini sağlamaktan öteye geçmez. Daha iyisi tabii ki mümkündür. Çalışanları alıştırmanın, uyum ve verimlilik için hızlandırmanın yollarını öğrenme fırsatını kaçırmayın.

 

İngilizce gerçekleşecek webinara katılmak için, şimdi kaydolun.

Etkile Bülten

22.04.2024

Liderlik İçin Vaktiniz mi Yok? İşte Çözüm!

Günümüzde yaşanan en büyük zorluklardan biri, liderlerin gelen günlük talepleri tutarlı, yetkilendirici, faydalı ve anı yakalayan bir şekilde yanıtlamaları.

Devamı

BÜLTENİMİZE KAYIT OLUN

captcha

Çerezler, içeriği ve reklamları kişiselleştirmek, sosyal medya özellikleri sağlamak ve trafiğimizi analiz etmek için kullanılmaktadır. “Kabul Et” seçeneği ile tüm çerezleri kabul edebilirsiniz veya “Çerez Ayarları” seçeneği ile ayarları düzenleyebilirsiniz. Çerez Politikası