ZAMAN SIKINTISI YAŞANAN BİR DÜNYADA BAŞARIYLA LİDERLİK ETMEK

 

 

Günümüzde yaşanan en büyük zorluklardan biri, liderlerin gelen günlük talepleri tutarlı, yetkilendirici, faydalı ve anı yakalayan bir şekilde yanıtlamaları.

Birçok kişi, size liderleriyle yaptıkları gerçekten faydalı görüşmelerin yüzdesinin düşük olduğunu söyleyecektir. Yakın zamanda yapılan bir çevrimiçi etkinlikte katılımcıların büyük çoğunluğu, bu oranın yüzde 10'dan az olduğunu söyledi!

Blanchard'daki araştırmacılarla birlikte yürütülen akademik bir çalışma, ankete katılan kişilerin büyük çoğunluğunun yüksek düzeyde yönlendirme ve destek sağlayan bir liderlik stili istediklerini ortaya koymuştur. Liderlerinden en sık ne tür bir liderlik gördükleri sorulduğunda ise tam tersini, yani düşük yönlendirme ve düşük destekleme gördüklerini belirtmişlerdir.

Günümüz liderleri inanılmaz bir yük altında. İsteseler ve yardımcı olacağını bilseler bile, çalışanlarının ihtiyaç duyduğu yönlendirme ve desteği sağlayacak fazladan zamanları maalesef yok. Bununla birlikte, bazı çalışanlarının performansı da onları sık sık hayal kırıklığına uğratıyor.

Peki liderler bu performans açığını nasıl doldurabilir? Durumsal bir yaklaşım benimseyerek ve gerektiğinde doğru düzeyde yönlendirme ve doğru düzeyde destek sağlayarak.

Liderlik uzmanı Dr. Vicki Halsey, "Duruma göre liderlik etmek, zamanınızı ve enerjinizi yönetmenin en etkili yoludur," diyor. "Bunun yanında liderlik stilinizi esnetmek, insanların özgüven ve becerilerini artırır, yeterlilik ve bağlılıklarını geliştirir. Bu tam da çoğu liderin oluşturmak istediği türden bir kültür. Takım üyelerinin gelişmesini sağlayan, aynı zamanda verimli, zaman kazandıran ve güvene dayalı ilişkilerin olduğu bir kültür."

Liderlik, hepsi de birbiriyle yarışan birçok önceliğin olduğu iş dünyasının temposu ile paralel şekilde hareket eder.

Halsey, "Günümüzde liderlik tam da böyle bir şey," diyor. “Bir takım üyesi 'Bir dakikan var mı?' diye sorduğunda, o liderlik anında ihtiyaç duyulan şeyi sunmaya hazır olmalısınız. Hızlı bir şekilde göreve odaklanmalı, hedefinde yönlendirmeye ya da desteklemeye ihtiyaç duyan kişiye yardım etmenin en iyi yolunu tespit etmelisiniz. Bu genellikle yardıma ihtiyaç duydukları bir konu olacaktır. İnsanlar nadiren son başarılarını paylaşmak için ‘bir dakikan var mı?’ diye sorar. Aksine bu soru, genellikle yardıma ihtiyaç duydukları bir konuya dair bir konuşmanın ilk adımıdır. Bu yüzden hazırlıklı olmalısınız!”

"İşte size dinlemenin yeni bir yolu: Önce hangi hedef ya da görev hakkında konuşmak istediklerini öğrenin. Bazen bunu derinlemesine araştırmanız gerekebilir. Üzerinde çalıştıkları diğer şeyler göz önüne alındığında, çok fazla duygu söz konusu olabilir. Karşılaştıkları zorluğu ve tartışmak istediklerini tam olarak anlayabilmek için iyice dinleyin.”

"Bunu belirledikten sonra kendinize şu soruyu sorun: 'Bu, onların yeterlilik sergiledikleri bir görev mi? Geçmişte buna benzer bir şeyi başarıyla yaptılar mı? Eğer cevap hayırsa, biraz yönlendirilmeye ihtiyaç duyacaklarını da biliyorsunuz demektir. Yanıt evet ise, muhtemelen destek ve seslerini duyurma şansı arıyorlardır.”

