Pek çok lider, liderliği yalnızca güç ve kontrol olarak düşünür. Ken Blanchard ise "Liderlik için daha iyi bir yol var. Hizmet etmeyi ve liderlik etmeyi eşit parçalar halinde birleştiren bir yol. Bu yaklaşım, özel bir lider gerektirir: Hizmetkâr lider." diyor.
“Bu modelde liderler; vizyonu, yönü ve stratejiyi belirlemek için geleneksel bir rol üstlenirler. Biz buna Hizmetkâr Liderlik’in liderlik yönü diyoruz. Vizyon ve yön belirlendikten sonra, liderler örgütsel piramidi ters yüz ederler. Böylece, orta kademe yöneticilere ve müşteriyle yüz yüze olan ilk kademe çalışanlara hizmet edebilirler. Artık lider, uygulamaya koyma görevi için hizmet zihniyetine geçer. İşte bu da Hizmetkâr Liderlik’in hizmetkâr yönüdür.”
Blanchard, pek çok kurumun ve liderin uygulama aşamasında sıkıntı yaşadığını söyleyerek uyarıyor.
“Dümende kendine hizmet eden liderler olursa, geleneksel hiyerarşik piramit işlevini tam anlamıyla sürdürür. Kurumun tüm enerjisi hiyerarşik piramitte yukarı doğru akar. Müşteriler ve onlara en yakın kişiler olan ilk kademe çalışanlardan uzaklaşır. Müşterilerin istekleri ile patronun istekleri çatıştığında, patronun dediği olur.”
Blanchard; liderlik, öğrenme ve yetenek gelişimi profesyonellerine geleneksel hiyerarşik piramidi ters yüz ederek bu durumu düzeltmelerini öneriyor. “Müşteri ile iletişim halinde olan çalışanları kurumun en üstüne yerleştirip tepe yönetimi en alta koyun.”
“Sıra belirlenen strateji ve yönü uygulamaya geldiğinde, bu felsefi zihniyet değişimi kurumdaki herkese çok önemli bir gerçeği hatırlatır: Müşterilere hizmet eden çalışanlara, liderler hizmet etmektedir. Küçükmüş gibi görünse de bu zihniyet değişimi büyük fark yaratır. Fark; kimin kime karşı sorumlu olduğudur.”
Blanchard’a göre sonraki adım, şirket politikalarını, uygulamaları, yönlendirme ve desteği uyumlu hale getirmektir. Böylece müşterilerle ilgilenen çalışanlar için tüm engeller kaldırılabilir.
“Hizmetkâr liderler; çalışanların iyi performans göstermeleri ve kurumun vizyonu ile uyumlu hareket etmeleri için neye ihtiyaç duyduklarını bulmaya çalışırlar. En başarılı kurumlardaki liderler, çalışanlarına iyi hizmet edip onları önemsediklerini gösterirlerse, karşılığında çalışanlar da müşterilerine aynı felsefeyi uygularlar.”
Hizmetkâr Liderlik Önündeki En Büyük Engel
Blanchard, şimdiye kadar birlikte çalıştığı tüm kurumlara baktığında önemli bir sonuca varıyor. Başarılı bir hizmetkâr lider olmayı engelleyen temel unsurlardan biri, önce kendini düşünmektir.
“Bir lider olarak kendinize neden liderlik yaptığınızı sormalısınız. Hizmet etmek için mi yoksa hizmet edilmek için mi? Bu soruya dürüstçe cevap vermek çok önemlidir. Hizmetkâr lider taklidi yapamazsınız. Liderler önce kendilerini düşünürlerse, hiçbir zaman hizmetkâr lidere dönüşemezler.
“Kendilerini dünyanın merkezi olarak gören ve her şeyin kendi etraflarında dönmesi gerektiğini zanneden yöneticiler, aslında kendileri hakkında iyi hissetmeyen ve bunu gizlemeye çalışan yöneticilerdir. Kendini korku veya böbürlenme gibi ortaya koyan bir ego problemidir. Kendinizi iyi hissetmiyorsanız iki seçeneğiniz vardır. Saklanıp kimsenin sizi fark etmemesini dileyebilir ya da gidip etrafınızı kontrol etmeye çalışarak bunu telafi edebilirsiniz. Her zaman, çevrelerini kontrol etmeye çalışan insanların içinde korkmuş birer çocuk olduğunu söylerim.”
“Norman Vincent Peale’den en iyi liderlerin alçakgönüllülüğü elden bırakmadan sağlıklı biçimde kendilerini kabul ettiklerini öğrendim. Norman’dan öğrendiğime göre “Alçakgönüllü insanlar kendilerini azımsamazlar, tek yaptıkları kendilerini daha az düşünmektir.”
Yeni Çalışma Dünyası için Eski Model
Hizmetkâr bir yüreği olan liderler, hem çalışanlarını geliştirmek hem de çalışanların hedeflerini gerçekleştirmelerine yardım etmek konusunda çok başarılıdırlar. Daima çalışanların iyi performans göstermesi için neye ihtiyacı olduğunu tespit etmeye çalışırlar. Hizmetkâr lider olmak yalnızca bir yönetim tekniği değildir. Hizmetkâr bir yüreği olanlar için yaşam biçimidir.
