Güvene İlham Veren Lider Davranışları

Bugünlerde güvenin ciddi bir tamire ihtiyacı var. Enron ve WorldCom gibi önemli kurumsal güven yıkıcıların negatif etkisine, bir de bazı Wall Street oyuncularının açgözlülüğü tuz biber ekti ve çalışanlardaki güven neredeyse yok olurken, yerine "her koyun kendi bacağından asılır" inancı hakim oldu. Tüm bunların üzerine, geçirdiğimiz ekonomik durgunluk, hisse senedi piyasasının çöküşü ve devlet harcamalarındaki bütçe kısıntıları, çalışanların kurumlarına olan güvensizlik duygularını daha da derinleştirdi.

Sonuç olarak, bir çok kuruma yayılmış olan negatif etkileri ortadan kaldırmanın yollarını arayan yöneticiler için, güvenin yeniden oluşturulması birinci öncelik oldu. The Ken Blanchard Companies Kurucu Ortakları'ndan Dr. Pat Zigarmi'ye ve Blanchard'ın Güven Çözümleri Lideri Randy Conley'e göre, kendine odaklı, “Bunda benim çıkarım ne olacak?” yaklaşımı, çalışanların kurumlarında göstermeleri gereken iyi performansı engelliyor.

Çalışanlar, kurumlarını ya da liderlerini gelecek için umut verici görmezler ise, kurumlarına katkıda bulunma ya da yükümlülüklerini yerine getirme konularında, minimunun enerji sarfediyorlar.

Zigarmi'nin sözleri ile, "Bu güven boşluğu, şüphe ve korku duygularını ortaya çıkardı ve bu duygular da beraberinde enerji ve verimlilikte düşüş meydana getirdi. Çalışanlar liderlerine güvenmedikleri zaman, inisiyatif kullanmazlar, gönüllü olmazlar, bir adım geriye çekilip, ne olacağını beklemeye başlarlar. Ortaklaşa çalışmak yerine şüphe duyarlar.

Conley ekliyor, "Çoğu zaman bunun sonucu, çalışanlar bulundukları kuruma sadece maaşlarını almak için devam ederler, fazlası için parmaklarını dahi oynatmazlar. İlişki tamamen idare etme temeline oturur ve çalışanlar kendilerine sürekli şunu sorarlar, kurumum bana doğru davranmıyorsa, ben kurumuma neden doğru davranayım ki?

 

ODAKLANILACAK DÖRT ALAN

Zigarmi ve Conley, kurumlarında işleri düzeltmenin yollarını arayan liderler için, aynada kendilerine dürüstçe bakarak kendi davranışlarını incelemelerini tavsiye ediyor: Güvenilir davranışlar içindeler mi? Kurumlarında her düzeyindeki çalışanlar için şeffaflık ve dürüstlük mevcut mu?

Önderlik ettikleri çalışanlarla aralarında güven oluşturmak ya da yeniden tesis etmek için yollar arayan liderlerin dört kilit alana odaklanmaları gerekiyor:

 

  1. ABLE (YAPABİLİR): Yeterlilik göstermekle ilgilidir. Acaba liderler işin nasıl yapılacağını biliyorlar mı? Sonuçlar alabiliyorlar mı? İşlerin görülmesi için yeterli becerilere sahipler mi; yani kurumu iyi biliyorlar mı ve işlerin görülmesi için çalışanlara gereken kaynak ve bilgileri sunuyorlar mı?
  2. BELIEVABLE (İNANILIR): Tutarlı olarak doğru davranışlar sergilemekle ilgilidir. Liderler çalışanlarla ilişkilerinde dürüst olmak zorundadırlar. Pratikte, bunun anlamı adaletli süreçler yaratma ve bunları takip etmektir. Çalışanlar kendilerini adil davranıldığını hissetmek ihtiyacındadır. Bu, herkese, her durumda aynı şekilde davranılması demek değildir ama, çalışanların özel durumlarına uygun bir tarzda davranılmasıdır. İnanılırlık aynı zamanda tutarlı, değerler rehberliğinde davranışlar sergilenmesi ile de ilgilidir ki, bu da çalışanların liderlerine güvenebileceklerini gösterir.
  3. CONNECTED (İLGİLİ): Başkalarına özen, ilgi ve alaka göstermekle ilgilidir. Çalışanlara odaklanmak ve ihtiyaçlarını belirlemek demektir. İyi iletişim becerileri ile desteklenir. Liderler kurumları ve kendileri hakkındaki bilgileri açık ve rahatlıkla paylaşabilmelidirler. Bu liderin, daha kolay anlayabilmesine, gerçek bir insan olarak görünmesine olanak verir. İnsanlar, kendileri hakkında ufak bazı bilgiler paylaştıklarında bu, bir tür ilgililik duygusu yaratır.
  4. DEPENDABLE(GÜVENİLİR): Liderin yapacaklarını söylediği şeyleri sağlam bir şekilde takip etmek ile ilgilidir. Eylemlerinden dolayı sorumlu olmak, diğerlerinin ihtiyaçlarına cevap vermek ve eğer lider bir konuda söz verirse, o sözün takipçisi olması gerekliliğidir. Organize ve öngörülebilir olmayı da gerektirir. Böylece çalışanlar liderlerinin belirli bir düzen içinde olduğunu ve sözlerini yerine getirebileceklerini görürler.

