Değişim uzmanı Judd Hoekstra, değişimin günümüz iş ortamında yeni bir görünüm kazandığını söylüyor.
Hoekstra, “Kurumlar hâlâ, işi ve işletmeyi ileriye taşıyarak büyümesine yardımcı olmayı amaçlayan büyük ve stratejik değişim girişimleri başlatıyor. Bu alanda çeviklik ve değişime hazır olma, kuruluşun dokusuna yerleştirme ihtiyacı olarak yeni yeni karşımıza çıkıyor,” diyor.
Hoekstra’ya göre bu yaklaşım, liderlerin, tüm cevapları bilmeyi beklemeden müdahale etmeye istekli olmalarını gerektiriyor.
“Geçmişte liderler değişimi çözülmesi gereken bir şey olarak görüyorlardı. Mümkün olduğunca %100 doğruya yakın bir sonuç hedefliyorlardı. Günümüzde işler o kadar hızlı değişiyor ki, artık amaç hızlı hareket etmek, yönü doğru belirlemek, neyin işe yarayıp neyin yaramadığını hızla öğrenmek ve yol boyunca da gerekli düzenlemeleri yapmak. Bu da kişiye özgü bir deneme, ayarlama ve iyileştirme zihniyeti gerektiriyor.”
“Bu durum, günümüz liderlerinin daha önce hiç yapmadığı bir şeyi yapmasını gerektiriyor: belirsizlik karşısında rahat olmayı öğrenmek ve mükemmel denemeyecek değişim girişimleriyle de ilerlemeye hazır olmak. Bir şeyi çözdüğümüz anda dünyanın değişebileceğini kabul etmeliyiz. Öğrenmemiz ve yeniden rota çizmemiz gerekebilir.”
"Blanchard'ın SLII® modelinde bu, kişisel olarak Şevkli Deneyimsiz'den Hayal Kırıklığına Uğramış Öğrenci'ye, Yetenekli ama Temkinli İş Çıkarıcı'dan nihayetinde Kendine Yeterli, Başarılı'ya geçmek ve koşullar değiştikçe tekrar başa dönmek anlamına gelir.”
“Öğrenme ve uzmanlaşma arasında mümkün olduğunca hızlı bir şekilde gidip gelme becerisi bugün kuruluşların aradığı asıl şey.”
Bilinmeyenin içinde rahatça çalışabilmek
“Bence bu fikri en iyi şekilde Carol Dweck Mindset adlı kitabında açıklıyor. Okuyucuları bir büyüme zihniyeti oluşturmaya teşvik ediyor. Hem herkesin hem de başlattığımız değişimlerin gelişmekte olduğu fikrinden hareket ediyor. Bu, "İşe yarayacak mı, yaramayacak mı?” sorusunun yerine “Hangi kısımları işe yarayacak, hangi kısımları yaramayacak ve süreç boyunca neleri öğrenebilir ve geliştirebiliriz,” sorularını koymakla ilgili.”
“Liderler olarak, gidişatı yeniden şekillendirme konusunda rahat olmalıyız. Bazı zikzaklarla başlayabileceğimizi ama sonunda başladığımız ana kıyasla çizgiye biraz daha yaklaşmış olacağımızı kabul etmeliyiz. Tüm olay, kusurların olacağını ve bu kusurlardan bir şeyler öğrenip rotamızı yeniden düzenleyebileceğimizi bilmekle ilgili.”
Mükemmel olmayan bir çözümle başlamaya istekli olmak
Hoekstra, liderlerin mükemmel denemeyecek bir çözümle başlamaya istekli olmaları gerektiğini söylüyor. Yakın zamanda bir meslektaşıyla kurumsal bir değişim hakkında konuşurken yaşadığı deneyimi paylaşıyor.
“Meslektaşım bana 'Audi almayı mı bekleriz yoksa bir kaykayla mı başlarız?’ diye sordu.
'Audi'ye sahip olmak için beklersek, onu garaja çekmeye hazır olmamız uzun zaman alacaktır. Şu anda bir kaykaya binmeye istekliysek, bunu hemen yapabiliriz. Bir Audi’ye kıyasla gideceğimiz yere aynı şekilde ve aynı hızda gidemeyeceğiz kesin, ancak Audi'yi bir ya da iki yıl beklemektense şimdi kaykayla gitmek daha iyi olabilir.”
“Bunun bugünlerde çoğumuzun karşı karşıya olduğu seçimi tanımlamak için harika bir metafor olduğunu düşündüm.”
Başkalarını dahil etmek
Başarılı değişimin bir başka yönü de küçük grubun başlattığı tepeden inme bir yaklaşımdan uzaklaşmak ve yüksek katılımlı bir modeli benimsemektir.
Hoekstra, “Başarılı bir değişim için, söz konusu değişimden etkilenecek herkesin yüksek katılımı gereklidir,” diyor.
“Bu durum, liderlerin takım üyelerine 'Sizce neler işe yarıyor?' ve 'Sizce şu anda engeller neler?' diye sormasıyla ilgilidir.”
“Sadece kendi kişisel deneyimlerimizin dışında yeni bir şeyler öğrenmekle kalmayız, aynı zamanda değişim konusunda ilerlemek için bir fikir birliği oluşturmaya başlarız. İnsanlar kendi düşünce ve deneyimleriyle katkıda bulunurken bizim bakış açımızı ve gerekçelerimizi de daha yolun başında görmüş olurlar.”
“Savaşı planlayanlar, nadiren plana göre savaşırlar,” atasözü doğrudur. İnsanlar sorunu görme ve çözüme katılma fırsatına sahip olduklarında, değişimi savunmaları daha olasıdır. Ancak bir lider başkalarını sürece dahil etmeden bir çözüm başlattığında, insanlar 'Bu değişiklikleri neden yapıyoruz ki' diye sormaya başlarlar.”
Hoekstra, Blanchard'ın Değişimde İnsanlara Liderlik Etrme (Leading People Through Change©) programında öğrettiği, endişeleri ortaya çıkarmaya yönelik beş adımlı bir modele işaret ediyor. Bu model Susan Loucks-Horsley'in araştırma bulgularından faydalanarak, değişim sırasında insanların öngörülebilir bazı endişe aşamalarından geçtiklerini belirtiyor. Bu endişeler karşıtlık olarak görülmemelidir. Daha ziyade, insanların değişim hakkında ne düşündüklerini ve hissettiklerini yansıtan cevaplanmamış sorulardır.
Çerezler, içeriği ve reklamları kişiselleştirmek, sosyal medya özellikleri sağlamak ve trafiğimizi analiz etmek için kullanılmaktadır. “Kabul Et” seçeneği ile tüm çerezleri kabul edebilirsiniz veya “Çerez Ayarları” seçeneği ile ayarları düzenleyebilirsiniz. Çerez Politikası