Blanchard liderlik uzmanı olan Randy Conley, “Bağlılık, güven ve tükenmişlikle ilgili araştırma sonuçlarındaki son rakamları gördünüz mü?” diye soruyor.
“Bağlılık tüm zamanların en düşük seviyesine indi, liderliğe duyulan güven yedi puan daha düştü ve tükenmişlik her on çalışandan dördünü, özellikle de orta düzey yöneticileri etkiliyor. Üstesinden gelinmesi gereken çok şey olduğu aşikâr. Buna rağmen, her organizasyonda mükemmelliğin filizlendiği alanlar var—her yöneticinin, benim “çevresel mükemmeliyet” olarak adlandırdığım ortamı yarattığı yerler.”
“Bu kurumlarda liderler çevresel küratörler olarak hareket ediyor, insanların gelişmesini sağlayan kaynakları, ritüelleri ve stratejileri bir araya getiriyor. İhtiyaç duyulan yönetici tipleri aslında bunlar: çalışanlarını dinleyerek net bir yön belirleme, neye ihtiyaç duyduklarını bulma ve ardından hedefe ulaşmak için gereken kaynakları temin etme gibi zorlukların üstesinden gelebilenler.”
“Tükenmişlik ve bağlılık hakkında düşündüğümde, her şey liderlerin çevre küratörleri olmalarına dayanıyor. Bir liderin birincil rolü, ekibinin gelişebileceği sağlıklı bir ortamı yaratmaktır. Tükenmişlik ve bağlılık, liderlerin kontrol panellerinde sürekli olarak izledikleri iki gösterge olmalıdır. Bu göstergeler kırmızı çizgiye ulaşmaya başladığında bir şeyler ters gidiyor demektir. Liderler ya uyarı sinyallerini kaçırıyor ya da etraflarından bu sinyallerin ciddiyetini göz ardı etmeleri için baskı hissediyorlardır.”
“Liderlik, ekibiniz için ortamı yönetmekle ilgilidir; sadece sonuçlarla değil, sonuçları mümkün kılan refah ve dengeyle de ilgilidir.”
Anahtarı Ellerinde Tutan Orta Düzey Yöneticiler
Conley, özellikle stratejik planların günlük eylemlere dönüştürülmesi söz konusu olduğunda, orta düzey yöneticilerin bir kurumun başarısının anahtarı olduğuna inanıyor. Ancak orta düzey yöneticilerin hak ettikleri saygıyı görmediklerini söylüyor.
“Birçok kurum daha azıyla daha fazlasını yapmaya, orta yönetim katmanlarını azaltmaya veya ekipleri kendi kendilerini yönetmeye bırakmaya odaklanıyor. Ancak bu yaklaşım genellikle yöneticilerin denge yaratmada oynadıkları kritik rolü göz ardı ediyor. Yöneticiler koordinasyonu sağlar, bağ kurmayı teşvik eder ve sağlıklı çalışma ortamlarının arabulucuları olarak hareket ederler. Onlar olmadan, insanları pusulasız bırakma riskiyle karşı karşıya kalırsınız.”
“Bu aslında paradoksal bir durum. Bir yandan orta düzey yöneticiler harcanabilir olarak görülüyor. Diğer yandan, bağlılık sorunlarından süreç verimsizliklerine kadar her şeyi düzeltmeleri bekleniyor. Bu çekişme tükenmişlik için mükemmel bir ortam yaratır.”
“Orta düzey yöneticiler, insanların başarılı olduğu ortamları yaratan isimsiz kahramanlardır. Eğer onlara gereken değer verilmez ve üzerlerine aşırı yük bindirilirse, tükenmişliğin ve işten ayrılmanın arttığını göreceksiniz.”
Kendi Hava Durumunuzu Yaratın
Conley, birçok kurumda işe yaradığını/doğru olduğunu gözlemlediği farklı kültürel ortamları tanımlamak için hava durumu metaforunu kullanmayı seviyor.
“Kurumların, orta düzey yöneticilerin benim mikro iklimler olarak adlandırdığım ortamları yarattığını kabul etmeleri gerekir. Aynı şirkette bile bir departman güneşli bir cennet gibi hissederken diğerinde fırtınalar esebilir. Bunun nedeni, her düzeydeki liderin çalışma kültürünü doğrudan kendi çevresinde şekillendirmesidir.”
