İş İlişkileri Neden Önemlidir?

Eskiden beri kabul gören "İş ilişkilerini kişiselleştirmeyin" felsefesine karşı, sürdürülebilir yüksek performans için ilişkilerin ne kadar önemli olduğu üzerine bulgular gün geçtikçe artmakta. İlgili olmak—bağlanmışlık ve bir gruba ait olma duyguları—bireylerin iş yerlerindeki başarılarının en temel besinlerindendir, diyor Blanchard® International İş Danışmanı Susan Fowler.

Ancak Fowler, çalışanlara ilişkiler kavramlarını kısıtlamamalarını tavsiye ediyor. "Organizasyonunuzu gözönüne getirdiğinizde, onunla da kişisel bir ilişkiniz olur. Eğer diğerleri ile bağlanmışlık ihtiyacınıza ya da kurumunuzla ilişkilerinize yönelik bir engellenme durumu ortaya çıkarsa, bunlar sizin memnuniyet ve verimlilik düzeylerinizi de düşürür. Sürdürülebilir performans için iki türdeki ilişkilerin de geliştirilmesi, ayrı ayrı önemlidir.

 

BİR YÖNETİCİ NE YAPABİLİR?

Yöneticiler için ilk adım, çalışanların iş yerlerinde ilgili olmak ya da anlamlı iş ilişkilerine sahip olmak diye adlandırabileceğimiz, insanların temel bir ihtiyacına sahip olduklarının kabul edilmesidir. Fowler'e göre çoğu organizasyonda bu olgu gittikçe daha yüksek oranda gözardı edilmekte.

"Yöneticilere çoğu zaman öğretilen, bireysel meselelerle uğraşmanın kendi görev tanımları içinde olmadığıdır. Ancak araştırmalar çok net olarak göstermektedir ki, bireyin iş yerinde anlamlı ilişkilere sahip olma temel ihtiyacının gözardı edilmesi, o bireyin işyerindeki iyi niyetlerini oluşturan temel motivasyon, yaşama gücü ve esenlik duygularının da gözardı edilmesi anlamına geliyor ve artık biliyoruz ki niyetler, davranışların en başta gelen göstergeleridir.”

Yöneticiler için ikinci adım ise, iyi iş ilişkileri kurabilmek için ne derece becerikli, yetenekli olduklarını değerlendirmektir.

"Çoğu yönetici diğerlerinin nasıl bir reaksiyon gösterecekleri korkusu ile kapanırlar ve yüzeysel ilişkilere razı olurlar. Sağlıklı, verimli ve değerli ilişkiler kurabilmek bir beceri işidir. Bu beceri ile, yöneticiler herhangi anlamlı bir ilişkide ortaya çıkabilecek önemli bir meseleyi, yani uyuşmazlıkları aşabilirler."

"Başarılı bir ilişkinin içinde olmuş herhangi biri size uyuşmazlığın, paketin bir parçası olduğunu söyleyecektir. Eşlerin, ebeveyn ve çocukların, arkadaşlarla ya da akrabalarla ilişkilerin içinde de bu olguyla başetmek vardır. Aynı olgudan iş ilişkilerinde korkmamız düşünülemez."

 

BİR BİREY NE YAPABİLİR?

Fowler bireylere öncelikle mevcut iş ilişkilerini belirlemekle başlamalarını öneriyor. Yakın etki alanınızdaki kurum üyeleri iş hedeflerinize ulaşmanızda size yardımcı oluyorlar mı? İlişkilerinizin doğasında ne var? Eğer bu ilişkiler yüzeysel, olumsuz, hatta yok ise, hedeflerinize büyük ihtimalle ulaşamayacaksınız demektir veya en azından size başarınızdan ötürü bir keyif, yaşama gücü bırakacak türde olmayacaktır.

Sonrasında, ilişkilerindeki uyuşmazlık meselelerinin, değerlerden mi, yani farklı bakış açılarına sahip olunmasından mı, yoksa huy ve alışkanlıklardan mı, yani tercih edilen tepki verme stilinin farklı olmasından mı kaynaklı olduğunun, bireylerce belirlenmesi gerekiyor. Eğer karşınızdaki ile değerler üzerine bir uyuşmazlık yaşıyorsanız, ortak değerlerinizi bulmaya çalışın. Ortak değerlere bir iki örnek vermek gerekirse, müşterilere yardımcı olmak ya da yüksek kalitede iş çıkarmayı taahhüt etmek sayılabilir.

Fowler'in açıklamasıyla, "Arkadaşlar her zaman, her şey üzerinde anlaşmazlar. Bu arkadaşlıkların ortak unsurudur. Sıklıkla fikir ayrılıkları olur. Ancak arkadaşlar, çoğunlukla sahip oldukları ortak değerlere odaklanmayı seçerler. Genelde sizinle aynı kişilik özelliklerine sahip birisine göre, sizin temel değerlerinizi paylaşan biri ile ilişkileriniz daha sağlam ve sağlıklı yürür.

