İşe Yarayan Bir Kültürü Tanımlayın, Onunla Uyum Oluşturun ve Onu Geliştirin

İşyeriniz sinir bozucu ve cansız mı, yoksa keyifli ve ilham verici mi? İş ortamınızı düşündüğünüzde, aklınıza ne geliyor? Pek çok kişiye göre kurumsal kültür denince, “bunaltıcı”, “cesaret kırıcı”, “korkuya dayalı”, “tutulmayan sözler” gibi tanımlayıcı ifadeler geçerlidir.

The Culture Engine: A Framework for Driving Results, Inspiring Your Employees, and Transforming Your Workplace” (Kültür Makinası: Sonuç Almak, Çalışanlarınıza İlham Vermek ve İşyerinizi Dönüştürmek için Bir Çerçeve)’nin yazarı Chris Edmonds’a göre problem, çoğu liderin, kurumun ürün ve hizmetlerine verdiği önemi kurum kültürüne vermemesinden kaynaklanıyor.

Ancak Edmonds’un da dediği gibi,  “Kültür bir makinadır—bir kurumda olan her şeyin yürümesini sağlar. Liderler, bunaltıcı bir kurumsal kültür olmasını istemezler ancak çoğu bu konuda ne yapılması gerektiğini bilmez. İlham veren işyerleri görmüşlerdir ancak bir tane yaratmak ve onu sürdürmek üzerine hiç düşünmemişlerdir.”

Yirmi beş yıl boyunca takımlar, departmanlar, bölümler ve kurumlarla çalışan Edmonds kültür değiştiren bir yaklaşım sunuyor. Bu yaklaşımda, üç kilit adıma odaklanıyor. Bu alanlara odaklanarak, Edmonds üst düzey liderlere amacı, değerleri, stratejileri ve hedefleri netleştirmeleri için yardım ederken onlara çalışan bağlılığı yüksek, ilham veren işyerlerini nasıl yaratacaklarını öğretiyor.

AMACINIZI, DEĞERLERİNİZİ, STRATEJİLERİNİZİ VE HEDEFLERİNİZİ TANIMLAYIN

Edmonds’a göre, güçlü bir kültür, güçlü bir dil ile başlar, kurum vatandaşlığının özgürleştiren kurallarını tanımlar, değerleri ve takım çalışmasını içerir.  Edmonds’un önerdiği araçlardan biri, kurumsal anayasanın oluşturulmasıdır. Bu anayasa çalışanların birbirileri, tedarikçileri, müşterileri ile nasıl etkileşimde olacağını tanımlarken çalışanlar da kurumun amacını, değerlerini, stratejilerini ve hedeflerini yerine getirmek üzere hareket eder.

Kurumsal anayasa takımınızın amacını, değerlerini, stratejilerini ve hedeflerini özetler. Başarının, değerlerin ve beklenen davranışların renkli bir tablosunu çizer. Bu resimde her gün nasıl çalışılması gerektiğini anlatır. Kurumsal anayasa çalışanların iş ve rollerine anlam ve netlik kazandırır. Kurumsal anayasa konuşulmamış varsayımları ortadan kaldırır.

Edmonds’un dediği gibi anayasa sayesinde, “ ‘Doğruluk’ değerinin tam olarak ne anlama geldiği veya bir kararın neden alındığı (ya da alınmadığı) ile ilgili bir tüm tartışmaların önüne geçilmiş olur. Kurumsal anayasaları sayesinde liderler beklentileri açıkça ortaya koyar, iyi bir işin ve iyi bir çalışanın neye benzediğini spesifik, elle tutulur ve gözlemlenebilir bir biçimde tanımlarlar.”

LİDER DAVRANIŞLARINI ANAYASA İLE UYUMLU HALE GETİRDİKTEN SONRA HERKESİN DAVRANIŞLARINI UYUMLU HALE GETİRİN

Kurumsal anayasanız yazılıp paylaşıldıktan sonra, liderleriniz onu hayata geçirmeli, onunla liderlik etmeli ve yürütmelidir.