"Böylece düşüncelerinizi organize edebilir ve kendinizi onların yerine koyabilirsiniz. Her şeyi derinlemesine düşünüp, kendinizi toplayabilir ve o anda ona yardımcı olmak için bir fırsat yakalayabilirsiniz. İşte şimdi gerçekten dinliyorsunuz, söylediklerini duyuyor, değerlendiriyor, neye ihtiyaç duyabileceğini düşünüyor ve özenli bir şekilde yanıt veriyorsunuz.”

"Genellikle yaşananlarla bakacak olursak yönetici, yardımcı olmaya çalışsa da, konuşma genellikle şöyle gerçekleşir: 'Vay canına, bu gerçekten de zor bir iş. Bunun üstesinden gelebileceğini biliyorum. Beni ara ara bilgilendir olur mu?' Bu, çoğu insanın yardım istediğinde yöneticilerinden aldığı düşük yönlendirme ve düşük desteğin bir türüdür. Yönetici problemi olduğu gibi karşı tarafa geri verir."

Faydalı Görüşmeler Yapmak

Halsey, liderlerin bağlı çalışanların ihtiyaçlarına odaklandığı görüşmelerin çalışanlar için faydalı olduğunu söylüyor.

"Blanchard'ın SLII® performans yönetimi modelinin temel amacı da budur. Liderlere işleri yavaştan almayı ve bir kişinin bir görevde nerede olduğunu teşhis etmek için fazladan bir dakika ayırmayı öğretir.”

"Liderler SLII® modelini kullandıklarında, insanlar 'Bu görüşme gerçekten de çok faydalı oldu' diye düşünerek görüşmeden ayrılıyorlar. Neden mi? Çünkü başkalarına odaklanan bir lider, üzerinde çalıştığı işten başını kaldırır ve kendisiyle konuşan kişiyi merceğe alır. Şu soruları değerlendirirler: Bu kişi bu görüşmeden ne elde etmek istiyor? Neye odaklanmayı umuyor? Konuşmak istedikleri konuda kişinin mevcut gelişim düzeyi nedir? Bu konuda yeterli mi? Bu konuda bağlılığı yüksek mi? Liderin kişinin nerede olduğunu teşhis etmesi ve ardından ihtiyaç duyulan yönlendirme veya desteği sağlamak için izin istemesi, insanların bu görüşmelere ilişkin değerlendirmelerini olumlu yapar. Seslerini duyurabildiklerini, dinlendiklerini, kendilerinin ve başarılarının liderleri tarafından önemsediğini hissederek görüşmeden ayrılırlar."

Halsey ayrıca hem yöneticilere hem de takım üyelerine aynı dili ve yaklaşımı öğretmeyi öneriyor.

"Bu o kadar da zor değil," diyor ve ekliyor, "Yeni bir günlük SLII® programında, yeni liderlik dilinizdeki beş anahtar kelimeye odaklanıyoruz: hedef, yeterlilik, bağlılık, yönlendirme ve destekleme.”

"Takım üyeleri liderleriyle aynı dili konuşabildiğinde, farklı hedef ve görevlerde nerede olduklarını kendileri belirleyebilir ve ihtiyaç duydukları yardımı daha verimli bir şekilde isteyebilirler.”

"Bu yaklaşımın pek çok farklı yararı var. Birincisi, bu güçlendiricidir. İkincisi, her türlü üç aylık hedef belirlemeye harika bir destektir. Ayrıca, açık ve takip edilebilir hedefler belirlemenin yanı sıra, yöneticiler ve bağlı çalışanlar bu hedefler veya görevlerle ilgili her bir gelişim düzeyini de belirleyebilirler.”

"Bir dakikalığına sizin gibi çalışkan bir profesyoneli düşünelim, yapılacaklar listenizi gözünüzün önüne getirin ve kendinizi teşhis edin. Örneğin, yeni bir hedef veya görev düşünün; bu hedef veya görevde Şevkli Deneyimsiz düzeyindesiniz. Bu aşamada hevesiniz yüksek ancak deneyiminiz düşük. Bu işi başarıyla tamamlamak için liderinizin yüksek yönlendirme yapmasına ihtiyacınız olacak.”

