BAŞKALARINA KOÇLUK YAPMAYA HAK KAZANMANIN 3 ÖN KOŞULU

Yönetici Koçu Madeleine Blanchard’a göre Koçluk Dünya’sından yönetici ve liderlerin yararlanacağı bir ideal varsa o da şudur: “Başkalarına koçluk yapmaya hak kazanmalısınız.”

“Mevki gücü nedeniyle, yöneticiler koçların hiç hayal edemeyeceği şeyleri yapabilirler. Mesela, insanlara neyi nasıl yapacaklarını söyleyebilirler. Yönetici olmanın bir parçasıdır. Ancak bu mutlaka güven oluşturacak anlamına gelmiyor. Çalışanlarına koçluk yapmak isteyen çoğu yönetici, koçların hak kazanmak için çok çaba harcadığı şeyin değerini bilmiyor.”

Blanchard, koçluk yapan iyi liderler olmak için çabalayanlarla üç koçluk ön koşulu paylaşıyor: Birincisi, başkalarına hizmet etmeye odaklanma, ikincisi öz farkındalık ve üçüncüsü öz kontrol. Blanchard, bunun yüksek bir ideal olduğunu belirtiyor ancak bu konuda mücadeleye hazır olanlar harika sonuçlar elde edebilirler.

Blanchard, yöneticilere koç gibi olmanın öğretildiği Coca-Cola Avrupa şişeleme tesisini örnek olarak gösteriyor. “Coca-Cola Rusya, Uluslararası Koçluk Federasyonu tarafından verilen PRISM ödülünü kazandı. Bir koçluk zihniyeti oluşturmak üzere her şeyini ortaya koyan bir şirket için harika bir örnek. Şirket; yedi dış koç ve kırk sertifikalı iç koç ile bin yöneticiyi koçluk becerilerinde eğitti.”

Blanchard, nereden bakılırsa bakılsın, bu girişimin tesisin ve orada çalışan 3000 kişinin toplam performansında büyük fark yarattığını söylüyor.

“İşten ayrılma oranı 2/3 oranında düştü ve %78’den %26’ya geriledi. Çalışan bağlılığı %25’ten fazla arttı. Her şeyden önemlisi sonraki kurum içi anketlerde, koçluk becerilerinin öğretildiği yöneticilerin ilişkilerinin iyileştiği, inovasyonun arttığı ve yönetime olan güvenin çoğaldığı ortaya çıktı. İnsanların karar verirken değerlerine ne ölçüde başvurduklarını ve kullandıklarını ölçen şirketin değer indeksi % 86 arttı.

Bu tür sonuçlar, her şeyin büyük bir hızla değiştiği ve çalışan becerilerinin sürekli parlatılması gereken bir dünyada çok önemli. Bir kurumda, hangi bölümden olursa olsun bir yöneticinin işi, yalnızca insanlara işlerini nasıl yapacaklarını söyleyip geribildirimi yıllık performans görüşmesine bırakmak değildir. İnsanların başarılı olmasına yardım edecek büyüme zihniyetinin yerleşmesini teşvik etmelidir.”

“Her şey hizmet zihniyeti ile başlar,” diyor Blanchard. “Bu, liderliği başkalarına hizmet etmek olarak görmektir. Bir yönetici olarak, ‘Kendimi hizmet odaklı hissetmiyorum,’ dediğiniz günler olacaktır. Bu nedenle yüksek bir amaca gerçekten kendinizi adamanız gerekmektedir. Liderlik pozisyonuna adım atan herhangi biri, yalnızca yapılacak işleri yönetmek değil, çalışanlarına hizmet etmek için de orada bulunduğuna dair bilinçli bir karar vermelidir.”

Blanchard bu yolculuğun yüksek bir öz farkındalık ile başladığını söylüyor.