Örneğin, nazik olmakla ilgili kurallar koyarsınız. Bu ikinci adım çalışanlarınızın birbirine nasıl davranmasını istediğinizle ilgili niyetinizi gösterir. Özellikle başkalarından daha yüksek standartlar beklediğinizde bu çok önemlidir. Kuralları her değiştirdiğinizde, çalışanlar liderlerinin bu değerleri hayata geçirip geçirmediğini ve kendilerinin uygulayıp uygulamadığını görmek ister.  Lider olarak çevreniz tarafından dikkatle incelenirsiniz.  Dolayısıyla ilk yapmanız gereken, kendinize bakmak ve hangi değerlerin size rehberlik ettiğini görmektir. Lider olarak ne yapmaya çalıştığınızı açıklığa kavuşturmalısınız.

Edmonds, liderlerin yavaşlamaları gerektiğini söylüyor. Kim olduklarını düşünmeli ve onlara hangi ilkelerin rehberlik ettiğini anlamalılar.  Edmonds’un açıklamasına göre, “Karşılıklı güven, saygı ve itibara dayalı bir kurum yaratmak istiyorsanız, öncelikle kendiniz bu kurumu tam anlamıyla yansıtmalısınız. Bu da zaman alabilir.”

GEREKLİYSE GELİŞTİR VE DÜZELT

Kültürün bir kez yapıldıktan sonra biten bir girişim olmadığını hatırlamak önemlidir. Kültür, kurum boyunca ortaya konan davranışlar ve deneyimlerle günlük, haftalık ve yıllık olarak sürekli gelişir. Sürekli dikkat ve yönelme olmadığında, en iyi kurumlar bile onları özel yapan sihri kaybedebilir.

Edmonds’a göre Starbucks iyi bir şirket için güzel bir örnektir. Edmonds, kurucusu Howard Schultz’u da işler iyi gitmediğinde duruma müdahale ederek proaktif adımlar atan iyi bir CEO olarak kabul ediyor.

2008’de Howard Schultz, Starbucks’da aktif yönetime geri döndüğünde, pek çok müşteri ve analist size şirketin yolunu kaybettiğini ve eski haline dönmek için masrafları kısan bir program başlatması gerektiğini söylerdi. Schultz’un planı bu değildi. O şirketin değerlerine ve kültürüne yeniden odaklanmaya karar verdi. Bu süre içinde yazılan pek çok makalede paylaştığı gibi, neyin kaybedildiğine ve onu nasıl geri kazanacaklarına odaklanmaya başladı. 

 O zamanlar, Harvard Business Review  makalesi’ nde yaşadıklarını paylaşmıştı: “Dükkanlarımızı üç buçuk saatlik yeniden eğitimler sırasında kapattım. İnsanlar bunun ne kadara mal olacağını sordular. Beni arayarak  ‘Aklını mı kaçırdın?’ diye soran ortaklarımız oldu. Onlara, ’Ben doğru şeyi yapıyorum. Çalışanlarımızı yeniden eğitiyoruz. Çünkü ne için çalıştığımızı unuttuk: O da kaliteye olan tartışmasız, kesin bağlılıktı.’ dedim.

Edmonds, Schultz’un Starbucks dünyasını sil baştan kurduğunu söylüyor. “Böylece mahallenizdeki Starbucks, onu samimi ve davetkar yapan inanç ve değerlere geri döndü. Liderler için süreç ve sonuçlara odaklanmayı bırakarak ilham vermeye odaklanmak mantıksız olabilir. Oysa bunu yapsalar, çalışanların karşılık beklemeden ortaya koydukları enerjiyi serbest bırakırlar.”

KÜLTÜRÜ ŞANSA BIRAKMAYIN

Edmonds, Starbucks ve Zappos gibi şirketlerin şu an bulundukları yere bir anda şans eseri gelmediğini vurguluyor. İnsanların böyle düşünmesi ilginçtir.

