
Blanchard'ın SLII
® liderlik gelişim programının yeni, bir günlük tasarımında, eğitmenler En iyi Lider / En Kötü Lider Uygulaması ile başlıyor.
Blanchard güven çalışmaları lideri Randy Conley’e göre bu uygulama, insanların, hem başarılı hem başarısız liderlikle ilgili kendi deneyimlerini, modelimizle ilişkilendirmeleri açısından harika bir yöntem. "Bir çok kişiye göre, insanların en iyi yönlerini ortaya çıkarmak için durumsal bir yaklaşım benimseyenlerin ortak özelliklerini sergileyenler, en iyi liderlerdir.
Bu Uygulama’da, katılımcıların en iyi liderleri hakkındaki paylaştığı yorumlar arasında şunlar yer alıyor:
- "Bana becerilerime uygun oranda serbestlik tanıdı."
- "Benimle bir güven ilişkisi kurdu."
- "Beni dinledi."
- "Bana yönlendirmede bulundu."
- "Kendi problemlerimi çözmeme yardımcı oldu."
Conley, "Araştırmalarımızdan ve sınıftaki deneyimlerimizden etkin liderliğin yönlendirici ve destekleyici davranışların bir karışımı olduğunu öğrendik. En iyi liderler, stillerini takım üyelerinin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde ayarlarlar," diyor.
Conley, büyüme ve gelişmelerine yardımcı olmak için liderlerin çalışanlarıyla ortaklık içinde çalışması gerektiğini açıklıyor.
"Bir liderin, yardım ettiği kişinin ihtiyaçlarını karşılamak için liderlik stilini esnetmesi gerekir. SLII
®’nun temeli tamamen buna dayanır. Bir bireyin yeterlilik ve bağlılık düzeyleri, hedeflerine bağlı olarak zaman içinde geliştiğinden, tek bir en iyi liderlik stili yoktur. Lider, her bir kişiyi (söz konusu hedefle ilgili olarak) gelişim sürecinde bulunduğu noktada karşılamak için çeşitli liderlik stilleri kullanmalıdır."
Conley, bunun entelektüel olarak anlaşılmasının nispeten basit bir kavram olduğunu, ancak uygulamaya koymanın çok daha zor olduğunu söylüyor.
"LBAII
® (Lider Davranış Analizi II) araştırmamız, yöneticilerin yüzde 54'ünün yalnızca tek bir liderlik stili kullandığını gösteriyor. Tek bir stilleri var ve bu stil birinin ihtiyaçlarını karşılıyorsa işte bu harika. Ancak karşılamıyorsa bu bir uyumsuzluktur, asla işe yaramaz ve fayda sağlamaz.”
"Diyelim ki yoğunlukla yönlendirici bir liderlik stiline sahip bir lidersiniz ve görevinizin insanlara işin
ne,
ne zaman,
nerede ve
nasıl yapılacağını aktarmak olduğunu düşünüyorsunuz. Bu, bir görevde yeni olan bir bağlı çalışan için uygun olsa da, bu tür bir stile ihtiyaç duymayan kişiler tarafından aşırı denetim olarak algılanabilir.
"Diyelim ki siz daha çok destekleyici bir stile yatkınsınız. Size göre bir liderin rolü çoğunlukla, insanların kendi başlarına bir çözüm bulması için onları desteklemektir. Bu stiliniz, bir görev konusunda başarılı biri için mükemmel olabilir. Buna karşın, o görevde bocalayan biri tarafından isteksiz ve gerektiğinde net bir yönlendirme yapmayan veya öncelikleri söylemeyen bir lider olarak etiketlenme riskiyle karşı karşıya kalırsınız."
Esnek olmayan liderlik, kırgınlıklara ve düşük performansa yol açabilir. Conley, SLII
®'nun üç adımlı sürecini öneriyor. Bunlar, hedef belirleme, teşhis ve uyum. Bu süreç, liderlerin insanlara başarılı olmak için ihtiyaç duyduklarını kendilerine sunan esnek bir yaklaşım sürdürmelerine yardımcı oluyor.
