Hizmetkar Liderlik Zihniyeti ve Becerileri

Kitapları en çok satanlar listesine giren Ken Blanchard, “Hizmetkar Liderlik zihniyeti kendinizden çok başkalarına odaklanmakla ilgilidir.” diyor. Blanchard, Hizmetkar Liderliği Hayata Geçirmek  adındaki yeni kitabı için araştırma yaparken başkalarına odaklanan yaklaşımı benimseyen liderlerin ihtiyaç duyduğu zihniyeti ve becerileri inceleme fırsatı yakaladı. “Hizmetkar Liderlik zihniyeti, hizmetkâr liderliğin iki yüzü olduğunu kabul etmektir.  Bir yüzünde Liderlik vardır; vizyon, yön ve hedefler yer alır. Herkesin, nereye gittiğinizi ve ne başarmaya çalıştığınızı bilmeye ihtiyacı vardır.” diye açıklıyor.

“Hizmetkâr Liderlik becerileri ise bu vizyonu hayata geçirmekle ilgilidir. Bu noktada, çalışanların başarılı olmak için liderlerinden bekledikleri yönetim davranışlarını ele almalısınız.”

Blanchard  bu davranışlara bazı örnekler vermektedir:

Başkalarını Geliştirme: “Hizmetkâr lider; bir çalışanın işini sahiplenip sorumluluk almasına yardım eder. Böylece kendi kendinin patronu olmaya, onu hazırlar. Belirli bir hedefte çalışanın gelişim düzeyini teşhis etmek, bu hedefte yetişmesi ve gelişmesi için ona ihtiyaç duyduğu yönlendirmeyi sağlamaktır.”

Delege Etmek: “Hizmetkâr lider, öncelikle hedeflerin neler olduğunu çalışanın bilmesini sağlar. Sonra da organizasyonel piramidi ve raporlama ilişkilerini tersine çevirir. “Nasıl yardımcı olabilirim? Hedeflerini gerçekleştirmende sana yardım ederken neyi farklı yaparsam  yararlı olur?” gibi sorular sorarlar.

Başkalarını Yönlendirme: Blanchard, “Mesele başkalarını yönlendirmek değil; onlara yardım etmek. Bazen insanlar bir işte yeni olduklarında açık yönlendirmeye ihtiyaç duyarlar. Bu, birinin işini sahiplenmesini ve varmak istediği yere varmasını sağlamak için kullanılan geçici bir liderlik davranışıdır” diyor.

Blanchard, Hizmetkâr Liderlik'in bir yolculuk olduğunu söylüyor. Hem zihniyet hem de beceriler ile ilgilidir. İçinize bunu doğru bir şekilde sindirdiğinizde, hedef belirleme ve performans yönetimi ile ilgili becerileri geliştirmeye başlayabilirsiniz. Blanchard, Hizmetkâr Liderlik prensiplerinin daha kapsamlı bir liderlik gelişim programı içinde öğretilebileceğini vurgulayarak iki Blanchard Programına dikkat çekiyor.

“Hizmetkar Liderlik pek çok açıdan başlıca iki programımızdaki kavramları kapsayan çok önemli bir yaklaşımdır: Çok Boyutlu Liderlik II ve Yeni Liderler İçin Temel Becerileri.

“Örneğin Çok Boyutlu Liderlik II Deneyimi hem güçlü ilişkilerin yaratılmasını hem de güçlü sonuçların elde edilmesini sağlayan üç temel beceriyi öğretir: Hedef Belirleme, Teşhis ve Uyum. İlk becerinin hedef belirleme olduğuna özellikle dikkatini çekmek isterim. Her iyi performans açık hedefler belirleyerek başlar. Hizmetkâr liderlik açısından güçlü liderliğin önemli bir parçası bu hedeflerdir.”

Açık hedefler belirlendikten sonra, etkin bir Çok Boyutlu Lider, çalışanın her bir hedefteki gelişim düzeyini ( yeterlilik ve bağlılığını) onunla birlikte teşhis eder. Sonra da kişinin gelişim düzeyi ile uyumlu liderlik stiline ( yönlendirici ve destekleyici davranış miktarına) beraberce karar verirler. Böylece yönetici çalışanına hedeflerini gerçekleştirmesinde yardım eder. Bu da Hizmetkar Liderlik'in hizmetkar yüzüdür. Yöneticiler; farklı insanlara farklı yaklaşmak gerektiğinin yanısıra, gelişim düzeyine bağlı olarak aynı kişiye farklı hedeflerde farklı  yaklaşmak gerektiğini de unutmamalıdır.

