Koçluk Becerilerini Yöneticilere Anlatırken Özen Gösterin

Bir öğrenme ve gelişim profesyoneli olarak, koçluk davranışlarını yöneticilerinize nasıl tanıtmalısınız?

The Ken Blanchard Companies koçluk hizmetleri direktörü Madeleine Blanchard, “Dikkatli ve özenlice!” diye yanıtlıyor. Aksi halde “İyi giden bir şey bir anda raydan çıkabilir.”

Blanchard, “Pek çok yönetici daha çok soru sormaları, daha iyi dinlemeleri veya daha iyi geribildirim sağlamaları gerektiğini bir yerlerde okumuştur. Ancak eğitim ve sağlam bir plan yoksa, istikrarsız bir tutum sergileyerek aşırıya kaçabilir veya kendisinden beklenen bu davranışları çok az gösterebilir. Hedef; liderlerin bu becerileri kazanıp denge içinde kullanmalarına, insanların ihtiyaçlarını karşılamalarına ve güçlü sonuçlar elde etmelerine yardım eden bir liderlik gelişim programı oluşturmaktır.” diyor.

Blanchard, bu sürecin hedef belirleme ve yönlendirme ile başladığını söylüyor.

“Biri bir hedefte yeni ise ona soru sormaz, yapması gerekeni söylersiniz. İnsanlar deneyim kazandıkça, siz de onlara soru sormaya başlarsınız.”

Blanchard bir örnek paylaşıyor:

“Diyelim ki; konaklama sektöründeki bir yöneticiden, çalışanlarına ne yapacaklarını söylemekten çok sorması istenmiş. İşte bu yönetici, bu işi daha önce hiç yapmamış birine ‘Bu etkinlik için salonu nasıl hazırlayalım?’ diye sormayı makûl görebilir. Bu, o görevde yeni olan birine yapılacak en yanlış şeylerden biridir. Üstelik herkese zaman kaybettirir. O yöneticinin böyle bir durumda söylemesi gereken, ‘Şu kadar kişiye bir ziyafet vereceğiz. Bu da demek ki şu kadar masaya ihtiyacımız olacak.’  Net bir şekilde adım adım, ‘Bunu şöyle yapacaksın.’ demelidir.

Pek çok yönetici soru sormaları gerektiğini düşünüyor ama bunu ne zaman ve nasıl yapacaklarını bilmiyor. ‘Çok soru soruyorum çünkü herkesin bu işi sahiplenmesini istiyorum. İşe dâhil edildiklerini hissetmelerini istiyorum,’ diyorlar. Bu güzel ve iyi bir şey ama soru sorulacak insanların deneyimli ve uzmanlık sahibi olmaları gerekir. Böylece geribildirimleri, herkese zaman kaybettirmek yerine değer katar.”

Blanchard’a göre, yöneticilere görüşmeyi belirli bir çizgide nasıl tutacakları öğretilmezse, dinleme de işlerin raydan çıkabileceği bir beceridir.

“Tüm yöneticilerin dinleme becerilerini geliştirmesi kritik öneme sahiptir. Sadece dinlemek için dinliyorsanız, konunun dışına çıkar ve saatler kaybedebilirsiniz. Lider olarak, görüşmeyi ilerletecek şeylere kulak vermelisiniz. Araya girip ‘Bölebilir miyim? Konuya geri dönebilir miyiz?’ demeniz gerekebilir.

“İyi sorular—ne ve nasıl soruları—burada yardımcı olabilir. Sorular kısa, problem çözmeyi ve insanları harekete geçirmeyi hedefleyen sorular olmalıdır.

“Koç gibi davranan yöneticiler, her zaman netlik, odaklanma veya harekete geçmeye önem verirler. En sık karşılaşılan acemi koç sorularından biri ‘Bu konuda nasıl hissediyorsun?’dur. Niyetinizin iyi olduğunu biliyorum ama bir terapi sorusudur, koç gibi yönetmek için sorulacak bir soru değil. Koç benzeri bir yönetici olarak hedefiniz, siz ve karşınızdaki kişinin üzerinde anlaştığı konuları hayata geçirmeye çabalamaktır.”

"Liderlik, öğrenme ve yetenek gelişim profesyoneli olarak, liderlerin hem sonuçlara hem insanlara odaklanmalarına yardım etmek için yollar arıyorsunuz. Aynı şey, etkin geribildirim sağlamayı öğrenmek için de geçerli."

