ÖĞRENEN ÇALIŞANLARINIZI DAMGALAMAYIN  

Blanchard'ın uygulamalı öğrenmeden sorumlu başkan yardımcısı Dr. Vicki Halsey, kıdemli liderlere ‘Çalışanlarınızın yüzde kaçı en iyi performansı sergiliyor?’ diye sorduğunda, yaklaşık sadece %10’u olduğunu söylüyorlar. Halsey’e göre, problemin bir kısmı, liderlerin yetenekleri geliştirmekten çok değerlendirmeye zaman harcamasından kaynaklanıyor.

“Yani bu, on çalışanınızdan dokuzunun üstlendiği farklı görevlerde çok da başarılı olmadığı anlamına geliyor. Bu, günümüzün iş dünyasında ve sürekli değişen çalışma ortamımız için yeterli değil. Sahip olduğumuz yetenekleri geliştirmenin ve yeni yetenekleri de hızla yetiştirmenin bir yolunu bulmalıyız.”

Halsey'in tavsiyesi ne mi? Öğrenmeyi ve gelişmeyi kültürünüze dâhil etmek.

“İnsanlar bir işe ilk başladıklarında, heyecan duydukları ancak henüz nasıl yapacaklarını bilemedikleri birçok yeni görev ve hedef üzerinde çalışırlar. Başarının net bir resmini çizmezsek ve insanların aktarılabilir becerilerini geliştirmelerine yardımcı olacak harika eğitim programları oluşturmazsak, bu heyecan büyük bir hızla yok olabilir.”

“Açıkçası, bu kişilerin şirketi tanımalarını sağlamalıyız. Ancak yeni işe alınanların, etraflarında, onları geliştirmeye özen gösteren insanlar olduğunu da bilmeleri gerekiyor. Bu insanlar onların en iyi nasıl öğreneceğine de önem veriyor.”

İnsanlara Hayal Kırıklığı Sürecinde Rehberlik Edin

Halsey, liderleri, yeni işe alınanlara karşı dikkatli olmaları ve öğrenme süreçleri devam ederken de erişilebilir olmaları konusunda uyarıyor.

“İnsanlar ne zaman yeni bir şey öğrense, hayal kırıklığı herkesin tecrübe ettiği doğal bir gelişim düzeyi olarak karşımıza çıkar ve bunu kabul etmek önemlidir. Bir lider olarak, denklemdeki bu duygusal lekeyi çıkarmanız gerekir,” diyor Halsey.

İnsanların herhangi bir görev veya hedef üzerinde çalışırken dört farklı öğrenme aşamasından geçtiğini gösteren Blanchard'ın SLII® liderlik gelişim modeline işaret ediyor. Modele göre, bir kişi bir görevde yeniyken Şevkli Deneyimsiz ile başlar, ardından gerçeklik devreye girdiğinde Hayal Kırıklığına Uğramış Öğrenci olur.

"Bir çalışanın bakış açısından, hayal kırıklığı; ‘Off, öğrenmem gereken ne çok bilgi var. Bunu asla yapamayacağım.’ Bir liderin bakış açısından ise, 'Hâlâ anlamadıklarına inanamıyorum. Muhteşem bir eğitim verdim. Bu işte mükemmel olmalılar.'

Halsey, liderleri bu öngörülebilir öğrenme eğrisi boyunca çalışanlarına yakın olmaya teşvik ediyor.

“Bir lider olarak, yanlarında olduğunuzu hissettirip harika bir oryantasyon programı sağlasanız ve sunduğunuz eğitimlerin tasarımı harika olsa bile, yeni işe alınanların yine de bunaldıkları bir an yaşayacaklarını bilmelisiniz.”

Halsey, “Beyninizi değiştirmek zordur, yeni bir şey öğrenirken yaptığınız şey budur,” diyor. “Yöneticiler ve bağlı çalışanların, herkesin bu doğal gelişim aşamalarından geçtiğini anlaması gerçekten önemli. İnsanların hayal kırıklığı aşamasına geldiklerinde, 'Gerekenlere sahip değilim,' diye düşünmelerini ve pes etmelerini istemezsiniz.”

"Bunun yerine, ‘Bir dakika, bu, yöneticimin bana az önce öğrettiği gelişim aşamalarından ikincisi. Nerede sıkışıp kaldığımı bulmam gerek. Bana yardım edebilecek en iyi kişi kim olabilir,’ diye düşünmelerini istersiniz.”