1. Hedef Belirleme—Her şey açık ve net hedeflerle başlar.
Conley, "Tüm iyi performanslar açık ve net hedeflerle başlar" diyor. "İyi niyetli olmalarına rağmen, pek çok lider açık ve net hedefler koyma konusunda pek iyi değildir, bu nedenle çalışanları da kendilerinden ne beklendiği konusunda net değildir. Kişi ve liderin net olmaması, memnuniyetsizlik için bir reçete gibidir. İnsanlar ya yeterince yönlendirme ve destek almadıklarını ya da gereğinden fazla yönlendirme ve destek aldıklarını hissederler.”
"Bir lider olarak, birisi zorlandığında veya yardım istediğinde kendinize şunu sorun: 'Hedef veya görev nedir? Neye odaklanmak istiyoruz? Neyi ne zaman başarmamız gerekiyor?’ İşte bu sorular netlik sağlar."
2.Teşhis—Gelişim Düzeyleri nedir?
"
Yeni bir günlük SLII® tasarımımızda,
İş Başında Teşhis adlı bir bölümümüz var. Bu, liderlerin bir takım üyesinin yönlendirmeye mi, desteğe mi yoksa her ikisinin bir kombinasyonuna mı ihtiyaç duyacağını hızlı bir şekilde teşhis etmeleri için etkili bir yoldur. Lider, takım üyesinin gelişim düzeyini teşhis etmek için iki soru kullanır.”"İlk soru 'Hedefi daha önceden kendi başlarına başarıyla gerçekleştirdiler mi? Hedefi yönlendirme olmadan başarabiliyorsa, kişi bir
iş bitiricidir. Hedefe ulaşmak için yönlendirmeye ihtiyaç duyuyorsa,
öğrenen konumundadır.”
"İkinci soru motivasyon ve tutumu ele alır: 'Motive ve özgüvenli mi?’”
"Bu iki soruyu sorarak bir takım üyesinin hedef ya da görev konusunda Şevkli Deneyimsiz mi, Hayal Kırıklığına Uğramış Öğrenci mi, Yetenekli ama Temkinli Bir İş Çıkarıcı mı yoksa Kendine Yeterli, Başarılı mı olduğunu belirleyebilirsiniz."
Bir hedef konusunda Şevkli Deneyimsiz gelişim düzeyinde olan biri, aşağıdakiler de dâhil olmak üzere oldukça yönlendirici bir stile iyi yanıt verecektir:
- Hedef belirleme
- Nasıl yapılacağının gösterilmesi ve anlatılması
- Zamanlamaların belirlenmesi
- Eylem planlarının geliştirilmesi
- Performansın izlenmesi ve takibi
Ancak, bir hedefe Yetenekli ama Temkinli Bir İş Çıkarıcı düzeyindeki biri, bu düzeyde bir yönlendirmeyi aşırı denetim, hatta mikro yönetim olarak görecektir. Bu kişi, aşağıdaki gibi destek davranışlarına daha fazla odaklanan bir liderlik stiline daha iyi yanıt verecektir:
- Dinleme
- Kendi problemlerini çözmesinin kolaylaştırılması
- Katkılarının istenmesi
- Gerekçe sunulması
- Katkılarının fark edilmesi ve cesaretlendirilmesi
3. Uyum - Stilinizi anın ihtiyaçlarına göre eşleştirmek.
Conley, değişimin hızı ve temposu yüzünden liderlerin daha çok değil, daha akıllıca çalışması gerektiğini söylüyor.
"Çok az hedef yılsonuna kadar değişmeden kalabiliyor. Bir hedef belirlersiniz, koşullar değişir ve hedef hızla güncelliğini yitirir. Ya da yeni bir inisiyatif gelir ve insanlar bir görevde farklı yeterlilik ve bağlılık seviyelerinde olurlar."