"Geçmişte biraz deneyiminiz olan başka bir şey var mı, belki bazı aktarılabilir becerileriniz var, ancak sizden yapmanız istenen şey için motivasyonunuz düşük veya değişken mi? Siz Hayal Kırıklığına Uğramış Bir Öğrenci düzeyindesiniz. Yöneticinizin sizi dinleyerek, sorunu çözmenize yardımcı olması ve ilerlemeniz hakkında geribildirimde bulunarak size desteklemesi gerekecektir.”

"Ya da bir görev konusunda oldukça deneyimli ve motivasyonunuz yüksek mi? Kendine Yeterli, Başarılı düzeyine ulaştınız, bu da yöneticiniz için iyi haber. Başarılı olmak için kendilerinden çok fazla yönlendirme ve desteklemeye ihtiyaç duymayacağınızı bilerek sizi serbest bırakmanın keyfini çıkarabilirler.”

"Bu yeni dili kullanarak, yöneticiler belki de ihtiyaç duydukları vakti kazanabilir ve daha fazla kişiye uygulayabilirler. Üstelik SLII® gelişim sürecinde ilerleyen çalışanlarının sayısı arttıkça, yöneticiler de daha fazla zamandan tasarruf ederler. Elbette, bireyler ve takımların beceri ve yeterlilikleri geliştikçe, kurum genelinde performans da artar."

Bire Bir Görüşmeler

Halsey, gelişim düzeyinin belirlenmesinin bire bir görüşmeler için de bir yapı sağladığını söylüyor.

"Üzerinde anlaşmaya varılmış bir gelişim düzeyine sahip olmak, ihtiyaç duyduğunuz yardımı istemenizi kolaylaştırır. Bir görevde ilerleme kaydettikçe gelişim düzeyleri değişebilir. Belki geçen hafta Şevkli Deneyimsiz düzeyindeydiniz, ancak bu hafta, görevin tam olarak ne gerektirdiğini gördükten sonra, eskisi kadar motive değilsiniz. Bu ortak dil sayesinde, beklenmedik zorluklar, ilerleme eksikliğinden kaynaklanan olası hayal kırıklıkları ve ek yardım ihtiyacı gibi konuları daha rahat konuşabilirsiniz. Zorlandığınız bir görev hakkında içten bir konuşma yapmanız gerektiğinde, ortak bir dile sahip olmak her şeyi kolaylaştırır."

Yöneticilerin Zamanlarını Daha Verimli Kullanmalarına Yardımcı Olur

"SLII® eğitimlerinde katılımcılara sık sık şunu soruyorum: 'Bir görevde zaten yeterli olan birine yönlendirme yaptığımızda kimin zamanı boşa harcanır? Nasıl ilerleyeceği konusunda hiçbir fikri olmayan birine yönlendirme yapmadığımızda kimin zamanı boşa harcanır?”

"Cevap: her ikisi de çifte zaman kaybıdır."

SLII®'yu kurumunuzda kullanmaya başlamak, insanların birbirleriyle konuşma şeklini değiştirmek için harika bir yoldur. Mesela aşağıdakiler bunlardan bazılarıdır:

  • Konunun özüne odaklanan görüşmeler.
  • Her iki tarafın da zamanla aynı noktada buluşmasını sağlayan, süre açısından verimli görüşmeler.
  • Her iki tarafın da gelişim düzeyini, yönlendirme ve destek ihtiyacını düşünürken artan empati duygusu.
  • Yöneticiler ve takım üyelerinin sorunları birlikte çözmeleri ile oluşan bir ortaklık duygusu.

Halsey, "Yeni SLII® dilinizle, şirket genelinde görüşmelerin kalitesini artırırsınız. Görüşmeler daha sık, daha bilinçli ve inkâr edilemez bir şekilde daha faydalı gerçekleşir ki; bu da dikkat edilmesi gereken böylesine çok konu varken oldukça önemlidir."