Halsey, bunun güçlü bir soru olduğunu ve yardım için deneyimli ekip üyelerini devreye sokmanın doğru zaman olduğunu söylüyor. Tecrübeli çalışanlar harika bir uzmanlık kaynağıdır. Bu aynı zamanda hem kapsayıcı bir topluluk yaratmak hem de kurum ve ekip başarısı için çok kritik olan bir öğrenme kültürü oluşturmaya başlamak için harika bir zamandır.

Halsey, "Gelişim fırsatlarının olmaması, deneyimli yeteneklerin kuruluşlardan ayrılmasının en büyük nedenlerinden biridir," diyor. “Bu çok deneyimli yeteneklerinizi başkalarına öğretme sürecine dâhil edin. Şu anda görevleri başarıyla tamamlamalarını sağlayan yöntemleri öğretsinler. Bağ kurmanın ve en iyi uygulamaları paylaşmanın harika yollarından biri de budur.”

“Mevcut ekibinizin analizini yapın. Bir beceriyi yeni birine öğretmek için, yaptıkları işte gerçekten iyi olanları seçin. Yeni kişiye farklı görevleri, farklı kişiler öğretebilir. Bunu yaparak, hem kişiyi takım üyesi destek sistemi ile tanıştırmış hem de yeni işe alınan kişinin başarıyı yakalamasına kimlerin yardım edeceğini anlamış olursunuz.”

"Bu arada, yeni işe alınan kişi için siz ne yapıyorsunuz? Gelişebileceklerini ve kurumunuzla birlikte yeteneklerini ortaya çıkarabileceklerini hissettikleri bir topluluk oluşturuyorsunuz. Kendilerini önemseyen insanlar olduğunu görüyorlar. Üstelik onlara yardım eden sadece bir kişi değil, çünkü bu yeni kişinin gelişimine destek olmak için tüm ekibinizin becerilerinden yararlanıyorsunuz.”

Değerlendirme Aşamasından Geliştirme Aşamasına İlerleyin

“Kariyerimin başlarında ‘çalışanlarınızı değerlendirmeniz gerekiyor’ dendiğini çok iyi hatırlıyorum: iyi çalışanlarınız (ya da potansiyel olarak iyi çalışanlarınız) kimler ve başka bir kurum bulmasına yardım etmeniz gerekenler kimler?”

“SLII® gelişim modelini öğrendiğinizde, herkesin doğru liderlik yaklaşımıyla daha yüksek bir performans düzeyine gelebileceğini anlıyorsunuz. Birdenbire, zihniniz 'şu anda en iyi ve en parlak çalışanım ne yapıyor ve diğerlerinde de böyle olmasını nasıl sağlayabilirim?' üzerine odaklanıyor.”

“Yakın zamanda, büyük bir finans şirketinde baş hukukçularla çalışıyordum. On beş kişi bir masanın etrafında oturuyor, zorlandıkları görevler ve iç müşterilerine daha duyarlı olmak istediklerinde yüzleştikleri zaman baskısı hakkında beyin fırtınası yapıyorlardı. Bu ekibin içinden biri işini zamanında bitirmesi ve herkese hızla bilgi vermesi ile tanınıyordu. Bir noktada birkaçı ona dönüp bunu nasıl yaptığını sordular. Onlara, 'İnsanların neye ihtiyacı olduğunu ve ilk tepkimin ne olacağını çizmek için bu küçük tek sayfalık kâğıdı kullanıyorum. Düşüncelerimi düzenlememe ve insanlara dönüş yapmama yardımcı oluyor.'

“On dört kişi bir anda ayağa kalkıp yanına gittiler ve bilgisayarına baktılar. Sonra da 'Aman Tanrım, bunu bana gönderir misin?' sesleri duyuldu. Hepsi onun defalarca başarılı olduğunu biliyordu, ama kimse nasıl olduğunu bilmiyordu.

“İnsanların daha sık böyle paylaşımlar yapmasını sağlamaya başlayalım! Yeni işe aldığınız kişiler de dahil olmak üzere herkesin daha başarılı olmasını ve daha yüksek performans sergilemesini sağlar. Aynı zamanda, insanların kurumda kalmasını, daha hızlı öğrenmesini ve kurumun arkasında durmasını sağlayan bir tanıma, takdir ve katkıya değer verme topluluğu yaratır.”