“Öz farkındalık herhangi bir liderlik yolculuğunun başlama noktasıdır. Bundan profesyonel bir koçluk eğitiminde bile yeterince bahsedildiğini düşünmüyorum. Bu nedenle şirketimizde kullanılan öz farkındalık aracını çok seviyorum. Başkalarının sizi bir lider olarak dört kritik alanda nasıl gördüklerini ölçüyor. Sizi, yetkin, inanılır, ilgili ve sağlam olarak görüyorlar mı?

Bu değerlendirmede düşük aldığınız herhangi bir alan lider-koç olarak hem güvenilirliğinizi hem de performanslarını daha üst düzeye taşıma konusunda başkalarına rehberlik etme etkinliğinizi zedeler.” Bilmek ve yapabilmek birbirinden farklıdır. Bu da Blanchard’ı lider koç olmanın üçüncü ön koşuluna getiriyor—öz düzenleme.

Hizmet etmeyi ve öz farkındalığı seçtikten sonra, en iyi halinize dönüşebilmek için öz düzenlemeye ihtiyacınız var. Bu söylemek yerine dinlemektir. Aklınıza gelip de söylemek istediğiniz ama koçluk yaptığınız kişiye bir fayda sağlamayacak 99 şeyi bir tarafa bırakmaktır. Koçluk yapan kişi konuşma isteğine teslim olacak gibiyse, kendisine şu soruları sorabilir:
  • Bu soru koçluk yaptığım kişide bir aydınlanma yaratacak mı? Yoksa bu soru sadece benim merakımı mı tatmin ediyor?
  • Bunu gerçekten duymaya ihtiyaçları var mı? Yoksa benim söylemeye mi ihtiyacım var?
  • Söylemek istediğim şey gerçekten bir fark yaratacak mı?
  • Süre kısıtlıysa, bunu açıklamak için ayırdığım zamana değer mi?

“Kendinize kesinlikle dürüst olmalı, şiddetle en önemli şeye odaklanmalı ve bu konuda olağanüstü disiplin göstermeye gönül vermelisiniz. Bir yönetici olarak gün içinde boğuştuğunuz tüm o işlerin arasında kim bu programa katılmak ister ki? Belli ki herkes değil. Ancak lider koç olmanın gerektirdikleri işte bunlar ve kolay değil. Basit ama kolay değil.”

Blanchard, “Yöneticimseniz, sizi dinlemeliyim. Ancak bu size sırlar vereceğim anlamına gelmiyor. Medeni olmanın ve işi yapmanın ötesinde hiçbir şey yapmak zorunda değilim. Bu uyum göstermektir. İş bunu gerektirir. Öte yandan bir ilişkiye bağlılık göstermekle aynı şey değildir. Benim gelişimimi asıl sağlayan da bu bağlılıktır," diyor. 

“Koç gibi lider olmak, kendi davranışlarınızın kusursuz olması demektir. En azından buna çaba gösterirsiniz. Pek çoğumuz için bu 7/24 yokuş yukarı tırmanmak gibidir. Yalnızca insanların uyum gösterdiği türden değil, bağlılık yaratan türden ilişkiler geliştirmek için çok önemlidir. Bu türden ilişkiler kurmak istiyorsanız, çalışanlarınızla derinliği olan konuşmalar yapmalısınız. Veriler gösteriyor ki bu tür ilişkiler, yüksek performans sergilemek, gönülden çaba göstermek ve çalışan adanmışlığını sağlamak için kritik öneme sahip. Bu sohbetler, gelişimleri hakkında konuşmayı, kariyerlerine ilişkin hayallerini ve performanslarının veya kişiliklerinin gerçekten geliştirmek istedikleri bölümlerini içermelidir.

Ancak hatasız ve güvenilir olmalısınız. Biri, size güvenmedikten sonra niye gelişime açık taraflarını size göstermek istesin ki?"