“Mesela ben yöneticiyim ve Ryan’a gidip, ‘9:00’da burada olmalıydın ama değildin. N’oldu?’ dersem ve Ryan da ‘Annem hasta ve arabam bozuldu’ diye yanıtlarsa, ona problemlerini çözmesi için yardım teklif edebilir ve ‘Bu sana yardımcı olur mu?’ diye sorarım. O da bana ‘Evet, lütfen bunu yapar mısın?’ diyebilir. Böylece onun ulaşım sıkıntısından veya annesinin hasta olmasından ve ona bakacak kimse olmadığından yanından ayrılamamasından bahsedebiliriz. ‘Bu ciddi bir problem –hadi bu konuda konuşalım.’ diyerek devam edebilirim. Ancak iki taraf bir çözüm üzerinde anlaşmalıdır.”

“Biri gelip ‘Danışma’da müşterilerle konuşmak bana çok zor geliyor. Daima panik halindeyim,’ derse, ona ‘Tamam, bunun üzerinde konuşalım. Sana nasıl yardımcı olabilirim’ veya ‘Bu konuda konuşmak yardımcı olur mu?' gibi şeyler söyleyebilirim. Yine de anlaşmamız gerekir."

“Takım kurma, iş birliği ve iletişim becerileri gibi alanlarda öznel geribildirim sağlamak daha zordur. Bu gibi durumlarda gözlemlerinizi paylaşmak için izin istemelisiniz. Koç gibi bir yönetici olarak, ‘Bu söyleyeceğim bir talep veya zorunluluk olarak algılama, sadece bir öneri. Senin iyiliğin ve uzun vadeli başarın için, benim için değil.’ dersiniz."
 
“Öznel geribildirimde bulunurken, ‘Burada olmana seviniyorum. Takımımda olmandan mutluyum. Bunu yapabileceğini biliyorum çünkü daha önce karşılaştığımız şu durumda zorun üstesinden geldiğini gördüm. Kararlısın, isteklisin.’ diyebilirsiniz. Gözlemlediğiniz iyi özelliklerini insanlara hatırlatmak önemlidir.”

Son olarak, koç gibi davranmayı kurumlarında teşvik etmek isteyen Öğrenme ve Gelişim Profesyonellerine Blanchard, bir başlangıç noktası öneriyor.  

“Yöneticilerinizi, 10-15 dakikalık Bire Bir Görüşmeleri'nde koçluk soruları sormaya birazcık zaman ayırmaları için cesaretlendirin. The Ken Blanchard Companies’de biz, Bire Bir Görüşmelerin daha iyi olmasını ezelden beri destekliyoruz.

İyi sorulara örnekler: ‘İşinle ilgili sana en ilginç gelen şey nedir? İşinle ilgili en sevdiğin şey nedir? En az sevdiğin şey nedir? Hayalindeki iş nasıl bir şey? İlerde bir gün gerçekten yapmak istediğin şey nedir?’ Böylece görüşme yeni ve farklı bir yöne kayar.”
 

Koçluk becerilerini kurumunuza nasıl kazandıracağınızı öğrenmek ister misiniz?  Bu ücretsiz webinarda bize katılın!

Patron Gibi Davranmayı Bırakıp Koç Gibi Davranmak: 4 Temel Beceri

21 Ağustos 2019 Çarşamba
19:00 TSİ

İnsanların en iyi şekilde liderlik etmeleri için önce hizmet etmeleri gerekir. Oysaki liderlik uygulamalarında bunu çok az görüyoruz. Bu webinarda, koçluk uzmanı Madeleine Homan Blanchard, hedef belirleyip performans değerlendiren türden bir patronluğu bırakıp koç benzeri etkin birer yöneticiye dönüşmeleri için tüm liderlerin ihtiyaç duyduğu dört temel beceriyi paylaşacak:
  • Öğrenmek için Dinle—Derinlemesine ve hakkını vererek bölmeden nasıl dinlenir?
  • Sorarak Keşfettir—Keşfettiren, açık uçlu sorular nasıl sorulur?
  • Bakış Açını Anlat—Etkin geribildirim nasıl sağlanır?
  • Güvenini İfade Et—Konuşulanlar ne olursa olsun olumlu ve profesyonel bir ilişki nasıl sürdürülür?
Blanchard bu becerilerin eğitim ve uygulama ile nasıl geliştirilebileceğini ve sonra da etkin performans yönetimi görüşmelerinde nasıl kullanılabileceğini paylaşacak. Liderlik gelişim programınıza dahil edebileceğiniz bu önemli içeriği keşfetme fırsatını kaçırmayın.

Kayıt olmak için tıklayın!