Liderler, Çalışanlarınız İçin Vazgeçilmez Olduğunuzu Düşünmeyin

Çalışanlarıyla iyi ilgilenen ve çekici bir vizyon oluşturan kurumlar, gelecek vaadediyorlar. Bu konuları ihmal eden kurumların gelecekleri için ise aynı şeyleri söylemek pek mümkün değil. Düzelmekte olan ekonomi iş başarısını bir ölçüde kolaylaştırıyor ama, düzelmenin düşük ivmesi, geçmişteki gibi bütün gemilerin yelkenlerini şişirecek kadar güçlü değil. Bu düzelmede, kurumlar daha hızlı yol alabilmek için kendi iç dinamiklerinden de yararlanmak zorundalar.

The Ken Blanchard Companies'in Müşteri Çözümlerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Scott Blanchard'a göre, her ne kadar ekonomik krizlerin en kötülerinden birini görüp geçirmiş olsak da, önümüzde oldukça ciddi bir tehlike daha var. Bu da, çalışanların motivasyonel ihtiyaçlarının gözardı edilmesi tehlikesidir.

Blanchard'ın kelimeleri ile, "Çoğu kurum bu zor zamanları atlatırken, bir ölçüde çalışanlarının alternatifsizliğinden kaynaklı olarak, insan kaynakları uygulamalarında bir kısım yanlışlıklar yaptılar. Bu nedenle de bir çok çalışan, ait oldukları kurumlara yönelik güven ve heyecanlarının çoğunu kaybetmiş durumdalar. Şu an için liderlerin karşı karşıya olduğu en büyük zorluk, kurumlarında gerekli olan ruhu, motivasyonu, enerjiyi, bağlılığı ve yenilikçiliği yeniden kurmaktadır."

 

BAZI KURUMLAR LİMİTLERİNİ AŞMIŞ DURUMDA

Scott Blanchard'a göre,çalışanlar gerçeklerden şaşmadan tekrar iş heyecanı duymanın yollarını arıyorlar. Ancak aynı zamanda bu konuda oldukça şüpheciler de. Bunun bir nedeni, son iki yılda çoğu kurumun, çalışanlarıyla aralarında olan duygusal banka hesaplarını boşaltmış durumda olmaları. Maaş ve yan haklardaki kesintiler, işten çıkarmalar ve yükselme fırsatlarındaki azalmalar, çalışanların morallerini ve onların gözünde kurumlarının kredilerini tüketti. Hatta bazı durumlarda, bir kısım kurum, özellikle en iyi çalışanlarının gözünde kredi limitlerini aşmış durumda.

Tüm bunlar, güçlü bir liderlik için yenilenen bir ihtiyacı önümüze çıkarıyor. Bu güçlü liderliğe her iki bağlamda da, yani hem gelecek için başarılı bir stratejinin oluşturulması, hem de çalışanların başarılı olmaları için gerek duydukları yönlendirmeyi ve desteği sağlayacak günlük yönetim uygulamalarının gerçekleştirilmesinde çok iş düşüyor.

Yine Blanchard'In kelimeleri ile, “Bu iş, enerjiyi yeniden oluşturma ve herkesi ortak bir yönde hareketlendirmekle alakalı. Geçen yıl, liderlerin odaklanmaları gereken problem her tarafa, herkese sinmiş korku ve endişelere doğru hitap ederek, çalışanları yeniden verimli hale getirmekti. Artık bu duygular geride kalırken, liderlerin karşılarındaki şimdiki zorluk, çalışanlarının kendilerini yeniden işlerine adamalarını sağlamalarında.”

Bunun anlamı da, liderlerin çalışan iş tutkusunu yeniden ateşleyecek bir yol bulmaları zorunluluğu. Çabuk olmak yerine uzun vadeye yayılacak gibi görünen bu ekonomik düzelmede, çalışanların kalplerini ve zekalarını bir an önce yeniden kazanmak gerekiyor. Asıl zorluk ise, bu motivasyonu yeniden oluşturmak isteyen liderlerin, geçmişte ellerinin altında olan pek çok finansal araca artık sahip olmamalarıdır.