Her durumda, bir yöneticinin gelişim düzeyini hızlı ve etkili bir şekilde teşhis etmek ve buna uygun bir liderlik stilini kullanabilmek için bir yöntemi olmalıdır. Conley, günümüzde yönetimin anlık gerçeklerini vurgulayan bir başka SLII
® aktivitesi olan
İş Başında Uyum'a işaret ediyor.
"Kişiye, 'Sana bunu
nasıl yapacağını söylememi mi istersin, yoksa
nasıl yapılacağına dair fikirlerini mi söylemek istersin?’ diye sorarak başlayın.”
"Eğer bir kişi sizin, yani liderinin söylemesini istiyorsa, yönlendirici davranışları kullanma izniniz olduğunu bilirsiniz. Ancak takım üyesi fikrini söylemek istiyorsa, daha destekleyici davranışlar arıyor demektir. Her iki durumda da, kişinin aradığı şeyle eşleşen miktarda yönlendirme ve destek sağlarsınız."
Niyetten Eyleme Geçiş
Conley, bu ay gerçekleşecek webinarda, liderlik becerilerinize durumsal bir yaklaşım getirmek için bazı stratejiler paylaşacak.
"Liderlerin 'en iyi lider' olmak için SLII
® kavramlarını nasıl kullanabilecekleri hakkında konuşacağız. Her bireyin hedeflerine yönelik gelişim düzeyini keşfetmekte nasıl daha bilinçli olabileceğinizi ve hedeflerinde ilerlemelerine yardımcı olacak liderlik stilini kullanarak nasıl daha etkili olabileceğinizi öğreneceksiniz.”
"Liderlik stilinizi çalışanlarınızın ihtiyaçlarına göre nasıl ayarlayacağınızı öğrendiğinizde, onların en iyi liderlerinden biri olarak hatırlayacakları güvenilir bir lider haline geleceksiniz. Çünkü SLII
® becerilerinizi uygulamaya koydunuz ve çalışanlarınızın büyüyüp gelişmesine ve eskisinden daha iyi olmalarına yardımcı oldunuz.”
"Lütfen bize katılın!"
En İyi Lider Olmak: Niyetten Eyleme Geçmek
15 Mayıs 2024 Çarşamba, 17.00 TSİ
En iyi liderler, etkinliklerinin, çalışanlarının başarısıyla ölçüldüğünü bilirler. Onları yüksek performanslı çalışanlara dönüştürmek isteyen başarılı liderler, yönlendirici ve destekleyici davranışların doğru bileşimini kullanarak liderlik stillerini esnetirler. Liderliğe yönelik bu durumsal yaklaşım, takım üyelerinin yeterliliğini ve bağlılığını artırarak onları geliştirir ve performansın yüksek olmasını sağlar. Blanchard'ın SLII
® liderlik gelişim modelinin temel ilkesi budur.
Bu Webinarda, liderlik uzmanı Randy Conley size SLII
®'nun üç liderlik becerisini öğrenmeye ve uygulamaya nasıl başlayacağınızı gösterecek. Katılımcıların webinara katılarak öğrenecekleri bilgiler ise şöyle:
- Açık ve net hedefler belirlemenin, gelişim düzeylerini teşhis etmenin ve uyumlu liderlik stilleri sağlamanın önemi.
- Farklı ortamlarda SLII® anlayışınızı ve uygulamanızı derinleştirmek için SLII®'yu iş akışında nasıl kullanacağınız.
- SLII® başkalarına nasıl öğretilir, bir eş düzey kişiyle uygulanmaya nasıl başlanır ve bire bir görüşmelere nasıl dâhil edilir.
İnsanlara ihtiyaç duydukları anda ihtiyaç duydukları yönlendirme ve desteği sağlamaya nasıl başlayacağınızı öğrenmek için bu fırsatı kaçırmayın.
Kayıt olmak için tıklayın!