Conley'nin işyeri iklimini iyileştirmenin yollarını belirlerken aradığı en büyük iki faktör güven ve psikolojik güvenliktir.
“Güven yüksek olduğunda, genellikle bağlılık da bunu takip eder. Empati kuran ve güven oluşturan liderler sadakat ve bağlılığı teşvik eder, bu da ekiplerine enerji verir ve tükenmişliği azaltır. Empati, şefkat ve psikolojik güvenlik, iş yükü ağır olsa bile insanların görüldüklerini ve desteklendiklerini hissettikleri bir ortam yaratır.”
“Ancak güvenin düşük olduğu ortamlarda geri çekilme doğal bir tepkidir. İnsanlar kendilerini koruma moduna geçerek işlerinden ve ekiplerinden koparlar. Bu daha yaygın olarak tükenmişlik olarak bilinir. Tükenmişlik genellikle iş yüküyle başlar, ancak insanlar geri çekilmeye başladığında daha derin bir şeye dönüşür.”
Çalışanlarınızı Geliştirin
Conley, iyi liderliğin aynı zamanda çalışanları elde tutma oranını da yükselttiğini söylüyor.
“İnsanlar işlerinden ayrılmazlar, yöneticilerini terk ederler sözü gerçekten de doğru. Başarılı liderler insanların kendilerine değer verildiğini ve takdir edildiklerini hissettikleri ortamlar yaratır, bu da bağlılık duygusunu geliştirir. Başarılı liderler, gelişim fırsatları gibi diğer elde tutma faktörlerini de ele alırlar.”
“Liderleri, yetenek ihracatçısı olmayı benimsemeye davet ediyorum—birini ister kurum içinde ister dışında, daha büyük bir rolü üstlenmeye hazır hale getirecek şekilde geliştirmeye yardımcı olmalılar. Liderler, yetenek yetiştirip dünyaya kazandırmaktan gurur duymalıdır. Bu, büyük liderliğin en önemli göstergelerinden biridir.”
“Birçok üyenin terfi ettiği veya daha büyük roller üstlendiği bir ekip görüyorsanız, bu genellikle büyümeyi ve fırsatları teşvik eden güçlü bir liderin işaretidir.”
Empati ve Hesap Verebilirlik
Ancak Conley, liderlerin hesap verebilirlik ve sonuçlar konusunda yumuşak davranması ile ilgili başkalarında endişe uyandıran düşüncesine hızla açıklık getiriyor.
“Empati kurmak standartlarınızı düşürmek anlamına gelmez; ekibinizin karşılaştığı zorlukları anlamak ve onları potansiyellerine ulaştırmak anlamına gelir.”
“Hesap verebilirliği, birinin sorumlu olmasına yardımcı olma olarak yeniden çerçevelendirmeyi seviyorum. Hesap verebilirlik genellikle cezalandırıcı bir çağrışım yapar, ancak gerçek hesap verebilirlik ortaklıkla ilgilidir.”
“Liderler, insanların sorumluluk sahibi olmalarına (yani cevap verebilmelerine) yardımcı olmaya odaklandıklarında, hesap verebilirliğin doğal olarak gerçekleştiği bir ortam yaratırlar.”
“Liderler net beklentiler belirleyerek, destek sağlayarak ve güven oluşturarak ekiplerinin başarılı olmasını kolaylaştırır. Bu, insanların kendilerini zorlanmış hissetmek yerine ellerinden gelenin en iyisini yapmak isteyecekleri koşullar yaratmakla ilgilidir.”
Tükenmişlikten Dengeye Geçiş
Conley düşüncelerini özetlerken liderlere odaklanmaları gereken üç alan öneriyor.
Çerezler, içeriği ve reklamları kişiselleştirmek, sosyal medya özellikleri sağlamak ve trafiğimizi analiz etmek için kullanılmaktadır. “Kabul Et” seçeneği ile tüm çerezleri kabul edebilirsiniz veya “Çerez Ayarları” seçeneği ile ayarları düzenleyebilirsiniz. Çerez Politikası