“Yöneticilere ilk öğretmeye başladığım 1960’larda Robert Greenleaf ile tanıştım. AT&T’den üst düzey yönetici olarak emekli olma aşamasındaydı. Benimle Hizmetkâr Liderlik hakkında konuşurken, bu kavramdan şöyle bahsetmişti: “Etkin liderlerin ve yöneticilerin, çalışanlarına hizmet etmesi gerekir, onlara hizmet edilmesi değil.” O zamanlar için oldukça yenilikçi bir düşünce biçimiydi. Pek çok açıdan Greenleaf,
Hizmetkâr Liderlik’in babası kabul edilir.”
Blanchard’a göre artık Hizmetkâr Liderlik’in önemini ve yerini görmek insanlar için çok daha kolay. “İnsanlar sizi bir yargıç ve eleştirmen olarak gördüklerinde, kurum hedeflerini gerçekleştirmek ve vizyonun gösterdiği yönde ilerlemek yerine vakitlerini sizi memnun etmeye çalışarak geçirirler. Günümüzde ‘Patron İzleme’ popüler bir spor haline geldi ve insanlar üstlerini etkileme becerilerine göre terfi alıyorlar. Oysaki, kurumun açık vizyonunun gerçekleştirilmesinde bunun hiçbir faydası yoktur. İnsanlar kurumu istenen yönde ilerletmeye değil, kendilerini korumaya çabalarlar.”
“Hizmetkâr liderler, çalışanlarının başarılı olması için ne gerektiğini bulmaya çalışır. Bu liderler, çalışanların onları memnun etmesini istemez, çalışanların hayatlarında bir fark yaratmak ve bu süreç sırasında kurumda olumlu bir etki yaratmak isterler.”
Hizmetkâr liderlik: Sevginin Gücüdür, Güce Duyulan Sevgi Değil!
Blanchard, birkaç yıl önce Yeni Zelanda’dan bir mektup almış. Mektuptaki bir satırın onun liderlik felsefesini çok güzel özetlediğine inanıyor.
Blanchard, “Benim, güce duyulan sevgiyi değil, sevginin gücünü öğretme işinde olduğumu yazıyordu.” diyor.
“Dünyanın çok ciddi bir şekilde farklı bir liderlik modeline ihtiyacı olduğuna inanıyorum. Hizmetkâr Liderlik yaklaşımının bayraktarlığını yapacak kişilere ihtiyacımız var. Öne çıkın ve dinleyen herkese bu yaklaşımı yayın. Unutmayın; göreviniz güce duyulan sevgiyi değil; sevginin gücünü öğretmektir. Ne de olsa Hizmetkâr Liderlik, sevgi göstermektir.” diyor.
Hizmetkâr Liderlik kültürünü nasıl yaratacağınızı ve liderlikte çıtayı nasıl yükselteceğinizi öğrenmek ister misiniz? O zaman bu ücretsiz web etkinliğinde bize katılın!
HİZMETKÂR LİDERLİK: LİDERLİKTE ÇITAYI YÜKSELTMENİN 4 ANAHTARI
12 Eylül 2018
19:00 TSİ
Liderlik, öğrenme ve yetenek gelişimi profesyonellerine yönelik bu özel etkinlikte, çok satan kitapların yazarı Ken Blanchard, Hizmetkâr Liderlik üzerinde durarak, kurumunuzda başkalarına odaklı bir kültürü nasıl yaratacağınızı anlatacak. Bu webinarda öğrenecekleriniz:
- Doğru hedef ve vizyona nişan almak. Güçlü kurumlar bir değil üç sonuca odaklanırlar. Blanchard, başarılı kurumların, finansal başarının yanı sıra hem çalışanlarının hem müşterilerinin memnuniyet ve bağlılık düzeylerine nasıl ölçtüklerini anlatacak.
- Müşterilerinize yaklaşım. Müşterilerinizi elinizde tutmak için, onları memnun etmeniz yeterli değil. Blanchard, fanatik müşterileri nasıl yaratacağınızı anlatacak. Bu müşteriler, sizin onlara yaklaşımınız karşısında duydukları heyecan ile sizi başkalarına anlatmak isteyecekler.
- Çalışanlarınıza yaklaşım. Çalışanlarınıza kötü davranıp onların müşterilerinize iyi davranmasını bekleyemezsiniz. Blanchard, çalışanlarınıza iyi davranmanın ne demek olduğunu, açık, anlamlı hedefler belirlemeyi, onlara günbegün koçluk yapmayı ve herhangi bir sürprizle karşılaşmamak için performans değerlendirmelerini planlamayı kapsadığını anlatacak.
- Düzgün liderler geliştirme. En etkin liderler, liderliğin kendileri hakkında olmadığını kabul eder. Sadece ve sadece liderlik ettikleri kişiler kadar iyi olabileceklerini bilirler. Blanchard, Hizmetkâr Liderlik ilkelerinin, liderlik gelişim programınızın tasarımına nasıl rehberlik edeceğini paylaşacak.
Kurumunuzu bir üst düzeye taşımaya hazır mısınız? Hizmetkâr Liderlik ilkelerine dayanan, başkalarına odaklı bir kültürü ve liderlik gelişim stratejisini nasıl yaratacağınızı öğrenmek için bu fırsatı kaçırmayın.
Kayıt olmak için tıklayınız