GÜÇ DİNAMİKLERİNİN İLETİŞİMİ BOZMASINA İZİN VERMEYİN


Bir organizasyonda farklı seviyelerden insanlar toplantılar için bir araya geldiğinde, her birinde birçok görüşme dinamiği söz konusudur. Çok satan iş kitapları yazarı Craig Weber’in, bu iletişim sorunlarıyla başa çıkmak konusunda paylaşacağı bazı şeyler var. Son 24 yılda, çok çeşitli kuruluşlardan CEO'lar ve üst düzey yöneticilerle 1.300'den fazla eğitim ve bunların yanında da birçok yönetici koçluğu yaptı.

Weber'in uzmanlığı, görüşme kapasitesidir. Görüşme kapasitesi, bir bireyin veya takımın zor konular ve zorlu koşullar hakkında açık, dengeli, savunmacı olmayan diyalog kurabilme becerisidir. Weber, mevki gücünün çok hissedildiği bir ortamda özellikle zor olabileceğini söylüyor. Örneğin bir CEO'nun alt düzey direktörler, yöneticiler ve şeflerle bir toplantıda mevki gücünü hissettirmesi gibi.

Weber, "Tahmin edilebileceği gibi hiçbir şey, görüşme kapasitesini, mevki gücünün kullanımından daha fazla düşüremez. Asıl mesele de budur. Bu nedenle, ilk kademe şefler takım liderlerinden başlayarak CEO'lara ve üst düzey yöneticilere kadar organizasyonun her kademesindeki yöneticilerin, yetkilerini nasıl kullandıkları konusunda dikkatli olmaları gerekir. Yaptıkları veya yapmadıkları ile çalışanların önemli ve sıkıntılı durumlarla başa çıkma kabiliyetini olumsuz etkileyen bir yönetici kelimenin tam anlamıyla başarısız bir biçimde yönetiyor demektir.

“Üst yönetimden liderlerle yapılan çalışmalarda bunu gündeme getirdiğimde, katılımcıların hemen not almaya başladığını görebilirsiniz. Meselenin farkına varırlar ve sorular sormaya başlarlar: 'Bir toplantıya girdiğimde her zaman bunun olduğunu görüyorum, ne yapabilirim? Yetkimi nasıl daha verimli bir şekilde kullanabilirim?”

İyi haber şu ki, yöneticiler yetkilerini, takımlarının görüşme kapasitesini azaltmak yerine artıracak şekilde kullanmayı öğrenebilirler. Bunun için görüşme kapasitesi öğretisinde ustalaşmak gerekiyor.

Weber, liderlere bu öğretiyi üç uygulama alanında sunarken, iyi tanımlanmış yetkinlikler ve bu yetkinlikleri geliştirerek harekete geçmelerine yardımcı araçlar sağlıyor. Öğretinin üç uygulama alanı farkındalık, zihniyet ve becerilerdir.

Farkındalık, dengemizi bozan duygusal tepkilerimizi ayırt etme yetisidir. Savunmaya geçen duygusal tepkilerimizden kurtulmaya çalışmıyor, sadece onlara yaklaşımımızı değiştiriyoruz. Duygular bize değil biz o duygulara sahibiz. Burası çok önemli. Öz-farkındalığımız olmadığında, duygusal tepkilerimizin ipleri elinde tuttuğu birer kukla gibi oluruz. Bu, özellikle yöneticiler açısından pek iyi bir şey değil. Duygusal olarak önceden ne yapacağı belli olmayan bir patron için çalışmaktan daha yıkıcı çok az şey vardır.”

Weber, zihniyetin, bir görüşme için Kutup Yıldızı niteliğinde olduğunu söylüyor. Net bir zihniyet sayesinde bir durumda neyin önemli olduğuna dikkat eder ve duygusal olarak tetiklendiğimizde bile daha bilinçli yanıt vermemize imkân tanır.

“Yüksek farkındalık, duygusal tepkilerimizi tanımamıza ve yönetmemize yardımcı olur. Net bir zihniyet ise, duygusal tepkilerimiz bizi yoldan çıkarmaya çalışırken bile rotamızı korumamıza yardım eden bir deniz feneri gibidir.”

Weber, üçüncü uygulama alanının beceriler olduğunu söylüyor.

“Eğer harekete geçemiyorsanız, zihniyetinizin ne kadar iyi olduğunun bir önemi yok. Beceriler, ağzımızdan çıkanların zihniyetimizle örtüşmesini sağlayan bir dizi davranıştır. Burada kilit nokta, samimiyeti merakla dengeleyecek şekilde davranmayı öğrenmektir.”

“Yöneticiler ile çalışırken sık sık şu soruyu yöneltirim: “Bana ‘Alışkanlık haline getirirseniz, bir toplantıda kurduğunuz iletişime denge getirecek bir davranış söyleyin,’ desem bu ne olur?” Bazı insanlar için, samimiyet becerilerinin (aklından geçeni ve arkasındaki mantığı anlatabilme becerisi) biraz geliştirilmesi gerekir. Aslında bu insanlar, hoş, kolay iletişim kurulabilen ve etraflarında olması iyi hissettiren insanlardır. İnsanları üzmekten, kötü biri gibi görünmekten, kötü haber vermekten ya da insanların duygularını incitmekten hoşlanmadıkları için, baskı altında daha az açık sözlü olma eğilimindedirler. Daha etkili olmak için, kolay olmasa bile söylenmesi gerekeni söyleyebilmek adına samimiyet becerilerini güçlendirmeleri gerekir.”

