Kendine Hizmet Eden, Kontrolcü Liderlerin Olumsuz Etkisi

İş yazarı ve yönetim danışmanı Scott Blanchard, çalışanlara göre gözlemlenebilir iki lider türü olduğunu söylüyor.

“Çalışanlara göre liderleri; ya güven veren, arkalarını kollayan ya da onları pek önemsemeyen, kendini düşünen ve onlardan her an vazgeçebilirmiş gibi hissettiren biridir.”

Blanchard; yöneticilerin, çalışanları tarafından olumlu liderler olarak algılanmalarının çok önemli olduğunu söylüyor. Şirketler, yöneticilerin çalışan bağlılığını ve performansını baltalayacak şeyler yapmasına izin vermemeli ve özendirmemelidir.

Blanchard, “Arkalarını kollayan bir yöneticisi olduğunu düşünen çalışanlar ile bu çalışanların yüksek performans sergilemesi arasında güçlü bir ilişki var,” diyor. “Bunun anlamı; iş tanımından fazlasını gönülden yapmak, kurumda kalmak, çalışmak için iyi bir yer olduğu yönünde kurumun arkasında durmak ve iyi birer takım çalışanı olmak.”

Training dergisinin ortak sponsorluğunda gerçekleşecek webinarda Blanchard; liderlik, öğrenme ve yetenek gelişimi üzerine yapılan son araştırmaları dinleyiciler ile paylaşacak. Kendini düşünen, kontrolcü davranışlara sahip liderlerin yarattığı olumsuz etkiler de bu araştırmalarda yer alıyor.

“Kontrolcü davranışa sahip liderlerin yarattığı olumsuz etkiye baktığımızda, kendini düşünen liderlerin daha kontrolcü olduğunu, başkalarını düşünen liderlerin ise daha destekleyici ve işleri kolaylaştırıcı olduğunu bulduk.”

Blanchard, Dr. Drea Zigarmi ve Dr. Taylor Peyton Roberts tarafından gerçekleştirilen ve atletik koçların kullandığı farklı motivasyon tekniklerini inceleyen araştırmaya işaret ederek devam ediyor.

“Zigarmi ve Roberts, kontrolcü davranışın sıklıkla dört farklı alanda kullanıldığını bulmuşlar. Biri ödüllerin kontrolcü gücü. Atletlerle yapılan araştırmada bu durum şu şekilde açıklanmış: “Antrenörüm eğer başarılı olursam ödüllendireceğini söyleyerek beni motive eder.” “Antrenörüm sadece daha sıkı çalışmam için beni ödüllendirir.” Ve “Antrenörüm, beni sadece antrenman sırasında görevlere odaklanabilmem için ödüllendirir ve takdir eder.”

Bu araştırma spor antrenörlüğü alanında yapılmış olsa da Blanchard’a göre sonuçların iş ortamı ile benzerliğini yadsınamaz
“Başka bir kontrolcü yaklaşım, koşullara bağlı olarak olumsuz davranmaktır (koşullu olumsuz saygı), bu da şuna benzer: Antrenörüm, herhangi bir şeyi onun istediği gibi görmek için çaba sarf etmezsem bana soğuk davranır” veya “Yeterince antrenman yapmaz ve rekabet etmezsem, antranörüm yanımda durduğunu pek hissettirmez.”

Blanchard ‘Gözdağı verme’ yaklaşımına, bu işin üçüncü boyutu olarak bakıyor: “Antrenörüm diğerlerinin önünde bana bağırır”, “Antrenörüm beni cezalandırmakla tehdit eder”, “Antrenörüm istediklerini yapmadığımda beni utandırır”.

Sonuncu kontrolcü yaklaşım ise aşırı kontrol. “Antrenörüm tüm hayatımın çalışmalarım etrafında şekillenmesini bekler”, “Antrenörüm boş zamanımda yaptıklarımı kontrol etmeye çalışır”, “Antrenörüm hayatımın çalışmalarım dışındaki alanlarıma da müdahale etmeye çalışır.”
Blanchard’a göre; yöneticilerin ve antrenörlerin kontrolcü davranışları, insanların işlerine veya o spora yönelik iyi niyetlerini yerle bir eder. Üstelik bu tür davranışlar, çalışanların sorumluluğu üstlenme eğilimini de olumsuz etkiler. Akademik çevreler, bunu kontrol merkezi olarak açıklıyor.