Görüşmelerinize durumsal bir yaklaşım kazandırmak ile ilgili daha fazla bilgi edinmek ister misiniz? Bu ücretsiz webinarda bize katılın!

Güçlendirin ve İlham Verin: İnsanların İçindeki En İyiyi Ortaya Çıkarmak için SLII® 'yu Kullanmak

24 Nisan 2024 Çarşamba, 17.00 TSİ

Günümüzün hızla değişen iş ortamında, takımınızın gelişen ihtiyaçlarını karşılayacak uyumlu liderlik stilini kullanma becerisi her zamankinden daha önemli. SLII® modeli bunu başarmak için kanıtlanmış bir çerçeve sunarak liderleri daha esnek ve etkili olmaları için güçlendiriyor. Blanchard'ın uygulamalı eğitimden sorumlu başkan yardımcısı Dr. Vicki Halsey'in hazırladığı bu bilgilendirici webinara katılarak, SLII® liderlik modelini öğrenebilir, takımınızın performansını ve bağlılığını artırmak için bu modeli nasıl uygulayabileceğinizi keşfedebilirsiniz.

Bu ilgi çekici oturumda, farklı yeterlilik ve bağlılık düzeylerindeki takım üyelerinin gelişim ihtiyaçlarını teşhis etmeye yönelik benzersiz bir yaklaşım ile SLII® modelinin temel ilkelerini öğrenebileceksiniz. Takımınızın her bir gelişim aşamasına uygun rehberliği ve özerkliği sunmak için dört liderlik stilini (Yönlendirici, Koçluk Edici, Destekleyici ve Delege Edici) ve bu stiller arasında etkili bir şekilde nasıl geçiş yapacağınızı öğreneceksiniz.

Temel kazanımlar:

  • SLII®'yu Anlama: Liderlik esnekliği ve duruma uyum sağlamak gibi temel kavramlar da dâhil olmak üzere SLII® modelini derinlemesine anlayın.
  • Gelişim Düzeylerini Teşhis Etme: Takım üyelerinizin yeterlilikleri ve bağlılıkları açısından gelişim düzeylerini doğru bir şekilde nasıl değerlendireceğinizi öğrenin ve daha hedefe yönelik liderlik stratejileri oluşturun.
  • Uyumlu Liderlik Stillerini Kullanma: Takımınıza çeşitli zorluklar ve gelişim aşamalarında ilham vermek, motive etmek ve rehberlik etmek için dört liderlik stilini nasıl etkili bir şekilde kullanabileceğinizi keşfedin.
  • Takım Performansını Geliştirme: Her bir durum için en uygun liderlik stilini benimseyerek takım performansını ve moralini artıracak stratejileri keşfedin.

İster yeni bir yönetici ister liderlik yaklaşımınızı geliştirmek isteyen deneyimli bir lider olun, bu webinar size daha esnek ve etkili bir yönetim stilini benimsemeniz için gereken araçları ve içgörüleri kazandıracak. Oturum sonunda, takımınızın gelişebileceği ve tam potansiyeline ulaşabileceği bir ortamı oluşturarak, modern liderliğin karmaşasında yolunuzu bulmaya daha hazır olacaksınız.

Kayıt olmak için tıklayınız.

Etkile Bülten

14.05.2024

Günümüzde en iyi liderlerin ortak özellikleri neler?

Blanchard'ın SLII® liderlik gelişim programının yeni, bir günlük tasarımında, eğitmenler En iyi Lider / En Kötü Lider Uygulaması ile başlıyor. Blanchard güven çalışmaları lideri Randy Conley’e göre bu uygulama, insanların, hem başarılı hem başarısız liderlikle ilgili kendi deneyimlerini, modelimizle ilişkilendirmeleri açısından harika bir yöntem.

Devamı

BÜLTENİMİZE KAYIT OLUN

captcha

Çerezler, içeriği ve reklamları kişiselleştirmek, sosyal medya özellikleri sağlamak ve trafiğimizi analiz etmek için kullanılmaktadır. “Kabul Et” seçeneği ile tüm çerezleri kabul edebilirsiniz veya “Çerez Ayarları” seçeneği ile ayarları düzenleyebilirsiniz. Çerez Politikası