Düşüncelerini ona karşı kullanmayacağınıza inanmalıdır. “Bunlar, özellikle de liderlik, öğrenme ve yetenek gelişimi alanında kurum içinde aranan şeylerdir. Liderlik ve Gelişim profesyonelleri, yöneticilerin takım üyelerine ilham vermesini ve onların içindeki potansiyeli ortaya çıkarmasını istiyor. Böylece çalışanlar da daha iyi dinleyiciler olur ve daha iyi sorular sorarlar. Öte yandan bu becerileri keskinleştirmek de ancak öz farkındalık, öz düzenleme ve hizmet zihniyeti ile mümkündür.”

“Bu yüksek bir ideal ve uygulama gerektiriyor. Ancak, çalışanların içindeki en iyiyi ortaya çıkaran türden kurumlar yaratmak için bu çabayı göstermeye değer. Böylelikle müşterilerine de en iyi şekilde hizmet verecek çalışanlara sahip olurlar.”
 

Kurumunuzda koçluk becerilerini nasıl geliştireceğiniz hakkında bilgi almak ister misiniz? O zaman bu ücretsiz webinarda bize katılın!

Kurumunuzun Her Kademesinde Koçluk Becerilerini Geliştirmek

17 Mart 2021, Çarşamba 18:00 TSİ

Günümüz iş ortamında iyi koçluk becerilerine sahip olmak bir yöneticinin başarısı için temeldir. Hızla ilerleyen bir dünyada, yöneticilerin çalışanlarına büyüme zihniyetini aşılamaları gerekmektedir. Bu zihniyet sayesinde öğrenmeye, performans göstermeye ve başarmaya devam ederler.

Bu webinarda, MCC Madeleine Homan Blanchard koç gibi yöneticilerin en önemli üç özelliğini paylaşacak. Kurumunuzun her kademesinde, satıştan teslimata ve satış sonrası hizmetlere kadar, performansı artırmaya nasıl yardım edebileceklerini anlatacak.

30 yıllık her sektörden ve her çalışma alanından yöneticilere yaptığı koçluk deneyimlerinden yola çıkarak Madeleine’in paylaşacakları:
  • Yönetimsel Öz Farkındalığın Önemi—Koçluk ederken, kim olduğunuzu ve doğal eğilimlerinizin hem sizin yararınıza hem size karşı nasıl çalıştığını anlamak.
  • Bir Yönetici Olarak En İyi Halinize Nasıl Dönüşeceksiniz?—Güven oluşturmak, bağlılık yaratmak, anlaşma sağlamak ve çalışan adanmışlığını oluşturmak için disiplinin ve öz düzenlemenin önemi.
  • Koçluk Zihniyeti ile İlgili Detaylar—Hizmet etme arzusu ve başkalarına odaklı olmayı gerektiren hızlı reçete.

Çalışanlarınızın olağanüstü olmak için çabalayacağı ortamı yaratmak üzere neler yapabileceğinizi öğreneceğiniz bu fırsatı kaçırmayın. Koçluk zihniyeti ve daha güçlü koçluk becerileri ile liderlik ekibinizin; kurumunuzdaki çalışan adanmışlığını, bağlılığını ve performansını nasıl artıracağını öğrenin.

Hemen Kaydolun!


 

Etkile Bülten

22.04.2024

Liderlik İçin Vaktiniz mi Yok? İşte Çözüm!

Günümüzde yaşanan en büyük zorluklardan biri, liderlerin gelen günlük talepleri tutarlı, yetkilendirici, faydalı ve anı yakalayan bir şekilde yanıtlamaları.

Devamı

BÜLTENİMİZE KAYIT OLUN

captcha

Çerezler, içeriği ve reklamları kişiselleştirmek, sosyal medya özellikleri sağlamak ve trafiğimizi analiz etmek için kullanılmaktadır. “Kabul Et” seçeneği ile tüm çerezleri kabul edebilirsiniz veya “Çerez Ayarları” seçeneği ile ayarları düzenleyebilirsiniz. Çerez Politikası