Sürdürülebilir bir düzelme hareketinin rotasına girmiş olsak da, önümüzdeki iki yıl boyunca piyasanın yine de alıcıların pazarı olacağını söyleyebiliriz. İnsanlar yeniden harcamaya başlamış olsalar da, çoğu sektörün kriz öncesi düzeylere ulaşmasına daha epey bir vakit var. İnsanlar, kendilerine mal ve hizmet sağlayanlardan daha fazlasını, mümkün olan en uygun fiyata almanın yollarını arıyorlar. Bu da kurumları, geçmişte geniş oranda kullandıkları mali teşviklerden yararlanma konusunda sınırlayacak.

İyi haber, çalışanların kurumlarının yüzyüze kaldıkları bu sınırlamaları anlayacak olmaları. Maaş ve yan ödemelerde insanlara adil olarak davranmanız şartıyla, para işi bozan bir unsur olmayacak. Ancak maaşlar, ikramiyeler ve diğer yan ödemeler, çalışan performansını etkileyen faktörlerden yalnızca biri. Cazip olmasa da uygun bir maaşın varlığının yanında, kurumlar eğer çalışanlarının diğer tüm ihtiyaçlarını karşılama konusunda iyi iş çıkarırlarsa, limitli bir bütçe sınırları içinde bile güçlü, birbirine ve kurumlarına bağlı çalışanlardan oluşan takımları yeniden yaratabilirler.

 

ÇALIŞANLARIN İHTİYAÇLARINI KARŞILAMA

Blanchard liderlere, çalışanları ile yeniden bir bağ kurarak kurumlarını başarıyla ileriye götürebilmeleri için beş maddeli bir kontrol listesi öneriyor:

  1. Stratejik Liderlik— Çalışanlarınız kurumunuzun rotasını ve kendilerinin bundaki rollerini biliyorlar mı? İnsanlar kendilerinden daha büyük bir şeyin parçası olmak isterler. Ayrıca övünebilecekleri, anlamlı bir role sahip olmak isterler. Kurumunuzun rotası ne tarafa bakıyor? Kurumumun tırmanacağı bir sonraki tepe hangisi? Herkes buna nasıl bir katkıda bulunduğunun farkında mı?
  2. İşlevsel Liderlik— Geçmişteki gibi maaş zamları ya da bonuslar veremiyor olabilirsiniz ama bu demek değildir ki mükemmel bir iş ortamını yaratan diğer bütün unsurlar konusunda da bir şey yapamazsınız. Çalışanlara daha fazla özerklik sağlama, başarıyla gerçekleştirilen bir işin takdiri ve ortaklaşalık duygusunun hakim olduğu bir iş ortamı yaratma konularında liderlerinizin neler yapabileceklerini araştırın. Tüm bu faktörler morali yeniden tesis etmenize ve daha güçlü takımlar kurmanıza yardım eder.
  3. Çalışan İş Tutkusu— Yine kurumunuza bir bakın, çalışanlar arasında, ki bunlar ast üst, aynı seviyede olsun herkesin arasında sağlıklı bağlar oluşturmanın, onlara gelişim fırsatları yaratmanın yollarını arayın. Bunlar, herkesin birlikte olduğunu gösteren bir yoldaşlık duygusunun yaratılmasını sağlar.
  4. Müşteri Adanmışlığı— Stratejik planlarınızın ve fonksiyonel uygulamalarınızın müşteriye hizmete odaklanmasını sağlayın. Çalışanların ihtiyaçlarına cevap vermeye odaklanan liderlerinizin, sonuçta kurumdaki herkesin öncelikle kime hizmet ettiği ve faturaları kimin ödediğini unutmamalarını sağlayın. Bu size listemizin son maddesinde de yardım edecektir.
  5. Kurumsal Yaşama Gücü— Burası nihai noktadır. Sağlıklı, kendini yenilemiş bir kurum, gelişir, karlıdır ve müşterilerinin, çalışanlarının ve hissedarlarının beklentilerine daha iyi cevap verebilecek düzeylere ulaşır.