 

Zigarmi'nin açıklaması "Able, Believable, Connected ve Dependable (Yapabilir-İnanılır-İlgili-Güvenilir) (ABCD) Modeli'ni kullanarak, güvenin kırıldığı, ilişkilerin hasar gördüğü durumlarda, insanlara eylem planları yapmalarına yardım edebiliriz.

Çalışanlar Verebileceklerinin En İyisini Vermek İsterler

Zigarmi ve Conley'in tespitlerine göre çalışanlar, güvenilmeye değer liderlerle çalıştıklarına inandıklarında, kurumlarında bir fark yaratmak için yeteneklerini kullanmak konusunda gönüllü oluyorlar. Kendileri ile daha fazla ilgilenildiği duygusuna sahip çalışanlar, işleri için kendilerinden daha fazla veriyorlar. Yüksek düzeyde güven duyguları, daha fazla kişisel sorumluluk, insan ilişkilerinde daha çok içgörü ve ortak hedeflere ulaşmak için daha fazla ortaklaşa çabayı da beraberinde getiriyor.

Zigarmi özetliyor: “Güvene layık liderler, çalışanlarının daha fazla kendilerini zorladıkları, limitleri aşmaya çalıştıkları ve daha yüksek oranda günüllü olmaları gibi, çeşitli avantajların keyfine varırlar. Liderler zaman içinde tutarlı olarak yüksek güven duyulan bir ortam yarattıklarında, ortaklaşa çalışma artar ve kurum ileriye doğru sıçrar. Bu da yüksek güven düzeyli iş ortamının size ve sizin kurumunuza getireceği önemli ayrıcalıktır.”

 


Çalışanlar arasında güvene ilham veren davranışlar hakkında daha fazla bilgi edinmek ister misiniz?Cevabınız evet ise, ücretsiz webinarımızda bize katılın.

 

KURUMUNUZDA GÜVEN VE ŞEFFAFLIK OLUŞTURMA

21 Temmuz 2010, Çarşamba

TSİ:18:00–19:00

Sunanlar: The Ken Blanchard Companies Kurucu Ortağı, Dr. Pat Zigarmi

The Ken Blanchard Companies Güven Çözümleri Lideri, Randy Conley

Günümüzün iş dünyasında, güven eksik unsurlardan biri olmaya devam ediyor. Tüm çabalara rağmen, bugünün çalışanları arasında sadece küçük bir azınlık, liderlerine çok güvendiklerini ifade edebiliyor.

Liderler, kurumlarında yüksek performansı garantilemek için, güven düzeyindeki gerileme problemi ile doğrudan ilgilenmek durumundalar. İşin püf noktası, liderlerin güven ile ilişkilendirilen davranışları sergilemelerinde. Güven oluşturma davranışları, daha yüksek düzeyde şeffaflık içeriyor. Bu nokta, kritik önemde, çünkü çalışanlar güven ve güvenle ilgili kelimeleri duymaktan daha çok, liderlerini güven veren davranışlarda bulunurken görme ihtiyacındalar.

Bu webinarda, Blanchard Kurucu Ortağı Pat Zigarmi ve Güven Çözümleri Lideri Randy Conley sizlere, şeffaflığı arttırarak ve iyi niyetle bile olsa yapılan bir kısım yanıltıcı davranışlardan kaçınarak, liderlerin kurumlarındaki güven düzeylerini nasıl yükseltebileceklerini gösterecekler. Aynı zamanda şu noktaların üzerinde duracaklar:

  1. Güven eksikliği hisseden çalışanların uyarı sinyallerini farketme
  2. Güven temelli ilişkiler yaratmanın değerini öğrenme
  3. Bilinçli olarak güven oluşturan davranışlarda bulunma
  4. Liderlik ettiğiniz çalışanlarla şeffaflık düzeyinizi nasıl arttıracağınızı keşfetme

Şeffaflık düzeyini arttırmak ve iş arkadaşlarınızla ilişkilerinizi güvene dayalı davranışlarla geliştirmek ve kurumunuzda bunu nasıl gerçekleştireceğinizi öğrenmek istiyorsanız, bu fırsatı kaçırmayın...

 

Webinara katılmak için şimdi kaydolun