Gelişme, Büyüme ve İlham Kültürü Yaratın

Halsey, “Pek çok yeni kişi, ruhlarına dokunan ve başarılı olmalarına yardımcı olacak bir şekilde eğitim sağlanmadığı için işten ayrılıyor. Birçoğu kendini izole hissediyor. Yukarıda anlattığımız yöntem, herkesin bildikleriyle katkıda bulunmasına yardımcı olan ve insanlar arasında bağ oluşmasını sağlayan bir öğrenme ve işe alıştırma yöntemidir. Ayıklayan ve değerlendiren bir kültürden çok farklıdır,” diyor.

“Günümüz dünyasında odak, başarıda ve başarının nasıl sağlandığında olmalıdır. Yeni işe alınanların başarıya daha hızlı ulaşmalarına yardımcı olacak bir plana ihtiyacınız var. Öyleyse, performans süresini düşürmek için şu anda iyi iş çıkaran insanların yeteneklerinden nasıl yararlanabiliriz?”
 
“Hepimiz sürekli olarak herkesi daha ileriye taşıyan yeni beceriler geliştirmeli ve öğrenmeli. SLII® liderlik modeliyle, ihtiyaç duyulan beceriler konusunda netlik kazanır ve bu rolde zaten iyi performans gösteren kişileri belirleyebiliriz. Sonra da diğer insanlara nasıl böyle performans göstereceklerini öğretebilir, koçluk ve destek yoluyla yanlarında olmaya istekli olabiliriz. Olumlu, üretken bir ortam oluşturmanın harika bir yolu."
 
SLII® ve SLII®’nun size bir öğrenme ve gelişim kültürü yaratmanıza nasıl yardımcı olabileceği hakkında daha fazla bilgi edinmek ister misiniz? O zaman bu ücretsiz webinarımızda bize katılın!
 
Öğrenme ve Gelişim Kültürü Yaratmak

6 Ekim 2021 Çarşamba
17:00 TSİ

Sıkıntılı bir işgücü piyasası ve sürekli değişen bir iş ortamı karşısında, hem yeni işe alınanların performansını artırma hem de en iyi çalışanlarınızın motivasyonunu ve performansını koruma kabiliyeti çok önemli. Bu webinarda, The Ken Blanchard Companies'de uygulamalı öğrenmeden sorumlu başkan yardımcısı Dr. Vicki Halsey şu konularda en iyi uygulamaları paylaşıyor:
  • Günümüzün değişen çalışma ortamında liderlik etmek—insanlar yüksek düzeyde performans sergilemek için ne istiyorlar ve neye ihtiyaç duyuyorlar?
  • SLII®'nun 3 Becerisi—hedef belirleme, teşhis ve uyum; insanlarda en iyiyi nasıl ortaya çıkarır?
  • Başlamaya Hazır mısınız—birey, takım ve kurumsal düzeyde fikirleri nasıl uygulayacağız?
Yeni işe alınan çalışanlarınız için sıcakkanlı ve ‘öğrenen’ odaklı bir ortam, en iyi yetenekleriniz için büyüme, tanınma ve anlam dolu bir ortam yaratma fırsatını kaçırmayın.

Kayıt olmak için tıklayın.
 

Etkile Bülten

14.05.2024

Günümüzde en iyi liderlerin ortak özellikleri neler?

Blanchard'ın SLII® liderlik gelişim programının yeni, bir günlük tasarımında, eğitmenler En iyi Lider / En Kötü Lider Uygulaması ile başlıyor. Blanchard güven çalışmaları lideri Randy Conley’e göre bu uygulama, insanların, hem başarılı hem başarısız liderlikle ilgili kendi deneyimlerini, modelimizle ilişkilendirmeleri açısından harika bir yöntem.

Devamı

BÜLTENİMİZE KAYIT OLUN

captcha

Çerezler, içeriği ve reklamları kişiselleştirmek, sosyal medya özellikleri sağlamak ve trafiğimizi analiz etmek için kullanılmaktadır. “Kabul Et” seçeneği ile tüm çerezleri kabul edebilirsiniz veya “Çerez Ayarları” seçeneği ile ayarları düzenleyebilirsiniz. Çerez Politikası