Eğer ilişkideki uyuşmazlıklar huy ve alışkanlıklar nedeniyle ortaya çıkıyorsa, çalışanların iş durumlarına verdikleri farklı tepki tiplerini incelemeye zaman ayırın. Fowler bunda DISC gibi bir davranışsal modeli tercih ediyor. Böylece tipik durumlarda bireyin içe dönük mü yoksa dışa dönük mü, ya da kontrolcü mü yoksa uyum arayışı içinde mi olduğunun anlaşılması mümkün olacaktır.

 

UNUTMAYIN, ÇALIŞANLARIN KURUMLARI İLE DE İLİŞKİSİ VARDIR

Son olarak, kurumlarda çalışanlar arasındaki ilişkilerden ayrı olarak, çalışanların organizasyonun kendisi ile de sürekli bir ilişkileri olduğunu gözardı etmeyin. Çalışanların organizasyonları ile problemleri olduğunda, çoğu zaman bu, algılanan etkileşimli adalet duygusundan kaynaklanır.

Fowler'e göre, akademik çevrelerde de geniş olarak kullanılan etkileşimli adalet terimi, çalışanların hak ettikleri onurlu, adil, saygı çerçevesindeki davranışları organizasyonlarından hangi ölçüde gördüklerinin, çalışanların gözündeki algılanmasıdır. Bu çok farklı formlarda ortaya çıkabilir. Örneğin, bilgilerin saklanması, çalışanlar için kendilerine saygı duyulmama olarak görülebilir. Çalışanlar, organizasyonlarının kendilerine değer vermedikleri duygusuna kapıldığında, bu birey ile organizasyon arasında sonradan derin bir uçuruma dönüşebilecek bir çatlak yaratır.

Bir yönetici olarak, çalışanların, kendilerine özellikle kurumun kilit temsilcileri tarafından gelen davranışları, nasıl algıladıklarının farkında olmanız gerekir. Eğer çalışanlara onurlu, saygı çerçevesinde davranılmıyorsa, onlara gönderilen mesaj, bu kurumda süreçlerin insanlardan daha önemli olduğudur.

 

SONUÇ

İlişkiler önemlidir. Eğer çalışanlar diğerleri ile ilişkilerinde bir meslektaşlık dayanışması, ortaklaşa çalışma ya da adalet duyguları taşımıyorlarsa, organizasyonların onlardan bekledikleri hizmet aşkı, yenilikçilik ve kurumlarını destekleme üzerine davranışlara girmezler. Çoğu çalışan için, uyanık olarak geçirdikleri zamanın çoğu işlerine ayrılmıştır. Türlü yönlerden, iş ortamı onlar için ana birliktelik noktasıdır. Sağlıklı iş ilişkilerinin yaratıldığı iş ortamlarında çalışanlar daha keyifli, daha deneyimlerinden tatmin olmuş bir şekilde çalışırlar. Bunun karşılığında da sürdürülebilir yüksek performans düzeyleri yakalanır.

 


Organizasyonunuzdaki ilişkileri geliştirme konusunda daha fazla bilgi almak istiyor musunuz?O halde ücretsiz webinarımızda bize katılın!

ETKİN İŞ İLİŞKİLERİ YARATMA

20 Ekim 2010, Çarşamba

TSİ:18:00–19:00

Sunan: Yazar ve Blanchard® International Kurumsal Danışmanı, Susan Fowler

Güçlü iş ilişkilerinin varlığı, çalışan esenliği ve memnuniyetinin önemli bir unsurudur.Organizsyonunuzdaki performans ve verimliliğin zayıf ilişkilere kurban gitmesine izin vermeyin. Bu webinarda, Yazar ve Danışman Susan Fowler, bireylerin ve yöneticilerin kurumlarındaki iş ilişkilerini geliştirmelerinde kullanabilecekleri araştırma sonuçlarını ve stratejileri paylaşacak. Katılımcılar şu alanlarda bilgi sahibi olacaklar:

  1. Son motivasyon araştırmasının, iş ortamındaki ilişkilerin önemi üzerine bulguları
  2. Bireysel, kişilerarası ve organizasyonel düzeylerde iş ilişkilerini oluşturan ya da geren faktörler hangileridir?
  3. Daha etkili ilişkiler kurmak için bireyler ya da yöneticiler hangi strateji ya da teknikleri kullanabilirler?

Kurumunuzda daha etkili ve anlamlı ilişkileri nasıl kurabileceğinizi keşfetme fırsatını kaçırmayın. Sonuç: İşyerinde daha yüksek moral, bağlılık ve memnuniyet getirecek daha sağlam bir esenlik duygusu.

Webinara katılmak için şimdi kaydolun