“Diğer insanlar için ise samimiyet bir sorun değildir, fazlaca açık sözlüdürler. Hatta, bu onların süper gücü gibidir. Ancak onların samimiyeti, başkalarının fikirlerine kapalı olmak pahasına kullandıkları kör bir silaha dönüşebilir. Bu insanlar; daha etkili olmak için, daha açık fikirli, entelektüel açıdan alçakgönüllü ve başkalarının görüşlerini öğrenmeye istekli olmak adına, merak becerilerini güçlendirmelidir.”

Weber, baskı altında samimiyet ve merakı dengelemeye gelince, hepimizin yapması gereken şeyler olduğunu söylüyor. Bazılarımızın merak becerilerini geliştirmesi gerekiyor, fakat diğerleri için en önemlisi, açık sözlü olmakla ilgili olan samimiyet becerileri.

İyi haber şu ki, bu konuda yapmamız gerekenleri yapmak için iş hayatı geniş fırsatlar sunuyor. Weber, bu becerileri alışkanlık haline getirmek için iş hayatınızı kullanabileceğinizi söylüyor. “Demek istediğim, bu beceriler üzerinde önce alıştırma yapıp sonra iş yerinde kullanmak gibi bir şey değil.  Asıl iş yeri alıştırma yapma alanı sağlar. Tabi nasıl kullanacağınızı biliyorsanız.”

Temel Bir Liderlik Yetkinliği

Weber, iyi iletişim becerilerinin temel bir liderlik yetkinliği olduğunu söylüyor.

“Görüşme kapasitesi, bir takım yetkinliğidir. En acil sorunlar hakkında iletişim kuramayan bir takım, aslında bir takım değildir. Olsa olsa onlar, gerçekten gerektiğinde bile iyi iletişim kuramayan işlevsiz bir grup insandır. Bu aynı zamanda bireysel bir yetkinliktir. Yüksek görüşme kapasitesine sahip biri, dahil olduğu her görüşme ve toplantıyı daha etkili yapar.”

“Aynı zamanda bir liderlik yetkinliğidir. Harvard psikoloğu Robert Kegan bir keresinde, herhangi bir kurumun bir söylem topluluğu olduğunu ifade etmiş, liderliğin ise o söylemin doğasını şekillendirmekle ilgili olduğunu söylemişti. Görüşme kapasitesi; oldukça güçlü kurumlar, takımlar, projeler ve iş ilişkileri yaratmak uğruna çabalayan yöneticiler için bir liderlik işi ve temel bir yetkinliktir.”

Görüşme kapasitemizi geliştirmeye istekliysek, her birimiz bu çabayı giderek daha güçlü bir şekilde sonuçlandırabiliriz.”
__________________________________________________________
 
Kuruluşunuzda görüşme kapasitesini nasıl artıracağınız hakkında daha fazla bilgi edinmek ister misiniz? Bu ücretsiz webinarda bize katılın!

Yönetici Olarak İletişim Becerilerinizi Geliştirmek

25 Ağustos 2022 Perşembe 17.00 TSİ

İyi iletişim becerileri, önemli bir liderlik bileşenidir. Her kademeden liderler, ellerindeki güç ve mevkilerinden dolayı görüşmelerde büyük bir etkiye sahiptir. Bu webinarda, çok satan yazar ve iletişim uzmanı Craig Weber'e katılın. Görüşme Kapasite’nizi anlayıp güçlendirmeniz için üç adımlı bir yolculukta sizlere eşlik edecek.

Bu webinara katılarak,
  1. Görüşmede samimiyet ve merakı baltalayan tetikleyicileri nasıl belirleyeceğinizi,
  2. İletişimlerinizde daha amaç odaklı olmak için gereken zihniyeti ve eylem planını nasıl yaratacağınızı,
  3. Söylenmesi gerekenleri söylemenize ve duyulması gerekenleri, görüşmeye dahil olan herkesin yararına olacak şekilde duymasına izin veren becerileri nasıl geliştireceğinizi
öğreneceksiniz.

Bugün iş gücünün yüksek beklentileri var. Anlamlı işler, daha fazla gelişim fırsatı ve esnek çalışma şartları istiyorlar. Dolayısıyla yöneticiler bu iş gücünün beklentilerini anlamak ve karşılamak için her görüşme ve toplantıya samimiyet ve merakla katılmalı. Bireysel düzeyde olduğu kadar takım veya kurum düzeylerinde iletişim becerilerini nasıl geliştireceğinizi öğrenmek için bu fırsatı kaçırmayın.

Kayıt olmak için tıklayınız.
 

Etkile Bülten

14.05.2024

Günümüzde en iyi liderlerin ortak özellikleri neler?

Blanchard'ın SLII® liderlik gelişim programının yeni, bir günlük tasarımında, eğitmenler En iyi Lider / En Kötü Lider Uygulaması ile başlıyor. Blanchard güven çalışmaları lideri Randy Conley’e göre bu uygulama, insanların, hem başarılı hem başarısız liderlikle ilgili kendi deneyimlerini, modelimizle ilişkilendirmeleri açısından harika bir yöntem.

Devamı

BÜLTENİMİZE KAYIT OLUN

captcha

Çerezler, içeriği ve reklamları kişiselleştirmek, sosyal medya özellikleri sağlamak ve trafiğimizi analiz etmek için kullanılmaktadır. “Kabul Et” seçeneği ile tüm çerezleri kabul edebilirsiniz veya “Çerez Ayarları” seçeneği ile ayarları düzenleyebilirsiniz. Çerez Politikası