“Kontrol merkezi, bir kişinin elde ettiği sonuçlar üzerinde ne kadar kontrolü olduğuna yönelik algısıdır. İçsel bir kontrol merkezim varsa; çabalarım, düşüncelerim, azmim ile iş yerinde hedeflediğim sonuçlarda başarıya ulaşabileceğime inanırım. Dışsal kontrol merkezim varsa, elde ettiğim sonuçlarda kendi çabam ve azmim gibi içsel güçlerin değil dış faktörlerin etkin olduğuna inanırım.”

Kişinin, içsel kontrol merkezine sahip olmasını ve çevresini olumlu anlamda etkileyebileceğine inanmasını desteklemek ve cesaretlendirmek önemlidir. Hireology’nin işe alma danışmanları tarafından gerçekleştirilen bir araştırmaya göre, içsel kontrol merkezine sahip bir adayın yeni bir rolde daha başarılı olma ihtimali %40’tır.

Blanchard; kendini düşünen ve kontrolcü bir yönetici ile çalışan kişilerin, kendilerinden şüphe duyacaklarını veya başarılı sonuçlar elde edeceklerine ilişkin inançlarını kaybedeceklerini söylüyor.

“İnsanlar aşırı denetimli ortamları tecrübe etmişlerse iki tercihleri vardır: ya zorunda oldukları için performans gösterirler –ki buna kontrollü düzenleme denir–ya da sadece günü geçirecek şekilde en düşük performansla çalışırlar. Buna da güdülenememe denir. “

“Başkalarını düşünen yöneticiler, bireysel çalışkanlığı desteklerler ve sorumluluğu üstlenme eğilimini pekiştirirler. Olumlu davranışlar sergilerseniz, elde ettiğiniz sonuçlar için içsel kontrol merkezinizi güçlendirmiş olursunuz. İşte bu merkez, sizi sorumluluğu üstlenmeye teşvik eden yerdir. Bu da özerk düzenlemeye ve yüksek kalite motivasyona yol açar. Derinden bağ hissettiğiniz veya sizin için önemli olan bir şey yaptığınızı hissedersiniz.”

“Yaptığınız iş, gerçekte olduğunuz kişi ile uyumlu olduğunda daha motive edici hale gelir: ‘Sevdiğiniz işi yaparsanız bir gün bile çalışmış sayılmazsınız,’ atasözü doğrudur.

Blanchard’a göre, başkalarını düşünen yöneticiler, çalışanlarının kendilerine bu tür bir gaye ve sorumluluk aşılamasına yardım eder. “İnsanlarla özerklik kazanabilmelerini sağlayacak şekilde omuz omuza çalışmak demektir. İnsanları açık bir şekilde kontrol eden yöneticiler, çalışanların insiyatif alarak sorumluluğu üstlenmesini baltalar. Böylece, bağlı çalışanlar daha az sadık olurlar, daha az sorumluluğu üstlenirler ve daha az motive olurlar.

Eğer robot gibi çalışanlarınız olsun, sadece kendilerine söylenenleri ve uğruna ödüllendirildikleri işleri yapsın istiyorsanız, o zaman bu tür kontrolcü yöneticileri onların başına getirin. Ancak, insanların işlerini sahiplenmesini, daha iyi sonuçlar elde etmesini ve kurumda kalmayı arzulamasını istiyorsanız, yöneticileri işe alıp başkalarını düşünen bireyler olmaları için eğitmelisiniz.”
 
 

Öğrenme ve gelişim uygulamaları için yapılan en son araştırmalar ve sonuçları hakkında daha fazla bilgi almak ister misiniz? O zaman bu ücretsiz webinarda bize katılın!

Son Araştırmalar: Ego, Güç ve Öğrenme-Gelişim üzerindeki Etkileri
19 Temmuz 2019
20:00 TSİ


Bu webinarda çok satan iş kitapları yazarı ve The Ken Blanchard Companies yönetim kurulu başkan yardımcısı Scott Blanchard;  lider işe alımları, eğitimleri ve gelişimleri hakkındaki son araştırmaları bizlerle paylaşacak.
Katılımcılar;
  • Bir işe karar verirken dikkate alınması gereken dört özelliği ve en önemlisini,
  • Kendini düşünen ve başkalarını düşünen liderlerin karşılaştırması ile birlikte kendini düşünen bir liderin olumsuz etkilerini,
  • İş yerinde güç dengesizliği ile karşılaştıklarında insanların karşılık verdiği 3 yöntemi
    öğrenecekler.

Son öğrenme ve gelişim araştırmalarının daha derinlikli inceleneceği bu fırsatı kaçırmayın. Kurumunuzda hemen uygulamaya başlayacağınız stratejileri öğrenecek ve farklı perspektifler kazanacaksınız. Bu etkinlik The Ken Blanchard Companies ve Training Magazine tarafından ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Kayıt olmak için tıklayın.