“Yeni Yöneticiler için Temel Beceriler programımızda ise Bir Dakika Yönetimi'nin kavramlarını öğretiyoruz. Bir Dakika Yöneticisi'nin ilk sırrı, 'bir dakika hedefleri'ni belirlemektir. Bu sır bir yönetici için Hizmetkar liderlik'in liderlik yüzünün bir parçasıdır. Çalışanların hedefleri açık ve net olduğunda, etkin bir Bir Dakika Yöneticisi insanları doğru bir şey yaparken yakalamaya çalışır. Böylece onlara ikinci sır olan Bir Dakika Takdirini verebilir. Kişi bir şeyi yanlış yapıyorsa veya perfomansı kararlaştırıldığı düzeyde değilse Üçüncü Sır olan Bir Dakika Yeniden Yönlendirmesini kullanmak uygundur. Etkin bir Bir Dakika Yöneticisi çalışanlarını takdir ettiğinde ve yeniden yönlendirdiğinde Hizmetkar Liderlik' in hizmetkar boyutunu uygulamaktadır. Çalışanların kazanmasına yardım etmek için onlara çalışmaktadır.”

“Neden Çok Boyutlu Liderlik II–SLII® ve Bir Dakika Yöneticisi kavramları dünya çapında bu kadar yaygın kullanılıyor? Çünkü sanıyorum her ikisi de hizmetkâr liderliği hayata geçirmenin açık birer örneği. Her ikisi de Hizmetkâr Liderlik' in 'liderlik' yüzünde yer alan vizyon ve yönlendirmeyi geleneksel hiyerarşinin sorumluluğu olarak görüyor. Çalışanlar hedefleri konusunda net olmalı. İş uygulamaya gelince yapılması gereken geleneksel hiyerarşiyi tersyüz edip çalışanlara üzerinde anlaşmaya varılmış hedefleri gerçekleştirmelerinde yardım etmektir. İşte bu da Hizmetkar Liderlik' in 'hizmetkar' yüzüdür.

Zihniyet ve Beceriler

“Hizmetkâr bir lider olduğunuzu söylemek başlamak için iyi bir nokta, ancak insanlar için önemli olan söylediklerinizi davranışlarınızla kanıtlamanızdır. “Hizmetkar liderlik öncelikle başkalarına hizmet etmeye odaklanan zihniyetin ve becerilerin bir bileşimidir. Böylece kurumlar güçlü ilişkiler geliştirir, olağanüstü sonuçlar elde eder ve müşterilerini memnun ederler.

 


Hizmetkâr liderlik zihniyeti ve becerilerini kurumunuzda uygulamaya başlayabilmek için neler gerekli öğrenmek ister misiniz? 28 Şubat’ta gerçekleştirilecek Servant Leadership in Action Livecast(Hizmetkâr Liderliği Harekete Geçirmek Canlı Yayını)’nda Ken Blanchard’a katılın! 

 

Hizmetkar Liderliği Hayata Geçirmek

28 Şubat 2018

20.00  TSİ

Ken Blanchard, 20 başarılı lider ile birlikte hizmetkâr liderlik kavramını derinlemesine inceleyip kurum kültürünüzü ve performansını nasıl değiştirebileceğini paylaşacak. Bu etkinlikte öğrenecekleriniz:

  • Hizmetkâr liderlik nedir?
  • Günümüz kurumlarında bu anlayış nasıl işe yarar?
  • Liderlerin rolü
  • Nasıl başlamalı?
  • Gelişimi nasıl sürdürmeli?

Günümüzün ilham veren 20 hizmetkâr liderinden güçlü hikayeler dinleyeceksiniz. Hizmetkâr liderlik ile kurumlarında nasıl güçlü ilişkiler kurduklarını ve nasıl güçlü sonuçlar elde ettiklerini öğrendiğinizde harekete geçmeye istekli olacaksınız. 

Bu etkinliğe katılarak:

  • Etkisi kanıtlanmış liderlik modelini net bir şekilde anlayacaksınız.
  • Hizmetkâr liderliğin temellerini öğreneceksiniz.
  • Başka firmaların elde ettikleri başarıları keşfedeceksiniz.
  • Hizmetkâr liderliğin kurumunuzda nasıl görüneceğine ilişkin fikir edineceksiniz.

İnsanların önceliği hizmet etmek olduğunda iyi liderlik ederler. Hizmet eden liderlik prensiplerini öğrenerek, kurumunuzun performansını nasıl bir üst seviyeye taşıyacağınızı öğreneceğiniz bu fırsatı kaçırmayın.

Bu etkinlik Berrett-Koehler yayın kurumu ve The Ken Blanchard Companies tarafından ücretsiz gerçekleştirilmektedir.

Kayıt için tıklayınız.

Yazar Hakkında

David Witt The Ken Blanchard Companies’de program direktörü olarak görev yapmaktadır.