 

BİRAZ BAHAR TEMİZLİĞİ VAKTİ

Şimdi, kurumunuza iyi bir bakıp biraz bahar temizliği yapmanın tam zamanı. Kurumlar, çalışanları arasında daha yüksek derecede çalışan iş tutkusu yaratmanın, performanslarını arttırmanın bir yolunu bulmak zorunluluğundalar. Araştırmamız gösteriyor ki, tutkuyu yeniden ateşleyen kurumlar daha karlı, daha etkin bir şekilde büyüyor ve daha iyi müşteri hizmeti sunuyorlar.*

Liderler böyle bir ortam yaratmak için, şu önemli faktörlere dikkat etmeliler: anlamlı bir iş, yıkıcı rekabetçi olmak yerine işbirliği temeline oturan bir iş ortamı ve büyümeye ilişkin yeni bir bağlılık. Çalışanlar kurumlarının kusursuz olmalarını beklemezler ama kurumlarının elden gelen en iyisini yapmasını beklerler.

Yine Blanchard'ın sözleri ile, “Bazı kurumlar dalgasız suda, durgun havada ilerleyen, med cezire bağlı olarak yükselen, rehavet içindeki gemiler gibidir. Geçen sene ekonomik krizde, bu gemilerin bir çoğu karaya oturdu. Warren Buffet'in şu cümlesi çok anlamlı, 'Sular çekildiğinde kimlerin mayolu kimlerin çıplak olduğunu görebilirsiniz.' İşler açıldıkça, bazı kurumlar daha yükseklerde, daha sağlam duracaklar çünkü güçlü liderliklerle, güçlü kültürler oluşturuyorlar. Diğerleri ise eski usulde çalışarak eski işlerine kavuşabileceklerine dair bazı yanlış varsayımlarda bulunuyorlar.”

Kurumlarda yüksek derecede çalışan iş tutkusu kendiliğinden ortaya çıkmaz. Kurum geneline yayılmış güçlü liderlik uygulamaları, açık ve net bir anlam duygusu, paylaşılan bir amacın varlığına bağlı olarak ortaya çıkar. Eğer kurumunuz bu konudaki en iyi uygulamalarını bir süredir rafa kaldırmışsa, bunları yeniden ortaya çıkarmanın vakti gelmiş gibi görünüyor!

* Zigarmi, D., Blanchard, S., Essary, V. & Houson, D. (2006) Liderlik Kazanç Zinciri, The Ken Blanchard Companies, Escondido, CA


Çalışanlarınız için motive edici bir ortam oluşturma konusunda daha fazlasını öğrenmek ister misiniz?O zaman, Scott Blanchard'ın İngilizce olarak gerçekleştirdiği bu ücretsiz webinar kaydımızı izleyin. 

 

YENİ İŞ DÜZENİNDE LİDERLİK

20 Nisan 2010 (gerçekleşti)

TSİ: 19:00-20:00

 

Scott Blanchard, The Ken Blanchard Companies Müşteri Çözümlerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı

Ekonomide belirsizliğin hakim olduğu zamanları atlatabilmek için kurumlar çevik ve yenilikçi olmak durumundalar. Sağlam bir iş planı, çok iyi bir pazarlama stratejisi ve müşteriye odaklılık, gelecek için bir çerçeve oluştursa da, en az bunlar kadar önemli diğer bir faktör, iş ortamının değişimine bağlı olarak kurumunuzu da ileriye taşıyacak kendini adamış, tutkulu çalışanların varlığıdır.

Bu webinarda, Scott Blanchard bu tür bir kurum yaratmanın üç kilit unsurunu sizlerle paylaşacak.

  1. Güncel gerçeklerinizi kabul edin-geleceğin planlaması, varolan durumun açık ve net olarak anlaşılması ile başlar.
  2. Bir yön tayin edin-bu liderliğin stratejik bakış açısıdır ve vizyonun belirlenmesi, rehberlik edecek kültürel değerlerin tesis edilmesi ve hedeflerin tanımlanmasından oluşur.
  3. Çalışanların enerjilerini idare edin-bu da liderliğin işlevsel bakış açısı olup bağlılığı ve performansa yönelik davranışları arttıran yönetim uygulamalarıdır.

İyi liderlik, tutkulu çalışanların, sadık müşterilerin ve kurumsal yaşama gücünün anahtarıdır. Çalışanlarınızı odaklı, verimli ve motive halde tutma stratejilerini öğrenme fırsatını kaçırmayın. Ulaşılacak nokta, herhangi bir iş ortamında, güçlü ve uyumlu yapısıyla etkili ve çevik bir şekilde hareket edebilen bir kurumdur.

Webinarı İzlemek İçin