Edmonds’un deneyimlerine göre, en iyi şirketler  istedikleri performans ile ilgili net olanlardır. Daha sonra vatandaşlık değerleri ve davranışları ile ilgili de gerçekten net olurlar. Her ikisini yoğun bir şekilde ölçer ve izlerler.

Edmonds: “ Kültür kurumunuzda olan, iyi ve kötü herşeyi yönetir.” diyor.  Eğer şansa bırakırsanız, her türlü şeyi şansa bırakmış olursunuz. Kurumların bunu yapmak isteyeceğini sanmıyorum. Sahip olduğumuz en iyi yöneticileri; bize ilham veren, zorlayan insanları düşünecek olursak, her şeyin başında güven ve saygı olduğunu görürüz. Eğer bunu sağlarsanız, insanların beklediğinizden fazla çaba gösterdiğine şahit olursunuz. İşte bu, işe yarayan kültürü yarattığınız zaman olur.”

 


İşe yarayan bir kültürü nasıl yaratacağınızı öğrenmek ister misiniz? O zaman bu ücretsiz webinarda  bize katılın!

 

Yüksek Performanslı, Değerlerle Uyumlu Bir Kültür Yaratmak

18 Aralık 2014, Perşembe

19:00 TSİ

Kurumsal kültürünüz ihtiyacınıza uygun mu yoksa en az dirençle karşılaşacağınız şekilde mi yapılandırılmış? Güçlü, verimli ve ilham veren bir kültür yaratmak odaklanma ve niyet gerektirir. Aksi takdirde, girişim, değişim, verimlilik ve ilerlemenin sessiz katili haline dönüşebilir.

Bu webinarda, Kıdemli Danışman Ortak Chris Edmonds, güven, itibar ve saygı üzerine kurulu, yüksek performanslı kültürü oluşturmak için ne yapabileceğinizi gösterecek. Yeni Kitabı “The Culture Engine: A Framework for Driving Results, Inspiring Your Employees, and Transforming Your Workplace” (Kültür Makinası: Sonuç Almak, Çalışanlarınıza İlham Vermek ve İşyerinizi Dönüştürmek için Bir Çerçeve)’den yararlanarak herhangi bir kültürü, başarılı ve sürdürülebilir bir çalışma ortamına dönüştürmek için kullanmanız gereken üç faktörü öğreneceksiniz.

  • Tanımlayın—Ne tür bir kurum yaratmak istiyorsunuz? Takımınızın veya kurumunuzun varoluş nedenini, hizmet ettiğiniz insanları ve amacını belirlemeyi öğrenin. Böylece, değerlerin ve davranışların arzu ettiğiniz kültürün temelinde ne kadar önemli olduğunu anlayacaksınız.
  • Uyum Oluşturun—Liderlerin üstlendiği rolü öğrenin. Herhangi bir  kültür değişimi öcelikle üst düzey liderler tarafından benimsenmelidir. Liderler, bu değişimin bayraktarı olmalıdır.  Düzenleyeceğimiz bu webinarda, kurumunuzun amaç ve değerlerini nasıl modelleyeceğinizi öğrenmenin yanında, ekibinizdeki çalışanların uyum içinde sizinle birlikte da bu konuda aynı sorumluluğu üstlenmesi gerektiğini göreceksiniz.
  • Geliştirin— Vizyon ve değerler kurum içinde hayata geçirildiğinde, üzerinde anlaşmaya varılmış standartları ve davranışları geliştirin.

 Çalışan bağlılığının oluşmasını, iyi hizmet verilmesini ve  performansın üst düzeylere ulaşmasını sağlayan yüksek katılımlı iş ortamını  nasıl yaratacağınızı öğrenmek için bu fırsatı kaçırmayın.

Kayıt olmak için tıklayınız.