Hizmet Eden Liderler Çalışanları Yıl Boyunca Başarıya Hazırlar

Liderseniz, yıl boyunca kurumunuzun başarısına katkıda bulunan insanları kutlamak ve onlara teşekkür etmek için  yıl sonu tam bir fırsattır.

Ancak, cesaretlendirme ve başarının tanınması yılda bir kez olmamalıdır. Bir Dakika Yöneticisi ve Liderlikte Çıtayı Yükseltmek kitaplarının yazarlarından, yönetim uzmanı Ken Blanchard’a göre, liderler bu zihniyete daima sahip olmalıdır. En etkin liderler, çalışanların ihtiyaçlarını karşılamak için onlara hizmet vermeye odaklanan liderlerdir.  

Her kademeden tüm liderler hizmet eden birer lider olduğunda kurum en iyi şekilde işler. Blanchard, “En iyi liderler kurumsal piramidi tersine çevirirler böylece kendileri yapının en altında yer alır ve üstte yer alan çalışanlarına hizmet ederler. Liderler destek olur, engelleri ortadan kaldırır ve motive ederler. Çalışanlarına hizmet için hazır bulunurlar böylece çalışanlar da müşterilere daha iyi hizmet verebilir.” diyor.

Blanchard, hizmet eden lider kavramını açıkladığında yöneticiler ilk başta çok şaşırmaktadır. “Liderler dinî bir hareketi betimlediğimi veya hapishaneyi mahkumların işletmesini savunduğumu zanneder. Oysa demek istediğim bir kurumu  yönetirken dikkate alınması  gereken iki yön vardır. İlki stratejiktir. Lider vizyonu ve yönü belirler.  Bu Hizmet eden liderin,  liderlik yönüdür. Çoğu lider bu yöne aşinadır ve bu konuda rahattır.

“Ancak kurumsal stratejiler belirlendiğinde, liderlerin yeni bir rolü vardır. Bu rol operasyoneldir: Stratejiyi hayata geçirecek insanları desteklemek. Liderler; bağlı çalışanlar ile oturur, planları açıklar, engelleri tanımlar ve işi yerine getirmek için kaynakları bir araya getirirler. Hizmet eden liderliğin hizmet eden yönü budur.”

İyi haber, liderler çalışanlara hem bireysel düzeyde, hem takım veya departman düzeyinde hizmet edebilir.

Blanchard adım adım süreci şöyle anlatmaktadır:

  1. Hedefleri açıklığa kavuşturun. “Her iyi performans açık hedefler ile başlar. Birey, takım, departman ve kurum hedeflerinin açık ve yazılı olduğundan emin olun. Böylece hedefler görülebilir, üzerinde konuşulabilir ve gerektiğinde tekrar bakılabilir. Hedefler çoğu zaman net değildir, üzerinde çok az görüşülür, doğru bir biçimde aktarılmaz ve performans değerlendirmesine kadar neredeyse hiç dönüp bakılmaz.”
  2. Yeterliliği ve bağlılığı görüşün. “Yöneticiler takımlarıyla oturup her bir hedefi gerçekleştirmek için ne gerektiğini konuşmalıdır. Çok Boyutlu Liderlik II’ de insanlara her görevde veya hedefte dört gelişim düzeyinden birinde olduğunu öğretiriz: Şevkli Yeni Başlayan, heyecanlı ancak görevde deneyimsizdir; Hayal Kırıklığına Uğramış Öğrenci’ nin cesareti kırılmıştır; Yetenekli ama Temkinli İş Çıkarıcı bir miktar deneyime sahiptir ancak yine de arada bir desteğe ihtiyacı vardır; Kendine-Yeterli Başarılı kişinin performansı ise çok iyidir. Bir görevin başında bu teşhisi yapmak zordur ancak uzun dönemde yanlış anlaşılmalardan, motivasyon meselelerinden ve aynı hedef veya görev üzerinde tekrar çalışmaktan kurtulursunuz. Böylece zaman da kazanırsınız.”
  3. Liderlik stilinizi eşleştirin. “Lider, kişinin spesifik bir hedef veya görevdeki gelişim düzeyi ile uyumlu liderlik stilini sağlar— Direktif Verici, Koçluk Edici, Destekleyici veya Delege Edici’ dir. Amaç, aşırı denetim ve yetersiz denetimde bulunmadan bağlı çalışana doğru miktarda direktif ve destek sağlamaktır. İşte bu hizmet eden liderliğin temelidir. Odak, bağlı çalışanların hedeflerini gerçekleştirebilmeleri için onlara yardım etmektir.”

Blanchard, liderlerin yalnızca yıl sonunda değil çalışanlarıyla birlikte oldukları her gün, hizmet eden lider zihniyetiyle hareket etmeleri gerektiğini vurguluyor. “Bir lider olarak işiniz, çalışanlarınızın başarısına destek olmaktır. Onlarla hedefleri belirleyin, her bir hedefteki gelişim düzeylerini teşhis edin ve daha sonra da bu hedefleri gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları direktif ve desteği onlara sağlayın. Bu yaklaşım yalnızca şimdi değil tüm yıl boyunca çalışanlarınıza hizmet etmenin en iyi yoludur.”